sâmbătă, 7 mai 2016

Săptămâna ȘCOALA ALTFEL, la Subcetate (2016)


1. CICLUL LICEAL


      Olimpiada de religie ortodoxă, faza naţională

Timişoara, 18-22 aprilie 2016

Fiecare este pictorul propriei sale vieţi: sufletul este pânza, virtuţile sunt culorile, iar Hristos este modelul pe care trebuie să-L pictăm.” (Sfântul Grigore de Nyssa)
În perioada 18-22 aprilie 2016 am participat la Olimpiada de religie ortodoxă, faza naţională, pentru a treia oară consecutiv. Pentru mulţi olimpiadele sunt simple competiţii în care poţi să-ţi valorifici cunoştinţele şi să evoluezi prin experienţa acumulată, însă olimpiada de religie e mult mai mult de atât. Pot spune că olimpiada de religie e o „olimpiadă a sufletului”. Aici trebuie să mergi cu un bagaj semnificativ de cunoştinţe, dar şi cu un suflet frumos împodobit cu virtuţi. Iar lucrurile pe care le înveţi pentru această olimpiadă trebuie să le simţi şi, pe cât posibil, să le aplici precum ne-a învăţat Mântuitorul Nostru Iisus Hristos şi părintele Dumitru Stăniloaie în scrierile sale pentru că, altfel, ele nu au nici o valoare.
        Ca în fiecare an, a fost o experienţă de neuitat. Oraşul-gazdă a fost Timişoara, un oraş minunat cu o istorie frumoasă, cu o mulţime de minunăţii arhitectonice, culturale, spirituale unice în ţară. Am vizitat catedrala mitropolitană cu hramul „Sf. Trei Ierarhi”, Muzeul de artă, Domul Romano-Catolic, Piaţa Unirii, Piaţa Libertăţii, Piaţa Victoriei, parcurile împodobite cu bijuteriile primăverii, florile. Aş putea spune că m-am „îndrăgostit” de Timişoara şi că voi reveni cu mare drag.
Pe lângă acestea, am avut marea bucurie de a ne întâlni cu Înalt Preasfinţitul Ioan, mitropolitul Banatului, fostul Arhiepiscop al Covasnei şi Harghitei, care ne-a primit cu bucurie şi emoţie. Toate învăţăturile pe care le-a rostit la ceremonia de deschidere, la întâlnirea de la mitropolie şi la festivitatea de premiere mi-au rămas adânc întipărite în minte şi suflet. La festivitatea de premiere, ne-a dat cea mai emoţionantă şi importantă poruncă, aceea de a merge acasă şi de a ne săruta mama pe frunte, mama fiind cea care ne-a dat viaţă, cea care ne-a crescut frumos în învăţăturile lui Dumnezeu, cea datorită căreia ne-am aflat la această olimpiadă.

Un alt moment emoţionant, a fost întâlnirea cu Maica Nicoleta, cea de la care membrii cercului de pictură „Sf. Evanghelist Luca” al liceului nostru au descoperit tainele picturii pe sticlă a icoanelor, învăţături pe care încă le folosim cu înţelepciune. Am întâlnit-o pe aceeaşi maică blândă, smerită, plină de iubire, la muzeul catedralei mitropolitane din Timişoara, unde ne-a primit cu sufletul deschis, prezentându-ne, cu răbdare, istoria şi particularităţile exponatelor din muzeu.
Una dintre cele mai frumoase zile ale acestei olimpiade a fost ziua pelerinajului, zi în care am vizitat buchetul mănăstirilor timişene. Am început cu Mănăstirea Săraca, o mănăstire frumoasă cu o evoluţie omonimă cu denumirea ei. Apoi ne-am oprit la Mănăstirea Partoş unde a vieţuit Sf. Iosif de la Partoş canonizat în 1956, Ocrotitorul Ţării Banatului ce şi-a arătat sfinţenia încă din timpul vieţii prin numeroase minuni. Ultima mănăstire vizitată a fost Mănăstirea Timiţeni-Şag unde am participat la Liturghia celor Şapte Laude.
Cu ajutorul pregătirii realizate împreună cu domnul preot profesor Dragoş Cojocar, care ne-a şi însoţit, am reuşit să obţin menţiunea I, cu nota 9,00. Îi mulţumesc, pe această cale, părintelui profesor Dragoş Cojocar pentru tot ceea ce m-a învăţat în aceşti 4 ani de când îmi este profesor şi pentru exemplul pe care mi l-a dat, în fiecare zi. 


La nivelul judeţului nostru, eleva Nemţoc Teodora-Cristiana din clasa a XI-a de la Liceul “O.C Taslauanu” Topliţa a obţinut menţiunea I, cu nota 9,70.
A fost o experienţă minunată, iar lucrurile învăţate aici le-am plantat cu grijă în grădina sufletului şi sper ca acestea să înflorească şi să ne ajute pe viitor.
                                                   Andreea-Raluca Natea, clasa a XII-a

Excursie pe meleaguri natale: BORSEC, 2016

Orașul Borsec se află la 26 km de Toplita pe drumul național 15 care duce spre Piatra Neamț. Înconjurat de Muntii Bistrița, Muntii Călimani, Munții Gurghiu și Masivul Ceahlău, orașul este situat la o altitudine de 900 m. 
Este o veche stațiune (cunoscută din 1804), deschisă tot timpul anului, cu numeroase izvoare de ape minerale carbo-gazoase sau conținând calciu, magneziu. Aceste ape sunt cunoscute pentru efectul lor benefic încă din a doua jumătate a secolului al XVI-lea. Efectele terapeutice ale izvoarelor de ape minerale au fost recunoscute pe plan internațional primind medalia Târgului Internațional de la Viena (1873), apa de Borsec fiind numită Regina Apelor Minerale, medalia de argint și Diploma de Onoare la expozițiile organizate în 1876 la Berlin și respectiv, Trieste, Diploma de Onoare a Expoziției de la Paris (1878). 
Toate acestea le-am aflat grație excursiei organizate cu clasa a X-a A de la Liceul „Miron Cristea”. Acolo ni s-a confirmat tuturor o lecție: Cel mai bun doctor oferă întotdeauna cât mai puține medicamente. (Benjamin Franklin)
Se spune că, la începutul lumii, sacul lui Dumnezeu s-a spart și din el s-a răspândit mult praf magic pe teritoriul țării noastre. Drept urmare, o varietate de minuni au luat naștere, iar printre acestea se numără și tărâmul binecuvântat cu ape tămăduitoare al localității harghitene Borsec.
 Primul izvor ar fi fost găsit de un păstor bolnav de  ulcer. Acesta s-a vindecat datorită calităților tămăduitoare ale apei de la Borsec. De atunci se numește izvorul Păstorului.
Traseul nostru continuă spre Peștera de gheață și Grota Urșilor. Peșterile nu sunt mari, Grota Urșilor având mai mult aspectul unui canion care se continua într-o grotă. Accesul în ele se poate face, nefiind necesar echipament special. În Peștera de Gheață spectaculoase sunt formațiunile concreționare din gheață formate prin scurgerea apei prin fisurile din pereți. 




În Borsec există peste 15 izvoare de apă minerală carbogazoasă naturală, având compoziție chimică apropiată. Dintre acestea sunt 5 izvoare a căror apă se îmbuteliază.
Apele izvoarelor sunt foarte bune în afecțiuni ale sistemului circulator, afecțiuni ginecologice, afecțiuni neuritice, diferite boli ale rinichilor, afecțiuni ale sistemului endocrin, diabet și altele. Se pot face cure interne prin consumul direct a apei minerale, masaje hidroterapeutice, electroterapie, mofete.
 Principalele izvoare din Borsec sunt:
 Izvorul Principal nr. 1
 Izvorul 2/ Republica/ Erzsébet
Izvorul 3/ Horia/ Boldizsár/Madonna: debit de 6.600 l/zi; apă carbogazoasă, bicarbonată, mixtă; conține: Calciu, Magneziu, Sodiu; indicații: gastrită hiperacidă, constipații ușoare, piatră la rinichi și ficat, albuminuri, neferite cornice
Izvorul nr. 4
Izvorul 5/ Cloșca/ László: debit de 5.100 l/zi; apă carbogazoasă, carbonată, mixtă; conține: Calciu, Magneziu, Sodiu;indicații: gastrită hipoacidă, colite cronice, litoză cronică urică și oxală, obezitate, artrism (boală hipertensivă)
Izvorul 6/ Crișan/ Lázár: apă bicarbonată calcică, magneziană, sodică, carbogazoasă, hipotonă, ușor sulfuroasă; indicații: ameliorează gastritele hiperacide
Izvorul 10/ Kossuth: debitul este în scădere; indicații: gastrită hipoacidă, boala ulceroasă, hipocalcemii.
Izvorul 11/ Petőfi: debit de 900 l/zi; apă carbogazoasă, bicarbonată, mixtă; conține: Calciu, Magneziu, Litiu, Sodiu; indicații: gastrită hiperacidă; hipocalcemie, insuficiență paratiroidiană
Izvorul Pierre Curie – aflat la o distanță de cca 1800 m de centrul stațiunii, este izvorul cu cea mai radioactivă apă minerală din stațiune
Izvorul străvechi/ Osforrás/ Dögleszti
Izvorul Caprelor
Izvorul Bălcescu/ Erdei/József foherceg/Károly: nu este captat.
    Izvorul 10 este izvorul cel mai vizitat. Izvoarele 1 şi 2 apar pe fisuri, din calcare dolomitice şi sunt captate în clopote de cupru şi aduse la distribuitoare pe conducte de ascensiune. Apa lor carbogazoasă – bicarbonatată este întrebuinţată la îmbuteliere.
Traseul a cuprins și o vizită la fabrica de îmbuteliere a apei minerale și muzeul Apelor minerale, ocazie cu care apreciem și mai mult bogățiile zonei noastre. 
Spre seară, când soarele se ascundea parcă de frigul ce se lăsase, am admirat argintiul carierei de travertin.
Aerul ozonat, deoarece eram la 900 m altitudine, cât și frigul ne-au grăbit pașii spre masa caldă pe care gazda noastră ne-a pregătit-o cu mare drag. Copiii au fost încântați de această experiență, dorind ca la anul să se repete.
Prof. Claudia Ardelean,
Diriginta clasei a X-a A 



Excursie  la Târgu-Mureș

Așteptăm notele de călătorie!

Teatru școlar

În perioada 18-22 Aprilie 2016, Casa de Cultură a Municipiului Toplița în parteneriat cu A.D.I. Călimani-Giurgeu a organizat Festivalul-concurs de Teatru Școlar, ediția 2016. În cadrul acestui festival au participat unități de învâțământ din Toplița și din împrejurimi, printre care și Liceul „Miron Cristea” Subcetate, reprezentat de Trupa de Teatru Ludicus, condusă de doamna profesoară Daniela Buzilă.  
Trupa a prezentat trei piese: 
 Deșteapta Pământului, de Victor Ion Popa, 

(Darius Bordea și Ioana Doța)
(Darius Bordea și Dana Dragomir)
S.C. Aleluia S.R.L.  

(Darius Bordea șiAndrea Patka)
și Cafeneaua, de Sam Bobrik&Ron Clark. 
 
(Darius Bordea șiAndrea Patka)

 (Lorena Cotfas, Darius Bordea și Andreea Patko)

Juriul a conferit Premiul I/Marele Premiu piesei Cafeneaua și Premiul I, la secțiunea gimnaziu, piesei Deșteapta Pământului.


Anul acesta, Casa de Cultură a municipiului Toplița a organizat un festival de teatru la care am participat și noi, trupa de teatru a Liceului „Miron Crostea” din Subcetate. Ba, chiar am câștigat LOCUL I!

De când mă știu am vrut să devin actriță și să joc pe scene mari. Asta s-a și întâmplat. Am jucat cu cea mai bună prietenă a mea pe scenă, Andrea Patka. A fost uimitor. Am avut emoții, dar au trecut de cum am ajuns pe scenă. M-am distrat de minune în rolul meu. Totul a venit de la sine.

        Am primit o diplomă și un trofeu draguț. Deși este doar o cupă goală, îmi aduce bucurie. Știu că am făcut ceva grozav și a contat. De câte ori joc, descopăr lucruri noi despre mine pentru că „viața e o scenă, iar noi suntem actori” (William Shakespeare).

Lorena Cotfas, clasa a IX-a
 
Patko Andreea


Elevii clasei a IX-a povestesc:

Am participat cu mare plăcere la „Ziua Pământului”, o activitate coordonată de doamna profesoară Claudia Ardelean. Am participat elevi din clasele a IX-a și a X-a. Am realizat postere despre cum să păstrăm planeta curată, să o protejăm dedeșeuri poluante care ne pot îmbolnăvi pe noi, animalele și plantele. Cătălina Vîlcan



Jocurile organizate la cabinetul de fizică, joi, 21 aprilie, cu doamna dirigintă Sandală Vodă, au reprezentat activitatea care mi-a plăcut cel mai mult. Ne-am jucat activity, remi, dar twister a fost foarte distractiv și interesant. Aș participa oricând la oasemenea activitate, dacă s-ar mai organiza. Iuliana Suciu

Mie mi-a plăcut activitatea organizată în sala de sport, marți, 19 aprilie, cu elevi din clasele a IX-a și a XI-a. Au fost jocuri de baschet, fotbal și volei. Fiindcă s-au implicat și domnii profesori (Sanda Vodă, Ana-Maria Keserstes și Vasile Rusu), mi-ar plăcea să mai organizăm asemenea activități comune : elevi – profesori. Ramona Ometiță
Eu am jucat baschet, sportul meu favorit. Am făcut ceea ce mi-a plăcut cel mai mult.  Și sportul este un mod de a te exprima. Alexandra Berț


O experiență plăcută a fost pentru mine construirea unei machete. Împreună cu colegii mei am realizat macheta unui oraș, folosindu-ne de chibrituri, cutii, scobitori, bețișoare. Cătălin Cherecheș


Joi, 21 aprilie, am fost la Centrul Ecvestru din Remetea. Am petrecut două ore de vis plimbându-ne cu caii, însoțiți de voluntarii Barna și Aice, care ne-au condusprin locuri mirifice. Lecția de călărie, care a culminat cu mersul la galop, a fost o experiență minunată. Raluca Mureșan

Am participatla Festivalul de teatru organizat de Casa de Cultură a Municipiului Toplița și am jucat în piesa Deșteapta Pământului, interpretând rolul unui țăran, Moș Haralambie. Am avut emoții înainte de a urca pe scenă, dar după ce am intrat în rol emoțiile m-au părăsit.
La premiere am avut mai mari emoții  ca pe scenă. Sunt mândru că am făcut parte din echipa care a obținut Premiul I. Am trăit momente pe care n-am să le uit niciodată. A fost momentul meu. Viorel Moldovan

 (Ioana Doța și Viorel Moldovan)

Însoțiți de doamna dirigintă Sanda Vodă, am participatca spectatori la acest concurs. Toată sala s-a ridicat în picioare aplaudând, la sfârșitul prestației colegilor mei de liceu care au interpretat Deșteapta Pământului.
Ne-am simțit mândri cu colegii noștri care au obținut două premii importante la acest concurs de teatru. Nu voi uita acea zi niciodată, fiindcă, în final, succesul a fost sărbătorit cum se cuvine. Mihaele Gottfert.

În topul preferințelor mele a fost activitatea de gastronomie. Pentru că am învățat să pregătim o prăjitură foarte delicioasă, tiramisu. Anca Natea.

Prezentare de carte la Biblioteca liceului

http://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.ro/2016/03/doina-dobreanu-vasile-dobreanu-la.html



Prea Cucernici Părinţi, Domnule Primar, Domnilor Directori, stimaţi învitaţi, dragi elevi, suntem astăzi împreună  pentru pentru a ieşi puţin din  cotidian şi rutină şi pentru a sărbătorii satul, „loc pur, nefalsificat” şi oamenii lui, „oameni rari, adevăraţi. Cum să nu-i scrii cărţile?” (Valentin Marica)
 C-tin Noica spunea: „Ai atâtea vieţi, câte cărţi ai citit”, dar ne putem pune şi întrebarea : Dar dacă ai atâtea vieţi după câte cărţi ai scris?
Vă facem cunoscute cele trei volume realizate de Doina și Vasile Dobreanu, profesori la liceul nostru: La obârșie, la izvor... Convorbiri la Subcetate (vol.I, 2013; vol II, 2014, vol. III, 2015)

De la Monografia localităţii Subcetate, „cartea de căpătâi” a acestei aşezări, domnii profesori Doina şi Vasile Dobreanu i-au dedicat mai mule cântece ale obârşiei, inspirate din frumuseţea meleagurilor natale.

Alături de albumul Subcetate – Un secol de istorie în imagini şi Cântecul obârşiei, Acasă la Subcetate, Ţesăturile şi cusăturile din Subcetate cele trei volume ale Convorbirilor la Subcetate, în lucru şi cel de-al patrulea volum, întregesc monografia localităţii prin folclor, datini, credinţe arhaice, ritualuri, simboluri, meşteşuguri, port popular, într-un cuvânt tot ceea ce ţine de istoria şi etnografia localităţii.

Cei intervieviaţi în aceste volume ale Convorbirilor aparţin aceluiaşi mediu, lumea satului, unde toţi au copilărit, unde lumea reală se bazează uneori pe poveşti, legende, balade. Unii sunt rămaşi în localitate pentru a continua zestrea genetică rămasă de la străbuni, alții răspândiţi în toate colţurile ţării şi mai departe în lume, prestând munci diferite, în diferite domenii cu devotament şi demnitate, aşa cum au fost învăţaţi „acasă”. Oază de bucurie, iubire, linişte, stabilitate, împlinire, acasă  „unde toată lumea se cunoaşte cu toată lumea” este locul de care cu drag îşi aduc aminte cei intervieviaţi, iar prin tot ceea ce au realizat este important că ei nu şi-au  uitat rădăcinile şi amintirile. Satul din care au plecat a rămas simbolul patriei lor. Prin intermediul lor adunăm în jurul nostru lucruri, fapte, fiinţe, vremuri. Ne sunt prezentate întâmplări, locuri, destine, evenimente, realizări, familii, adevărate modele de conduită umană.

D-na profesoară mărturiseşte în scrierile sale : „Casa, familia, satul meu au continuat să rămână, oriunde am fost şi oricât de mult m-am entuziasmat de cele văzute, simbolul patriei mele”.

Credinţa, cinstea, curajul, răbdarea, harul, înţelepciunea, iscusinţa, omenia, smerenia, mărinimia, au fost prezentate în volumele Convorbirilor la Subcetate ca valori ale dăinuirii varvigenilor acasă sau pe alte meleaguri.



Câțiva elevii au pregătit poezii care evocă sufletul divin al satului, dar şi poezii care ni-L aduc pe Dumnezeu mai aproape, acum, în preajma marelui praznic împărătesc al Sf. Paşti:



Înv. Ileana Todor: Cântecul obârşiei, L.Blaga

Iasmina Oană cls a VII –a: Întoarcere divină, I. Simota

Dan Dobreanu cls a IX-a: Trecuse Dumnezeu,I. Simota

Mirela Iozof cls a VII-a: Îmbătrânitu-mi sat, I. Simota

Cristina Balasz cls a XI-a: Albastra înserare, I. Simota

Alexandra Ţăran cls a XI-a: Poem pentru Dumnezeu, I. Simota

Andreea Dobrean cls a XI-a: Înserarea părinţilor, I. Simota

Anca Natea cls a IX-a: Dor de-demult, I. Simota

Cosmin Bălaj cls a IX-a: Drum peste cer, I. Simota
                                                       Daniela Cotfas, bibliotecar






2. CICLUL GIMNAZIAL


Activitatea mea favorită din săptămâna „Școala altfel” a fost ziua în care am făcut salată de fructe și prăjituri. Am lucrat în echipă și rezultatul a fost unul superb. Toți am învățat ceva nou.
Gustul salatei a fost uimitor datorită fructelor bogate în vitamine. Tortul era frumos decorat și se îmbina perfect cu salamul de biscuiți. A fost o experiență plăcută pe care aș vrea s-o repetăm și la anul!
                            Ioana-Maria Cotfas, clasa a V-a


  Săptămâna ”Școala altfel” a fost mult așteptată și este mereu cea mai relaxantă, liniștită și frumoasă săptămână de școală. În liceul nostru au avut loc o mulțime de activități interesante pentru toate vârstele care au fost apreciate de către elevi.

  Noi, elevii clasei a VII-a, în prima zi de luni am fost în excursie la Târgu-Mureș alături de clasa a IX-a și de doamnele profesoare Buzilă Daniela, Vodă Sanda și Marc Adriana.

  Acolo am mers la cinema, unde am vizionat un film foarte interesant de acțiune numit: ”Batman vs Superman: Zorii Dreptății”. Apoi am mers să mâncăm la KFC-ul din Mureș Mall, iar după aceea ne-am plimbat prin oraș. Ne-am întors acasă cu autobuzul.

  În a doua zi am aranjat un parc în miniatură în curtea școlii, sub îndrumarea doamnei diriginte Buzilă Daniela.



 Miercuri, în a treia zi, am făcut o plimbare cu bicicletele pe Călnaci. Din păcate, nu am putut sta mult acolo, deoarece era o zi ploioasă.

  Joi, am mers la Festivalul de teatru desfășurat la Toplița, deoarece era ziua în care elevii liceului nostru aveau să prezinte niște piese de teatru excepționale.

  În ultima zi din această săptămână, am sărbătorit ziua de naștere a unor colegi, iar după aceea am făcut puțină gastronomie. După-masă, am mers să le ținem pumnii actorilor de la teatrul „Ludicus”,reprezentanții liceului de la Subcetate, la gala de premiere a festivalului de teatru.

  Am fost foarte fericiți când am aflat că au luat locul I, așa că am mers la un restaurant  ca să sărbătorim. Ne-am distrat foarte bine și am avut o zi minunată.

  Această săptămână a fost foarte recreativă și relaxantă. Păcat că s-a teminat așa de repede!

                                      Iasmina Oană, clasa a VII-a

 Școala altfel..... aceste cuvinte îmi aduc  o stare de bucurie în suflet.  În aceasta perioada fiecare copil reușește să fie altfel, să se recreeze și să fie mai înțelegător unul cu altul. Această mini vacanță îi stimulează pe copii și le dă libertatea de a încerca lucruri noi alături de profesori creând cu aceștia o legătură de familie, iubire și de cunoaștere.
Cea mai așteptată zi pentru mine a fost cea de joi în care aveam programată gastronomia – aceasta fiind una dintre pasiunile mele. În această zi au fost implicați dna. Dirigintă Crina Gabor, elevi și părinți.  A fost o reușită și doresc ca pe viitor să se repete, deasemenea mă aștept ca în următori ani să organizăm și unele excursii.
                                        Casiana-Elena Ciubucă , clasa a VI-a



Școala altfel este cea mai liberă, mai ușoară și mai creativă săptămană din întreg anul școlar. Se poate descrie într-un singur cuvant: deosebită.

Aș putea prezenta „Săptămana altfel” sub formă de reportaj, descriind strict evenimentele desfășurate, dar nu este vorba despre aceasta; în cadrul acestei săptămani s-au organizat mai multe tipuri de activități care au făcut ca noi, clasa a-Va, care suntem un colectiv nou să ne cunoaștem mai bine și să formăm o unitate. Am practicat sporturi de echipă precum: fotbal, baschet etc., am mers în drumeții și am făcut întreceri de cultură generală care, pe lângă faptul că ne-au ajutat să descoperim lucruri noi, ne-au amuzat.

Am apreciat felul în care profesorii ne-au îndrumat în cadrul acestei săptămani, deoarece am realizat că ei sunt și prietenii noștri mai mari, nu doar îndrumătorii stricți din zilele obișnuite de școală.

Mie cea mai puternică impresie mi-a creat-o ziua gastronomiei deoarece îmi place să mănanc și să gătesc. Faptul că am putut face ce îmi place alături de colegii mei m-a bucurat foarte mult. De-abea aștept să văd ce lucruri noi îmi va pregăti „Săptămana altfel” de anul viitor .
                                          Iustin Emanuel Oană, clasa a V-a


După un semestru greu,iată că sosește și o săptămână plină cu activități extrașcolare. Școala altfel îi transmite fiecărui copil sentimente de bucurie. O astfel de bucurie am simțit-o și eu alături de colegi. Împreuna cu colectivul clasei a V-a sub coordonarea dnei diriginte Popa Ionela au fost trasate toate activitățile pe care le vom practica în aceasta săptămână. Nici o activitate nu s-a desfășutat în afara localității, lucru care a fost trist.
Cea mai interesantă activitate care aș dori să se repete a fost cea din ziua de vineri, când mi-am putut etala calitățile mele de ciclist înfocat, ea desfășurându-se pe trasee diferite din comuna noastră. Aș dori ca în viitor să se repete activitatea mea preferată, ciclismul.
Peste câțiva ani această experiență îmi va trezi sentimente de fericire, acestea fiind momente de neuitat pentru fiecare elev în parte.
                                             David-Marius Ciubucă, clasa a V-a
 

3. CICLUL PRIMAR   
 

      A trecut "şcoala altfel", spun cu regret elevii. Adică o săptămână întreagă în absenţa presiunii clopoţelului, a lecţiei care trebuie parcursă în 50 de minute, a ceasului ce merge prea alert, dar și a manualelor, temelor și notelor. Parcă niciodată nu le-a plăcut elevilor şcoala atât de mult ca în această săptămână. Nici nu putea fi altfel, deoarce activitățile derulate în acest interval au fost propuse și alese de ei, ținând cont și de experiența anterioară.

    Așa cum ne place nouă, cadrelor didactice din învățământul primar, cea mai mare parte a activităților am realizat-o împreună. Prima zi a fost dedicată activităților artistice: Vreau să fiu vedetă - elevii având posibilitatea să se manifeste prin muzică, dans, dramaturgie; concurs de pictură și învățarea unor pași de dans popular. Prin aceste activităţi, dascălii au avut marele prilej să descopere înclinaţiile unor elevi, să le cultive iniţiativa, să-i promoveze pe cei mai talentaţi, să îi ajute pe toţi să renunţe la inhibiţii, să devină mai comunicativi şi deschişi, mai încrezători în ei înşişi.

      Ziua a două a pus accentul pe dezvoltarea abilităților practice, elevii realizând o lucrare comună cu titlul Primăvara. O parte din elevii clasei a IV-a au participat la concusul Comunicare.ortografie.ro, organizat la Sărmaș, unde au obținut rezultate foarte bune. 


Tot marți s-au realizat jocuri de intercunoaștere, cultivându-le elevilor respectul de sine și față de colegi. Cea mai așteptată zi a fost ziua de miercuri, pentru că planificarea prevedea activități sportive. Această zi ne-a arătat cât de energici, colorați și plini de viață sunt copiii. Coordonați de profesorul de sport Vasile Runcan, alături de doamnele învățătoare, elevii au desfășurat o serie de jocuri pe echipe, ștafetă, răsunând sala de sport de chiote și veselie.


     Ținind cont că ne aflam în postul Paștelui, joi am început cu o activitate religioasă, mergând împreună cu profesorul de religie, Bogdan Pulhac, la biserică, la spovedit. Dornici de a participa la orice acţiune, de a experimenta, de a explora, de a se cunoște mai bine am continuat cu drumeții și vizite la domiciliul unor colegi.

      Vineri se anunța o zi la fel de plăcută prin activitățile propuse: activitate de gastronomie, dar mai ales că urma să mergem la pizza. Așa a și fost, dar la final de zi s-a cuibărit în sufletele noastre un sentiment de amărăciune: școala altfel s-a încheiat.

         Oricât de distractivă sau plăcută ar fi această săptămână, e necesar și un moment de reflecție, când elevii analizează experiența pe care au parcurs-o și extrag morala/lecțiile relevante pentru ei. Iată câteva impresii:

    Săptămâna aceasta pentru mine a fost minunată! În fiecare zi am făcut lucruri interesante. Mi-a plăcut mult când am fost la iarbă verde. O săptămână reușită, de vis!

    Oprea-Șerban Călin  - clasa pregătitoare

   Pentru mine a fost o săptămână interesantă, distractivă și amuzantă. Cel mai mult mi-au plăcut activitățile sportive, picnicul și gătitul. A fost o plăcere atât pentru mine cât și pentru colegi și aștepăm și anul viitor o altfel de școală.
 

     Marcu Andra – clasa întâi

    M-am simțit extraordinar la pizza, deoarece după ce am mâncat am și dansat jocuri populare pe care le-am învățat luni. Unii colegi au învățat și cum să se poarte la restaurant.

    Voica Miruna – clasa a treia

   Am așteptat mult Școala altfel și nu am fost dezamăgit de ea, doar faptul că a trecut prea repede. Cel mai mult mi-a plăcut să fac salata de fructe, poate și pentru că a fost foarte gustoasă. M-am distrat cu colegii când au fost în vizită la mine, dar am aflat și lucruri noi despre ei. Aș vrea mai multă Școală altfel.

     Oană Matei – clasa a patra:

    Planificate, coordonate şi conduse cu entuziasm de către întregul colectiv de învățători, aceste activităţi au constituit mijloace instructiv-educative importante, au stimulat şi format independenţa şi iniţiativa elevilor. Atmosfera din "săptămâna altfel", a fost una specială, fiind trăită atât de elevi, cât şi de învățători cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.

Învățătoare Viorica Oană

 4.CICLUL PREȘCOLAR  

   GRĂDĂNIȚA FILPEA

 Primele zile de primăvară au sosit anul acesta destul de devreme. Un soare timid aruncă raze blânde prin fereastra grădiniţei noastre. Zâna Primăvara ne îmbie cu zâmbetul ei suav să facem fapte bune, să fim recunoscători şi buni cu cei din jurul nostru pentru că încă suntem în postul Paştelui. Fiica cea mică a bătrânului an aduce cu ea şi multă bucurie. Copacii înfloriţi din curtea grădiniţei se înalţă semeţi ca nişte împăraţi îmbrăcaţi în straie de sărbătoare. Păsărelele voioase şi-au început concertele.

 

        
 Anul acesta am hotărât împreună cu copiii de la grupa combinată „Albinuţele” de la Grădiniţa Filpea şi cu părinţii lor să începem activităţile din săptămâna „Şcoala Altfel –să ştii mai multe, să fii mai bun” cu o activitate practică dedicată Învierii Domnului denumită simplu „Felicitări de Paşti”. Pentru noi, cei mici, fiecare zi petrecută în grădiniţă este o sărbătoare. În ziua respectivă am venit „înarmaţi” cu foi colorate, cu lipici, forfecuţe, cu carioci, cu creioane colorate, cu hârtie cartonată şi cu alte ustensile dedicate acestei activităţi. Toţi ne-am pus pe treabă, am lucrat cu mult, mult drag. Ce a ieşit veţi vedea in fotografiile de mai jos.

Atelier de creație: Felicitări pentru Paști

Copiii s-au bucurat mult şi au lucrat voioşi şi cu mult spor. Ei ştiu că pentru orice muncă bine făcută primeşti şi răsplata. Făcând numai lucruri bune şi mai ales prin ascultare eşti plăcut de Dumnezeu.
Educatoare: Ana-Aurelia Rotaru



GRĂDINIȚA PITICOT SUBCETATE

O săptămână de ,,școală altfel”, o săptămână în care, noi, cadrele didactice încercăm să îi stimulăm pe copii să învețe lucruri noi prin activități atractive, extrașcolare, diferite de cele din rutina zilnică din restul anului școlar.
Am început activitățiile din această săptămână cu o vizită la prietenii noștrii, școlarii, alături de care am dansat, apoi, întorși la grădiniță am realizat o activitate gastronomică:Tortul prieteniei”.


Sport, mișcare, sănătate” s-a numit activitatea noastră din a doua zi. Am realizat o activitate sportivă, în sala de sport a liceului, prin care copiii și-au arătat entuziasmul lor pentru jocurile sportive.

E mijlocul săptămânii și cu pași repezi se apropie Sărbătoarea Paștelui. Pentru a ne pregăti pentru această Sfântă sărbătoare, am mers la biserică să ne împărtășim, iar împreună cu părinții am vopsit ouă și am vorbit despre tradițiile de Paști, despre semnificația acestei sărbători.







În penultima zi a săptămânii am petrecut O zi din viața mea la oraș”. Puteam citi în ochii copiilor curiozitatea, entuziasmul și bucuria atunci când am vizitat secția de poliție și stația de pompieri. Copiii nu s-au sfiit să pună întrebări și să cerceteze cu atenție intrumentele care îi ajută pe polițiști și pe pompieri să își îndeplinească misiunile. După vizitarea instituților am desfășurat activități recreative în parcul central din Municipiul Toplița.




Am sărbătorit Ziua Pământului”, la ultima activitate din săptămână. Copiii au realizat cât este de important să protejăm și să ocrotim mediul înconjurător și să participăm la cât mai multe activități ecologice.



                                        Educatoarele: Alexandra Cotfas
                                                                     Georgeta Oprea

                                                  
Așteptăm alte impresii!

Niciun comentariu: