
Mihai Eminescu :
Arta este podoaba cea mai nobilă a unui popor
Cu 147 de ani în urmă, la 15 ianuarie 1850, la Botoşani
avea să se nască un luceafãr pe cerul literaturii româneşti şi universale. Eminescu
a fos un om deplin al societăţii româneşti, cum îl considera Constantin Noica.
Nici
un scriitor român n-a realizat vreodată în opra lui, şi încă într-o viaţă atât
de scurtă şi în condiţii atât de neprielnice o atât de vastă şi de adâncă
sinteză de atitudini şi de valori lirice şi filosofice ca Eminescu Poetul se
înalţă deasupra lumii contemporane lui ca un uriaş cu fruntea pierdută în azur
şi îşi judecă epoca şi semenii de la înălţimea sa cu dreptate şi severitate.
În
credinţa lui Eminescu, arta, ca parte integrantă a culturii, reprezintă podoaba
cea mai nobilă a unui popor. Poetul militează necontenit pentru o artă
realistă, pentru o poezie închinată marilor năzuinţe etice ale omului,
susţinând, în egală măsură, imperativul valorii estetice.
Prin
concepţia sa artistică, prin grija deosebită pentru alegerea cuvântului sau a
expresiei potrivite, pentru puritatea stilului, Eminescu nu este numai un poet
de genială intuiţie, stăpânit de o
nesfârşită dragoste faţă de creaţia artistică a poporului român, ci şi
un mare învăţat, un cunoscător temeinic al realităţilor, al problemelor
fundamentale ale culturii şi al istoriei poporului.
Mihai
Eminescu a fost cel dintâi poet român care a avut conştiinţa deplină a
complexităţii raportului dintre poezie şi cultură. Nicoleta Rus, clasa
a X-a A
Mihai Eminescu
Când
apele timpului, limpezi si reci, încep să se așeze liniștite în albia, parcă
din ce în ce mai restrânsă a anului abia născut, ne place să depănăm povestea
omului cu destinul căruia ne contopim, rând pe rând, generații după generații.
A purtat nașterea lui semn de bunavestire pentru neamul nostru şi, pentru aceasta, el a trecut prin
zi şi prin noapte, a iubit şi a plâns, a visat şi s-a chinuit, călcând cu pași triști,
dar siguri, spre groaznica moarte care l-a sorbit din popor cum soarbe soarele
un nour de aur din marea de amar. Câteodată pare departe de lumea noastră
pentru că îl așezăm, fără să vrem, departe, deasupra, mult prea sus. Ne place
însă să-i depănăm povestea, începută în miez de iarnă şi sfârșită tragic aici,
pe Pământ, într-o zi de vară fierbinte.
Putem să credem că Eminescu e lacrimă, vis şi
miracol; putem să visăm că Dumnezeu însuși l-a făcut mântuitor de suflete,
trecut ca un zbor în lumea umbrelor ce ne ocrotesc etern neamul.
Eminescu este una dintre acele mari personalități
care ne-au întins covorul tivit cu fire de aur spre mirificul tărâm al poeziei.
A fost divinizat sau hulit şi atâta patimă s-a revărsat către El, toți uitând
că, năzuind spre lumină si veșnicie, Eminescu a fost totuși un OM, mai mult sau
mai puțin obișnuit, pe care destinul pământesc l-a transformat în fascinație
dureroasă şi mit. Mihaela Ilyes, clasa a XI-a A
LA MORMANTUL LUI EMINESCU
Teiul foșnete.
Se odihnește marele poet.
El leagănul copacului ascultă
Și murmurul pământului discret.
Și țipete de păsări el aude,
Și pasul cimitirului tăcut,
Și umbre se strecoară
printre umbre.
Coboară pacea creată
la început.
Eu îți
recit azi poezia.
Frumoase-s versurile ei
Ca florile ce-mpodobesc câmpia,
Ca albastrul cer cu norii grei.
O, Eminescu ! Tu-n slavă te ridici la cer
Pe valul limbilor străine.
Si versul tău e dulce și-i de fier.
Iradiezi și teii-s de
rubine.
Codruţa-Sanda
Moldovan, clasa a XI-a

E
timpul fulgilor de nea.
Dalbi
și ușori din ceruri cobor.
Dansează,
palpită, s-aștern în covor.
Le
urmăresc zborul din odaia mea.
Mă
copleșește-ncet durerea;
Parcă-mi
vorbesc încetișor.
E
timpul fulgilor de nea.
Dalbi
și ușori din ceruri cobor.
Si
parcă-mi șoptesc duios:
Ah ! Ce trecătoare-i viața ta !
O
simt, asemeni fulgilor de nea,
Al
căror zbor este-un vis frumos.
E
timpul fulgilor de nea...
Bartoş Iulian, clasa a XI-a
DIN VIAŢA ŞCOLII NOASTRE
Moș Crăciun, Moș Crăciun...
O dată cu primii fulgi de zăpadă, copiii se gândesc la vacanță,
la pomul de iarnă, la Moș Crăciun, la colinde...
Elevii claselor I-IV, sub atenta îndrumare a învățătoarelor,
s-au pregătit din timp şi cu toată seriozitatea să-l întâmpine așa cum se
cuvine pe Moș Crăciun.
Moșul şi-a anunțat
sosirea prin tradiționalul brad, de astă dată aşezat în holul școlii, împodobit
cu beteală, globuri şi băcuiețe multicolore.
Când mult așteptata clipă a sosit, copiii, adunați în
jurul bradului, l-au întâmpinat cu ochii strălucind de bucurie pe moșul nins de
ani.
Desigur, Moș Crăciun i-a remarcat pe micuții elevi din
clasa I B, îmbrăcați în alb, aidoma fulgilor de nea sau îngerilor care au
vegheat nașterea lui Isus, cântând Noapte de vis împreună cu învățătoarea
lor Delia Urzică sau pe cei din clasa a II-a B, îmbrăcați în port popular
românesc, specific localităţii noastre; aceștia
, conduși de învățătoarea Mirela Rusu, au colindat: Bună dimineața la Moș Crăciun , Steaua sus răsare, Deschide ușa, creștine , apoi au jucat ca pe la noi.
Elevii din toate clasele ciclului primar s-au prezentat în
fata moșului cu cântece (Noapte de Crăciun -Gabriel
Deac, I B, Seara pe-nserate
-Korpos Vasile, I B, Hora Unirii -Anca Suciu, I
A), poezii (In noaptea sfântă de Crăciun -
Gabriela Caba, I A, Moș Crăciun - Dora Suciu, II B, Crăciunul -
Maria Cotfas, II B, Moș Crăciun -Vlad Toncean, II
B), cu colinde, cu sorcova.
Moș Crăciun i-a răsplătit pe cei mici cu daruri modeste,
dar care au produs multă bucurie.
Reporter, Laura Tepeluş, clasa a IX-a A
”Limba cea
de toate zilele este o unealtă şi o formă a spiritului” (Lucian Blaga )
ANACOLUTUL
Anacolutul este o construcție
sintactică specială, care se creează prin
întreruperea şi modificarea unei construcții în cadrul aceleași unități
sintactice .(Gramatica limbii române, Ed. a II-a, vol. II, București, 1963,
p. 418.) Această construcție reprezintă, în fond, o abatere de la normele
literare ale sintaxei, fiind o greșeală generată de lipsa de continuitate
gramaticală între începutul şi sfârșitul unei unități logica-sintactice.
În poezie, anacolutul apare ca urmare a necesității de a
respecta anumite particularități prozodice ale versului. De exemplu:
"El iar, privind de săptămâni,
Îi cade dragă fata”. (Mihai Eminescu, Luceafărul)
”Căci Dumnezeu, pășind apropiat,
Îi vezi lăsată umbra printre
boi”. ( Tudor Arghezi, Belșug).
Fiind o particularitate ce caracterizează în special
sintaxa populară, anacolutul apare mai cu seamă la scriitorii a căror operă au
ca trăsătură oralitatea (Ion Creangă), dar se întâlnește şi la alți scriitori
(Mihai Eminescu, Mihail Sadoveanu, Marin Preda), având motive diverse de utilizare.
Anacolutul nu este numai o problemă strict gramaticală,
ci şi una care privește cultivarea limbii. De aceea, evitarea construcțiilor de
acest tip duce la un plus de claritate şi de corectitudine în exprimare şi
trebuie să constituie o preocupare permanentă din partea vorbitorilor. Prof. Doina
Dobrean

Despre fericire...
Ce este fericirea ? Fericirea nu este la fel
pentru toți. Pentru unii înseamnă să aibă tot ce-şi doresc. Alții sunt fericiți
când nu trebuie să muncească sau din cu totul alte motive...
Si totuși sentimentul de
fericire se manifestă la toți la fel, printr-o satisfacție sufletească; e
sentimentul care te poate scoate din minți sau te poate readuce la normal, te
poate vindeca. De fapt, fericirea este făcută din iluzii, din vise, din
încrederea în oameni, în tine însuți, din realizări, din tot ce e firesc, apoi
din dragoste şi prietenie.
Dacă pentru unii fericirea e
atingerea unui scop foarte înalt, pentru alții ea poate însemna pur şi simplu
fericirea altora.
Nu poți fi mereu fericit.
Dacă nu am avea în viața şi momente triste, nu am putea ști ce este fericirea.
Pentru a putea fi fericiți, trebuie să profităm din plin de fiecare clipă a vieții,
să simțim că trăim, să jucăm tenis, să
urcăm munții, să coborâm pe râu într-o barcă...
Să facem în așa fel încât
întreaga noastră viață să fie o enormă clipă extraordinară ! Alina Ciubucă, clasa a x-a A
MAMA, FIINŢA CEA MAI DRAGĂ,
S-AU SCRIS DESPRE TINE DUIOASE POVEŞTI,
S-AU SCRIS POEZII CE-AU RĂMAS NEUITATE,
CĂCI TU, CEA MAI DRAGĂ FIINŢĂ-NTRE TOATE
AL VIEŢII TRIUMF PE PĂMÂNT
ÎMPLINEŞTI!
Mama, ce nume sfânt! Ce nume drag ! Mama este ființa care
ne-a dat viață, ne-a învățat să râdem, să vorbim, să mergem... Lumina ochilor
ei e asemenea unei făclii vii, e un nesecat izvor de speranță, de încredere în
bucuria şi frumusețea vieții.
Chiar şi când prin sufletul ei trec nori de amărăciune,
chipul ei se înseninează văzând-şi copiii alături. Dacă-i dojenește uneori, o
face pentru că le vrea binele şi-n marea ei iubire iartă totul.
Prima amintire e legată de un zâmbet al mamei, un
zâmbet care m-a însoțit în toți anii copilăriei şi mi-a călăuzit pașii în viață,
un zâmbet care mi-a zvântat lacrimile, mi-a alungat amintirea de atâtea ori şi
m-a făcut să cred că sunt ființa cea mai importantă din Univers. Şi dacă
zâmbetul ei a rămas același, peste părul ei castaniu, în ultimele primăveri
s-au scuturat parcă rânduri de ghiocei.
Muncește toată ziua. De dimineața până seara, mâinile ei
nu stau o clipă . Găsește timp să-i facă fiecăruia câte o bucurie şi împrăștie
în jur bunătate şi gingășie.
Chipul
mamei rămâne veșnic în mintea şi-n sufletul oricărei ființe omenești. Căci o mamă bună este o cinste mare pentru
familie şi o icoană pentru copii.
Alina Todor și Artemiza-Iulia
Cotfas, clasa a VIII-a
Marin Preda, - 75 de ani de la nașterea prozatorului
Marin Preda s-a născut în 1922, în Siliștea - Gumeşti,
judeţul Teleorman, într-o familie de țărani. După clasele primare urmate în
sat, se înscrie la Școala Normală din Abrud, continuată la Cristur - Odorhei,
apoi la București.
In 1948 publică întâia lui carte, volumul de nuvele Întâlnirea
din pământuri. Publică apoi
interesantele romane: Moromeții (vol. I, 1955; vol. II, 1967), Intrusul , Risipitorii , Marele
singuratic, (1972), Delirul
(1975), Viața ca o pradă(1977), Cel mai iubit dintre pământeni (1980),
eseuri şi confesiuni (Imposibila
întoarcere ).
Moromeţii reprezintă o dată memorabilă în literatura română. Creație
exemplară în a doua jumătate a secolului al XX-lea, Moromeţii se înscrie în sfera marii literaturi naționale în care Ion şi Baltagul constituie puncte de referință şi comparație.
Marin Preda abordează problema pământului dintr-o altă perspectivă,
cea a evenimentelor politice şi economice dintre anii 1937-1950. Liviu
Rebreanu şi Mihail Sadoveanu au plăsmuit tipologia țăranului transilvănean
şi moldovean. Năzuinței spre acțiune a eroilor lui Rebreanu, Marin Preda le
adaugă bogăția sufletească a personajelor sadoveniene; adâncește complexitatea
tipurilor precedente şi înfăptuiește o structură reprezentativă pentru țăranul
român în genere.
După Întâlnirea
din pământuri, glasul lui Marin Preda s-a auzit tot mai distinct în
principalele probleme ale literaturii române contemporane. Predispozițiile
înnăscute ale scriitorului s-au manifestat nestăvilit şi exclusiv în creație,
printr-o organică sinergie între vocația autorului şi aspirațiile scriitorului.
Opera, în ansamblul său, ne dă sentimentul că ne aflăm înaintea unei personalități
artistice ieșite din comun şi printre elementele ce-i dăltuiesc unicitatea
câteva se impun cu necesitate.
Cultivarea tradiției şi receptivitatea permanentă au
infuzat romanelor lui Marin Preda caracteristicele esențiale ale literaturii
perene: echilibrul şi armonia clasică.
Simplitatea,
desăvârșita unitate, solemnitatea construcției imprimă operei caracterul
fundamental.
Influenta operei lui Marin Preda în literatura ultimelor
decenii rămâne covârșitoare. O întreagă generație de prozatori, intrată în
literatură în jurul anului 1960, a debutat sub semnul lui Marin Preda.
Prin intermediul romanelor lui Marin Preda ne
redescoperim şi ne răsfrângem mai adecvat în oglinda lumii, oferind universului
un ethos specific.
Manuela Pop, clasa
a XII-a
Drogurile, un amic al sănătății ?
Consumul
drogurilor este unul dintre fenomenele cele mai profunde şi mai tragice
ale lumii contemporane. An de an, milioane de oameni cad pradă drogurilor şi o proporție
mereu mai mare dintre ei sunt cu desăvârșire pierduți pentru societate.
Droguri s-au consumat de
sute de ani, deși nu în proporțiile de astăzi. Uneori începutul poate fi făcut
prin prescrierea în scopuri terapeutice a unui somnifer. Dar pentru majoritatea
toxicomanilor, la început a fost vorba de căutarea unei plăceri sau de dorința
de a se identifica cu anumite grupuri în care drogul era ridicat la rangul de
zeu. Există şi alți factori care pot declanșa ireparabilul, cum ar fi:
presiunea grupului, curiozitatea, ignoranța, urbanizarea şi ... șomajul.
Știrile despre
capturi mai mari sau mai mici de droguri aproape că nu mai emoționează prin
"banalitatea" lor. Ani la rând, cel care deschide o
revistă de largă circulație poate observa un anunț- avertisment. O adolescentă
cu privire de copil care, cu lacrimi în ochi, cere mamei bani. Iar textul spune:
„Are 16 ani. Are nevoie de bani pentru droguri. Cu timpul va avea nevoie de mai
mulți. Nu-i va obține în mod legal. Atunci ce va face? Se va îndrepta spre
fărădelege sau spre prostituție? Sau spre amândouă? La început curiozitatea,
apoi obișnuința - şi prăbușirea în lumea urâtă a crimei şi a dependenței de
droguri.
Dar lumea pare să se fi obișnuit
cu astfel de date !
Să nu existe remediu ?
Să nu existe o conștiință a
primejdiei ?
Codruța-Sanda Moldovan,
clasa a XI-a A
Internet acasă
Vom începe cu fireasca întrebare : Ce
este Internet-ul şi cu ce se mănâncă ?.
Internet-ul, așa cum a evoluat până în ziua de azi, este o cale de comunicare
foarte rapidă şi atractivă între oamenii acestei lumi. Așa cum răspândirea
telefonului a dus la rețele telefonice şi de telefonie internațională, așa şi evoluția
tehnicii de calcul şi accesibilitatea marii majorități a oamenilor la
calculatoare a dus la răspândirea tot mai mare a calculatorului. Internet-ul
este modalitatea prin care oamenii aflați oriunde pe Glob pot comunica şi
schimba informații cu multă ușurință. Internet-ul este locul unde un elev își
poate procura informații pentru lucrarea sa trimestrială, unde omul de afaceri poate
consulta ultimele știri despre evoluția cotațiilor la bursă, unde poți comanda direct de la producător exact
piesa de schimb dorită.
Multă lume crede că Internet-ul
este un loc unde se discută numai despre informatică, unde se întâlnesc numai pasionați
în ale calculatoarelor. Această impresie este total greșită. Într-adevăr,
Internet-ul a început cu scopul precis de a servi în cercetare. De atunci însă
Internet-ul a evoluat şi spre exemplu, poșta electronică dă posibilitatea ca o
scrisoare să parcurgă un drum de o săptămână în doar câteva minute. Este adevărat, există şi dezavantaje: dacă este o scrisoare de
dragoste, parfumul se pierde.
În materie de informații poți
găsi orice, începând cu rețete de mâncare, enciclopedii, opere literare, de
artă plastică sau muzicală şi terminând cu grădinărit sau locuri de muncă.
Cu toată pledoaria pentru
Internet, exploatarea resurselor acestei mari rețele globale necesită timp şi
bani. Mulți bani. Şi oricum merită efortul. Posta electronică îți dă
posibilitatea să comunici mult mai repede cu prietenii, Word Wide Web pune la dispoziția
ta o mulțime de surse de documentare bine organizate iar gopher te lasă să
navighezi baze imense de informații. Toate acestea pot fi atinse numai dacă tehnica de calcul va fi favorizată şi dacă
tinerilor li se vor oferi cât mai multe posibilități de comunicare şi
deschidere către lume, pentru că ei sunt aceia care vor intra în era digitală.
Profesor Dobreanu Vasile
Istoricul îngrijirii părului
Încă din cele mai vechi timpuri, femeile în special, au fost preocupate de frumusețe,
de îngrijirea părului.
Un păr bogat, strălucitor, suplu, denotă un organism
sănătos. Este şi un simbol al frumuseții, inspirând numeroși scriitori (Balzac,
Flaubert etc.). O coafură frumoasă, adecvată obrazului, constituie un plus de seducție.
La romani, părul era vopsit în negru cu o soluție
preparată din sângele lipitorilor, care erau lăsate să se descompună în vin sau
oțet. La un moment dat, era la modă părul blond şi dacă o femeie nu reușea să obțină
culoarea dorită prefera să-şi taie părul şi să poarte peruca.
Femeile Bizanțului, pentru a-şi decolora părul, se spălau
cu leșie şi extrase vegetale.
În Evul Mediu, a fi
blondă constituia o condiție esențială pentru a fi frumoasă, iar în
epoca Renașterii, celebrul pictor Tițian a lansat moda părului auriu- roșcat, modă care s-a menținut
până în zilele noastre.
Nu toată lumea se poate lăuda cu un păr bogat şi frumos,
fapt care arată că nu se știe cum se face îngrijirea părului, cum se ferește de
factorii externi ca: vopselele, decoloranții, stresul, care-l deteriorează.
Atenție la folosirea șamponului, a săpunului, a
balsamului, a vopselelor, a decoloranților pentru că riscați să vă distrugeți
cea mai frumoasă podoabă a frumuseții voastre!
Emilia Urzică, elevă în
clasa a X-a A
Să râdem împreună
!
Timpul liber
Văd
adesea, atunci când trec,
Până
şi la țară,
Unii
timpul şi-l petrec,
Alții
şi-l omoară.
Precizare
Capul
multora în viață
N-a
produs decât mătreață.
Azi,
la unii, ca la fete,
Nu
produce decât plete.
În parc
Un licean cu blugi şi chică
A scrijelit pe bancă: Gică.
Un paznic l-a oprit din drum
Si-l roagă: Gică... şi mai cum ?
Culese de Cristina Micu, clasa a XI-a A
💥
- De ce nu vorbesc peștii?, întreabă un
copil pe tatăl său.
- Au gura plină cu apă.
Aplecat peste fereastra vagonului unui tren care străbătea o zonă de munte, un călător
exclama:
-Extraordinar... formidabil... senzațional!
Nedumerit, un vecin îl întrebă:
-Vorbiți de peisaj?
- Nu, răspunde călătorul, ador dibăcia cu
care mecanicul ochește... tunelele.
Culese de Laura Tepeluş (clasa a X-A)
Cugetări despre... Minciună (TUDOR MUȘATESCU)
*
Minciunile se mai numesc gogoși, de aceea le înghite
toată lumea.
* Când minciuna este străvezie, înseamnă că mincinosul n-a
avut stofă bună şi se vede prin ea.
*
Minciuna diplomatului e cu joben; a prostului e cu capul
gol.
*
Nu căuta să te creadă lumea, caută numai unul care să te
creadă.
Prima condiție
a minciunii e să pară adevărată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu