joi, 18 ianuarie 2024

GHEORGHE DĂNEȚ - învățător la Școala din satul Filpea - Subcetate, 1936-1937


    O poză din albumul mătușii Ileana Țăran, născută Urzică, în satul Filpea, la Băceni, cu elevii școlii din acest sat, grupați în jurul învățătorului lor, îmi trezește curiozitatea și interesul. La cei aproape 90 de ani, mătușa își amintea, în urmă cu vreo 15 ani, numele dascălului  care îi învățase un singur an școlar, în 1936-1937. 

    Se numea GHEORGHE DĂNEȚ.

Elevii Școlii din satul Filpea, în 1936-1937
Învățător Gheorghe Dăneț

    Au mai trecut, așadar, 15 ani până să aflu mai multe detalii despre acest dascăl, dintr-o scrisoare primită de doamna învățătoare ILEANA TODOR de la dumnealui, în 1985. La vremea aceea, învățătorul pensionar, cuprins de nostalgia timpului petrecut în satul Filpea, la începutul carierei sale didactice, cu exact 50 de ani în urmă, expedie o scrisoare către învățătorul/ învățătoarea acestei școli. A urmat o frumoasă corespondență între bătrînul dascăl și tânăra învățătoare Ileana Todor.


    Scrisoarea cu file îngălbenite de trecerea timpului, de care vă vorbesc, fu expediată din Caracal, la 24 martie 1985.
    Este emoționantă mărturisirea făcută, chiar în primele rânduri,  despre satul Filpea:

   Este satul care mi-a plăcut cel mai mult din activitatea mea ca învățător… poate întrucâtva se aseamănă cu satul meu de naștere, RACOȚI, din comuna TISMANA, județul Gorj.


    
    Domnul învățător Dăneț  vorbeste în scrisoare despre traseul didactic urmat :
  „După absolvirea Școlii Normale din Târgu-Jiu, în 1932, nu am fost numit în învățământ pentru că în acea perioadă, 1932-1933 existau 13000 de învățători cu diplomă (…) care nu aveau posturi. De abia în 1934, datorită unui conjudețean ce se afla subinspector școlar la Târgu-Mureș, am reușit să funcționez în anul școlar 1934-1935 în comuna Iclandul Mare, apoi, în 1935-1936 la Stânceni, școala nr.2, la halta CFR Oltea Doamna, având ocazia să văd casa unde s-a născut patriarhul României de atunci, Miron Cristea, de la Toplița-Călimănel.
    Apoi, în 1936 am fost numit titular la Filpea, de unde m-am transferat , în anul următor, la școala din comuna Măgherani, comună cu populație maghiară, ca apoi, în anul școlar 1938-1939 să funcționez la Sovata, unde erau alte condiții de viață și mulți alergau după această comună.
    În 1939 ai început concentrările, apoi războiul și tot planul meu a fost dat peste cap. Am luat parte la război, atât în Răsărit,  cât și în Apus.
    La începutul războiului m-am căsătorit tot cu o învățătoare și am funcționat amândoi la școala  generală PREAJBA, jud. Dolj, timp de 28 de ani, fiind în toată această perioadă directorul școlii, școală de 8 ani.
    În Caracal, la depărtare de 16 km de Preajba, sunt venit din anul 1971, unde ne-am construit casă, și locuiesc împreună cu singura mea fiică, cu ginerele și nepotul, elev în clasa aIX-a de liceu. Soția mea a decedat în anul 1983 (…)” 
    Se vorbește despre starea școlilor din sate, precum Preajba/jud. Dolj și Filpea/ Subcetate/jud. Harghita, în anii 80-90 ai secolului trecut, când „populația școlară este în scădere pentru că tinerii pleacă după servici”
    În ultimele rânduri ale scrisorii, experimentatul învățător îi dă câteva sfaturi colegiale tinerei învățătoare Ileana Todor privind pregătirea în vederea susținerii examenului de gradul didactic II.



Învățătoare Ileana Todor și elevii săi
 de la Școala din satul Filpea, în 2018



6 comentarii:

Doinița-Ana Dobrean spunea...

Geo Si Tea Ursa
Superbă fotografie !! Iar despre informația dată, numai cuvinte de laudă!!

Doinița-Ana Dobrean spunea...

F. Teslovan
Va multumesc foarte mult pentru acest episod din istoria satului Filpea.Cred ca in fotografie era si mama mea (nascuta in anul 1927).

Doinița-Ana Dobrean spunea...

Dea Adela
Ce frumos!Felicitari ptr astfel de postări, respect si recunostinta acestor dascali!

Doinița-Ana Dobrean spunea...

Ioan Morar

Am lecturat cu emoție povestea lui Gheorghe DĂNEȚ, care și-a lăsat o mică parte din sufletul sau nobil, in sufletul celor câțiva zeci de mici filpeni!
Prin 957-58 l-am avut învățător pe Dl’ POPESCU. Se ocupa cu deosebita dăruire de noi, cei mici, și colabora pe diverse teme cu toți tinerii preocupați de diverse teme tehnice.
Cu Vasile, fratele meu, au reușit instalarea unui radio cu galena (cuarț) cu casti, la care ascultam pe rând Radio Buc. 1. Un pădurar a venit sa-l amendeze pe Vasile c-a atacat fără aprobare doi brazi pentru antena care trebuia sa fie înaltă de vreo 15 m și lunga cam de 30-40m. Dl’ Popescu l-a abordat pe pădurar : “Sa mă duc la Raion și sa le spun ca dumneata te opui ca o asfel de mare familie sa nu poată afla știri privind politica statului și a Partidului ?! “ Pădurarul a rupt procesul verbal și i-a marcat cei doi stâlpi ca sa fie in regula…..

Doinița-Ana Dobrean spunea...

Steluta Stoicescu
Tare mi-e dor de aceste meleaguri, Subcetate este locul copilăriei mele, unde s-a născut mama mea, acolo am crescut și am trăit cei mai frumoși ani ai vieții mele...această localitate are un loc special în inima și viața mea!!! Bunicul meu a fost clopotar al bisericii din localitate foarte mulți ani...Moldovan Ioan, i se spunea Nuțu lu' Budău...

Doinița-Ana Dobrean spunea...

Dan Hagiu
O viață de dascăl, o viață de om rezumata pe câteva foi cu acel scris îngrijit care mi-a adus aminte de aspectul scrisului părinților mei.
Mulțumesc, Ileana, pentru încă o surpriză deosebită cu care mi-ai încântat seara asta de Ianuarie.(M-a impresionat nr. copiilor de-atunci din Filpea).