Luceafarul - Vasile Pintea
Când lecturăm sau ascultăm relatări, creierul traduce
totul în imagini. La un text sau la o povestire, creierul răspunde cu serii de reprezentări. Nu se oprește niciodată din a
genera și derula imagini. Tot ceea ce vedem și asimilăm în timp
se reflectă în complexitatea imaginilor ce se formează în mental. Suntem atât
cât putem înțelege și atât cât ne putem imagina. Imaginile generate sunt
evident mai complexe în cazul oamenilor creativi. Ei simt nevoia să dea și
formă fizică imaginilor mentale, inspirate atât din realitate cât și de vise.
Talentul poetului constă în
capacitatea de a genera imagini mentale, abstracte sau complexe, recurgând la
figuri de stil și prin exprimarea unor gânduri filozofice. Poetul este un
artist care schițează imagini în mintea cititorului, folosindu-se doar de
cuvânt. Textele literare ale poetului-filozof Mihai Eminescu au inspirat
neîncetat din momentul publicării lor și până în prezent. Artiștii care au
rezonat cu viziunea eminesciană au simțit că pot da o formă concretă gândurilor
puse pe hârtie de către poet. Astfel apar serii de reprezentări subiective ce
au la bază frânturi din universul liric emineascian - un spațiu ideatic atât de
complex și inepuizabil.
Pentru că lista artiștilor și a
lucrărilor grafice este foarte lungă, putem vorbi aproape de o mișcare
artistică prin care lirica eminesciană a devenit vizuală. De altfel, poemele lui Eminescu sunt cele mai ilustrate texte din istoria literaturii
române.
Creația eminesciană inspiră de peste 140 de ani
Pe 21 decembrie 1883 se publica primul volum de versuri al lui
Eminescu: „Poesii”. În decembrie 2023
s-au împlinit 140 de ani de la evenimentul publicistic. Volumul publicat de Editura Socec din
Bucureşti, avea o prefaţă de Titu
Maiorescu, cel care făcuse și selecția celor 64 de poezii. Volumul a fost pus în vânzare în ziua de
22 decembrie 1883, într-un tiraj de 1000 exemplare, unele pe hârtie de lux.
Volumul "Poesii" din colecția specială a BCU Iași, publicat de Editura Socec din București
Primei ediții Maiorescu, apărută într-un tiraj de 1000 de exemplare, îi urmează alte
10 ediții. În edițiile următoare au fost introduse și alte creații literare,
ajungându-se treptat la un număr de 72 de poezii în ultima ediție Maiorescu.
Ediția a doua a apărut în 1885, conținutul rămânând identic. A treia, editată în 1887, a inclus trei poezii noi: „La steaua”, „De ce
nu-mi vii” și „Kamadeva”, acestea numărându-se printre ultimele creații ale
poetului. După decesul lui Eminescu, s-a tipărit o a patra ediție, cu un studiu
semnat de Titu Maiorescu în octombrie 1889, intitulat „Poetul Eminescu”.
Primele patru ediții au înaintea paginii de titlu o filă cu portretul
miniatural al lui Mihai Eminescu, o reproducere a fotografiei făcută în
februarie 1878 la București, în atelierul lui Frantz Duschek.
Ilustratori notorii
Ilustraţia subliniază semnificaţia textului în viziunea
artistului, având rolul de a
accentua experiența estetică a cititorului.
Cea mai mare parte dintre artiștii care au ilustrat Eminescu se regăsesc în
volumul “Ecouri eminesciene în arta plastică” (1991), de Petre Popescu Gogan. Într-o
listă sumară menționez nume importante din istoria artei românești precum
Gheorghe Petrașcu, Camil Ressu, Alexandru Ciucurencu, Francisc Șirato,
Constantin Piliuță, Sabin Bălașa, artiștii contemporani Dan și Lia Perjovschi,
dar și alte nume precum Cela Neamțu, Vanda Mihuleac, Ion Panaitescu, Marcel
Olinescu, Maria Manolescu, Igor Vieru, Ion Truică, Aurel Bordenache, Petre
Vulcănescu, Ary Murnu, Mișu Teișanu, Ligia Macovei și nu numai. Cei mai mulți
dintre ei au ilustrat diferite ipostaze, în viziuni proprii, ale Luceafărului. Dintre
cei enumerați, câțiva se remarcă prin talent deosebit și sensibilitate în
lucrări de mare calitate estetică.
Câțiva dintre artiști care i-au adus lui Eminescu omagii artistice
(portrete desenate sau busturi sculptate) sunt Dimitrie Paciurea, Francisc
Șirato, Ștefan Luchian, Ion Schmidt-Faur, Sabin Bălașa, Ion Georgescu și Constantin Jiquidi.
Primul ilustrator al operei lui
Eminescu
Scrierile lui Eminescu au fost alegerea a numeroși artiști români și nu numai, care au cautat să echivaleze vizual versurile. Este
consemnat faptul că primul artist care a realizat astfel de ilustrații, pe la
1895, a fost Leonard Salmen, grafician de origine poloneză. “Între anii
1895 și 1925, Editura Librăriei Socec & Co. din București și Depozitul
universal Șaraga din Iași au publicat mii de cărți poștale ilustrate după
„«desenele de atmosferă» ale lui Leonard Salmen, multe însoțite de poezii ale
lui Eminescu”. Vederile au circulat pe atunci în
toată țara, dar și în străinătate. Leonard Salmen a fost primul grafician care
a organizat o expoziție personală cu lucrări inspirate din lirica eminesciană,
cu prilejul comemorării a 20 de ani de la moartea poetului, la Galați, în anul
1909.
Cărțile poștale ilustrate
de Salmen se găsesc azi în colecții private, muzee și biblioteci. Multe
lucrări, majoritatea realizate în cărbune, se găsesc în patrimoniul Cabinetului de Stampe al
Bibliotecii Academiei Române.
Lacul de Leonard Salmen
Universul eminescian în viziunea lor
O poziție distinctă printre artiștii ce au ilustrat
Eminescu e ocupată de Mişu Teişanu. A realizat o serie inedită de 22 de ilustrații pentru poemul “Luceafărul”,
în tehnica cromolitografiei, bogat și echilibrat colorate, realizate în stil
Art Nouveau, fiecare dintre acestea având un anumit tiraj. Ilustrațiile circulă
și în prezent în licitații internaționale, figurând pe mari platfome precum
MutualArt și Artnet.
Misu Teisanu BCU - Luceafarul
Misu Teisanu BCU fila din Luceafarul
Misu Teisanu BCU - Luceafarul
Misu Teisanu BCU - Luceafarul
Ligia
Macovei este
una
dintre artiștii ce au realizat una dintre cele mai importante opere de
ilustrator din plastica românească. Artista a început să se inspire din
creaţia marelui poet încă din anul 1950, când a participat la Expoziţia de stat
cu două guaşe inspirate din poemul „Călin, file din poveste”. Volumul
„Poezii” de Mihai Eminescu, publicat în 1964 şi ilustrat integral cu
desenele Ligiei Macovei, îi aducea artistei recunoaşterea
internaţională. Volumul de poezii a primit o
menţiune specială la unul dintre cele mai prestigioase târguri de carte din Europa,
cel de la Leipzig, în 1964. Stilul
propriu se caracterizează deopotrivă prin forță și sensibilitate, conturând
poezii vizuale proprii. Artista a ilustrat și opere de Tudor Arghezi.
Ligia Macovei - Dintre sute de catarge
Ligia Macovei - Ilustrație la Freamăt de codru
Ligia Macovei - Peste varfuri
Aurel Bordenache este
cunoscut pentru volumul de poezii al lui Mihai Eminescu, apărut în 1944
la Editura Cartea Românească, îngrijit
de Menny Toneghin, pentru care a realizat 150 de
desene în tuș. Albumul, aflat în colecția Bibliotecii Județene “George
Barițiu” din Braşov, face parte
dintr-un tiraj limitat azi, din care s-au mai păstrat
foarte puține exemplare deoarece la sfârșitul celui de-al doilea război mondial,
depozitul editurii Cartea Românească a fost bombardat și mare parte din
exemplare au fost distruse. Desenele denotă un
mare talent, educat în spiritul artei clasice. La vârsta de 8 ani era admis la
Academia de Belle Arte din Liége, Belgia.
Bordenache a fost pictor şi gravor
pentru Casa Regală a României. De asemenea a fost, conform memoriilor sale, rudă cu poetul Mihai Eminescu. A ilustrat și opere de Mihail Sadoveanu și studii de Nicolae Iorga.
Aurel Bordenache - Scrisoarea II
Ary Murnu (Aristomene Murnu Gheorghiades), artist şi machetator de mărci poştale, bancnote şi
monede româneşti, a creat 12 acuarele după care s-au realizat 12 cărţi poştale
ilustrate, frumoase și rare. Inspirație a găsit în poemele Luceafărul, Călin, Făt frumos din tei, Pe
lângă plopii fără soţi, Strigoii, Înger şi Demon, Venere şi
Madonă, Melancolie, Singurătate și
Satira III. Aceste acuarele şi alte desene aparținând lui Murnu, au
ilustrat volumul de „Poezii” de Mihai Eminescu, îngrijit de fratele său,
George Murnu, în 1928, tipărit la Editura „Naţionala”- S. Ciornei, Bucureşti. Ulterior
și fiul său, Ion Lucian Murnu, a
dedicat câteva lucrări operei eminesciene.
Ary Murnu - Luceafărul
Arta lui Igor Vieru rezultă din îmbinarea
realului cu poezia, în creațiile sale fiind tot mai prezent elementul metaforic.
Astfel e clară afinitatea pentru reprezentări ce au la bază texte literare.
Igor Vieru - Calin file din poveste
Aurel
David este
autorul cunoscutei stampe Arborele Eminescu, realizată în 1967, în
tehnica linogravurii policrome. Tirajată şi larg distribuită în original,
stampa a devenit cea mai cunoscută lucrare de artă grafică din Republica
Moldova. În mod similar, artistul a realizat apoi portretele lui Tolstoi şi al
lui Puşkin.
Fiecare
dintre cei enumerați inițial merită cel puțin câteva rânduri, însă voi lăsa să
vorbească arta lor pentru ei, în galeria celor mai frumoase reprezentări
vizuale dedicate liricii eminesciene. El a scris, iar ei i-au
reconfigurat plastic scrierile, în diferite momente din istoria ultimilor 140
de ani. Artiștii vizuali au tradus în imagini gândurile poetului, acele gânduri
și emoții pe care au simțit că le au în comun.
Aurel David - Luceafărul
Referințe - Petre Popescu-Gogan, Ecouri
eminesciene în arta plastică, București, 1991; Pagina oficială a
Departamentului Colecții speciale - Biblioteca Centrală Universitară
„Mihai Eminescu” Iași; Biblioteca Județeană “George Barițiu” din
Braşov; Revista
Historia.
Foto - sursele citate.
Petre Popescu-Gogan, Ecouri eminesciene în arta plastică,
București, 1989, p. 31, citat de Iulian Pruteanu-Isăcescu, în Revista
Historia,
https://historia.ro/sectiune/general/eminescu-in-viziunea-primului-artist-care-i-a-565113.html,
accesată 08.01.2024
Iulian Pruteanu-Isăcescu, în Revista Historia,
https://historia.ro/sectiune/general/eminescu-in-viziunea-primului-artist-care-i-a-565113.html,
accesată 08.01.2024
Gheorghe Petrașcu - Nocturnă, Scrisoarea IV
Camil Ressu - Lasă-ți lumea...
Ștefan Luchian - Din valurile vremii
Petre Vulcănescu - Făt-Frumos din lacrimă
Sabin Bălașa - Venere și Madonă
Dumitru Paciurea - Himeră
Vasile Pintea, Luceafarul
Mina Byk-Wepper - Luceafărul
Eugen Ștefan Boușcă - Lucafărul
Florian Mureșianu - Luceafărul
Erdos Pal - Luceafărul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu