miercuri, 4 mai 2022

Profesoara MARIA CIOBOTEA (1942-2008) - In memoriam



    Profesoara Maria Urzică, fiica lui Ioan şi Teodora Urzică din Subcetate, a debutat în activitatea didactică în localitatea natală. Din perioada celor şapte ani de activitate la Liceul din Subcetate au rămas amintirile profesoarei Maria Ciobotea, pe care le-a purtat cu ea ca un reper în şcolile bucureştene, unde şi-a continuat activitatea până la pensionare, ca şi amintirile elevilor săi, aureolate de respect şi recunoştinţă.

„Gândurile mele se întorc cu mulţi ani în urmă - îşi amintea doamna profesoară în anul 2002 -, atunci când se puneau bazele Liceului, contribuind şi eu, alături de mulţi alţii, la construirea clădirii. Nu pot uita bucuria noastră, a elevilor din clasa a III-a, când ne-am mutat, în 1952, în şcoala nouă! Anii au trecut şi dorinţa celor din comună, mai ales a ilustrului profesor, domnul Andrei Cotfas, s-a împlinit: înfiinţarea liceului în anul 1955. Dar, cum orice fericire nu ţine mult, după numai trei ani, liceul s-a mutat la Topliţa , fiind şi eu printre cei care au urmat primele două clase de liceu la Subcetate şi următoarele la Topliţa. Strădania celor din şcoală şi comună s-a concretizat prin reînfiinţarea Liceului în anul 1961.

După terminarea Institutului din Târgu-Mureş, m-am întors în sat – visul oricărui dascăl de ţară! – şi am găsit deja liceul cu clase complete, încât la sfârşitul anului şcolar 1964-1965 şi-a luat zborul prima promoţie a Liceului Subcetate. M-am trezit la catedră profesor de chimie al unor copii a căror vârstă era apropiată de a mea. Pot spune că am crescut şi m-am perfecţionat odată cu ei. Am beneficiat de un colectiv didactic tânăr, ataşat profesiunii alese, de părinţi a căror preocupare principală era educaţia şi instrucţia copiilor. În tot ce se întreprindea în comună – şcoală, cămin cultural, club, sala de meditaţii, internat – eram prezenţi dascăli, părinţi şi copii; era marea familie a comunei Subcetate. De altfel, profilul moral şi profesional al absolvenţilor ne arată că nu am stat degeaba în această şcoală – unii în bancă, alţii la catedră. Deşi am lucrat numai şapte ani la această şcoală, tot restul vieţii mi-a fost marcat de anii petrecuţi aici. Nu i-am uitat, mai ales că de nenumărate ori am fost invitată la diverse aniversări, prilej de nespusă bucurie la revederea colegilor şi a foştilor elevi cu care am petrecut cei mai frumoşi ani ai vieţii mele.

    Acum, fiind pensionară, mă gândesc cu nostalgie la vremurile de odinioară. La Subcetate, am avut şansa să lucrez cu elevi deosebiţi şi cu un colectiv didactic ce şi-a dedicat viaţa profesiunii alese, aceea de educator. Pentru aceasta mulţumesc lui Dumnezeu că am avut puterea şi înţelepciunea de a lucra cu oamenii.”

Nostalgică, la întâlnirea de 40 de ani de la absolvirea primei promoţii de liceeni la Subcetate din 1965, doamna profesoară făcea următoarea declaraţie: „Doamne! Acum patruzeci de ani, nici în vis nu credeam că voi ajunge să particip la un asemenea eveniment. Credeam că voi fi veşnic tânără. Timpul a trecut peste toţi: profesori şi elevi, cu succese şi eşecuri, cu bucurii şi cu supărări, dar nu am uitat niciodată anii petrecuţi în acest liceu, atât ca elevă cât şi ca profesoară. Poate am fost legată mai mult decât alţii, fiind localnică, însă felul în care ne-am desfăşurat activitatea a fost dovada unei colaborări frumoase, părinţi-elevi-profesori. Aş dori din suflet ca şi generaţiile actuale să-şi amintească cu aceeaşi plăcere despre clipele petrecute în acest liceu. De altfel, anii de liceu sunt cei mai frumoşi ani din viaţă.”

    Doamna Măricuţa, cum îi spuneam noi elevii, în ciuda respectului pe care i-l purtam, a marcat formarea noastră, a generaţiilor care i-am fost elevi. 

 „Nu o pot uita pe profesoara Măricuţa Ciobotea – spunea Dl. PAVEL MUREȘAN, Dr. în psihologie, Profesor
la Universitatea din Toronto în 1999  - pentru precizia, exigenţa şi respectul inspirate nouă faţă de ştiinţă, în general, şi faţă de chimie, în special.”  https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2020/07/la-multi-ani-pavel-muresan-doctor-in.html


Între dascălii de suflet ai doamnei profesoare RODICA RIZEA din Subcetate, un loc de cinste îl ocupă doamna profesoară Maria Ciobotea: „Se cuvine din când în când să ne întoarcem gândurile spre cel care, ca o călăuză, ne însoţeşte dintâi în lumea plină de taine a cărţii. La temelia creşterii şi înălţării neamului stă dascălul. Învăţând pe alţii, el dăruieşte şi croieşte cărări luminoase în întuneric. El ia asupra sa povoara greu de purtat a cărţilor şi varsă din preaplinul său înţelepciune, izvor al tainelor şi cunoaşterii, al curăţeniei şi înălţării, părinte şi apostol totodată.Cinste şi închinare celor pe care aşa i-am perceput şi simţit: domnului diriginte al promoţiei mele – profesorul Aurel Roman – şi doamnei profesoare Maria Ciobotea, care mi-a dăruit cheile ştiinţei chimia!”

  

 Profesor GEORGETA DOBREAN: „Doamna profesoară nu mai este printre noi. Este unul dintre cei trei diriginţi pe care i-am avut în liceu. S-au prezentat la întâlnirea de 40 de ani de la înfiinţarea liceului toţi trei şi am fost toţi colegii de clasă foarte fericiţi că au reuşit să ne onoreze cu prezenţa.

    Doamna profesoară ne-a predat chimia. Niciunul din clasă n-am urmat această specialitate, deşi doamna profesoară a reuşit să ne facă s-o privim ca pe o disciplină interesantă şi importantă, să înţelegem cât mai bine explicaţiile, demonstraţiile, relaţiile chimice, formulele. Respectul pentru şcoală şi pentru profesorii noştri ne-au făcut, şi pe mine şi pe ceilalţi colegi, să ne pregătim cu simţ de răspundere chiar şi la obiecte care nu prea ţineau de înclinaţiile noastre. Doamna profesoară s-a bucurat de stima şi respectul nostru. Era foarte severă, autoritară şi exigentă cu noi. Ne-a fost dirigintă o perioadă relativ scurtă, dar s-a preocupat îndeaproape de noi. A iubit elevii, şi-a iubit satul şi oamenii lui, pe care i-a respectat şi i-a apreciat. Plecase de la Subcetate după căsătorie, dar s-a întors, ca pensionară, acasă. Din nefericire, soarta nu i-a mai oferit mulţi ani de viaţă liniştită în satul natal.

    Doamna profesoară rămâne o figură luminoasă a Liceului din Subcetate de care ne vom aminti cu mare drag şi respect”. 

----------------

 Text publicat în cartea LICEUL SUBCETATE, LA 50 DE ANI, 2011, pp. 16-20.


ALBUM FOTOGRAFIC:

În excursie cu elevii, la mormântul Veronicăi Micle - 1964



La întâlnirea de 20 de ani a promoției 1969

La întâlnirea de 30 de ani a promoției 1969

La întâlnirea de 40 de ani a promoției 1965, în 2005



Niciun comentariu: