Învăţător
şi profesor de matemaică
Absolvent în 1946 al Școlii Normale de
Învățători din București, originar fiind din comuna DRIDU, din apropierea
capitalei, Ioan Sandu a găsit în cele din urmă un post didactic stabil la
Subcetate, mai întâi ca învățător la școala de 7 clase din satul Filpea, unde a
funcționat trei ani: 1947-1950, apoi de profesor de matematică, la Școala de 7
clase din centrul comunei, între 1950-1956, fiind numit în 1953 și directorul acestei
școli.
Profesorul
Ioan Sandu a fost PRIMUL DIRECTOR AL LICEULUI înființat la Subcetate în anul
1955 (1955-1956).
În anul 2002, în ziua
de 23 martie, domnul Ioan Sandu îmi povestește următoarele, pentru Monografia Liceului:
În anul 1946 am absolvit cursurile Şcolii
Normale de Învăţători din Bucureşti. Încă nu se terminase seceta care făcuse
ravagii timp de aproape trei ani. Aveam 20 de ani şi simţeam urmările
războiului şi dezastrul grozavei calamităţi ce cuprinsese o mare parte din
ţară. Un spectru social pe care nu-l pot uita.
Tata fusese pe front în Răsărit - era om
umblat - şi, comuna fiind aproape de
Bucureşti, încerca să aducă da-ale mâncării pentru familie. Eram cinci copii,
dintre care la diferite şcoli, a căror întreţinere costa foarte mult. De multe
ori a luat lucruri din casă – haine, încălţăminte etc. – şi le-a dat pentru
făină de grâu sau de porumb. Greu am reuşit să trecem peste această încercare!
Numirile în învăţământ în vremea aceea se
făceau foarte greu…Am primit, în cele din urmă, numirea la şcoala din Ungheni,
aproape de Târgu-Mureş, şi detaşarea în comuna natală Dridu pentru anul şcolar
1946-1947, cu preţul intrării în Partidul Social Democrat, al cărui preşedinte
era ministrul învăţământului Ştefan Voitec.
În anul şcolar următor, a trebuit să mă
prezint la post – la Ungheni -, dar aici am fost refuzat, pe motiv că postul
era ocupat. La Târgu-Mureş, inspector era Silviu Bot, căsătorit cu o
învăţătoare din Subcetate, Lucreţia Suciu. Aici am cunoscut învăţători din
Subcetate – Andrei Cotfas, Gavril Urzică, Cornelia Gherasim – şi, împreună cu
ei, într-un camion care trebuia să aducă de la Subcetate ajutoare pentru
refugiaţii greci, am ajuns la Subcetate.
A doua zi, duminica, am mers la biserică; preotul
Nicoară şi primarul Petru Suciu m-au prezentat sătenilor de pe Filpea. Însoţit
de Vodă Nicolae, locuitor al satului Filpea, cu o casă de 7 copii, am plecat pe
Filpea să căutăm o gazdă. Am încercat la Bordea Ion, Cherecheş Gavril, Nădăşan,
Ciubucă Nicolae. În cele din urmă, după ce se lăsase seara, am fost invitat de
Ciubucă Petru, zis Pilat, om foarte sărac, în căsuţa căruia trăiau doi bătrâni,
doi tineri căsătoriţi şi un copil de vreo doi ani. Aici am mâncat fasole cu
mămăligă – foarte bună căci nu mâncasem nimic toată ziua – şi mi s-a pregătit
un strujac cu paie noi. Aici am rămas doar două săptămâni, după care m-am mutat
la Todoran, familie fără copii, gospodari înstăriţi, cu grajduri pline cu
animale, cu stupi de albine.
În
prima zi de activitate, zvonindu-se imediat că a venit dascăl nou, toţi
copiii au venit la şcoală. Nu mi-a dat nimeni şcoala în primire. Un vecin, care
era şi om de serviciu – Flaş Gavril - , mi-a dat primele lămuriri. Am înscris
cei 60-70 de copii, după propria lor declaraţie, în cele şapte clase şi am
alcătuit listele de cataloage. Până la acea dată, deşi era începutul lui
octombrie, nu începuse şcoala…
Clădirea şcolii părea în paragină. Nu era
împrejmuită, iar vitele se scărpinau de zidul clădirii.
Erau familii numeroase, cu câte 7-8 copii:
Ciubucă Ion, Baciu Petru, Urzică Ion – Sbăncanu, Pop Ion. Pe aici seceta din
anii 1945-1947 nu ajunsese, dar era totuşi o sărăcie permanentă. Îmbrăcămintea
era făcută în casă din lână, in şi cânepă, de către femei. În picioare se
purtau opinci din piei de animale sau cauciuc. Parcă-i văd pe elevii de atunci,
cu nişte opinci mari din „gumă”, cu vârf ascuţit şi care-i obliga să meargă
greoi şi legănat, cu picioarele îndoite de genunchi.
În acest sat aşezat pe dealuri, fără drumuri
de acces, fără perspectiva din Bărăgan, unde nu întâlneai nici un obstacol în
calea vederii, se trăia într-o izolare aproape completă faţă de lume. Într-una
din zile, întâlnisem un vânzător ambulant. Avea o mână amputată; cu cealaltă
ţinea un coş de nuiele care conţinea diferite mărunţişuri: „chefe”, „diufe”,
„voşpol”etc.
A fost numit şi un învăţător suplinitor:
Dobrean Ion – Ţurţuş, băiat bun, sârguincios, bun gospodar., cu care am
împărţit activitatea şcolii. M-am mutat la şcoală. Apă era doar la Ciubucă
Petru – Ştefănuc, la vreo 300m .Ajutaţi de femeia de serviciu, ne pregăteam
mâncăruri specifice zonei- din cartofi, fasole etc. Seară de seară, oamenii,
dar mai ales tinerii, veneau pe la şcoală. Din când în când se făcea şi câte o
horă ţărănească în şcoală. De Sărbătorile Crăciunului Am organizat prima
serbare cu tinerii, prezentând obiceiuri de Crăciun şi Anul Nou. Eram atât de
emoţionat că abia puteam vorbi.
Într-o zi frumoasă de toamnă, cu câteva zile
înainte de Sfântul Dumitru, am avut şi prima inspecţie şcolară. Inspectorul
şcolar Tănase Ion, directorul şcolii din Gălăuţaş – arogant, cu ţinută strict
oficială, privind de foarte sus – a interogat copiii din toată materia care
considera a fi fost parcursă şi mi-a acordat calificativul „insuficient”.
Încurajat de Andrei Cotfas şi de Gavril Urzică, am mers mai departe, ba cu mai
multă ambiţie şi muncind cu mai multă sârguinţă cu copiii.
Şcoala nu avea lemne de foc. Ajutat în
special de Baciu Petru , care avea patru copii la şcoală, am adus conuri de
brad. Focul, făcut cu astfel de combustibil, nu ţinea mult, dar se încălzea
repede. Iarna aceea, la fel ca următoarele, a fost grea, cu zăpadă multă.
Copiii aveau de parcurs peste 2 km până la şcoală. De multe ori părinţii mergeau
cu vitele înainte de le făceau urmă.
Orele de clasă începeau pe la nouă şi de
multe ori lecţiile se desfăşurau în jurul sobei; erau condiţii minime. Lecţiile
se făceau simultan. Un învăţător se ocupa de clasele I-IV, iar celălalt de
clasele V-VII Elevii îşi procurau
manualele şcolare unii de la alţii. În general, lumea era foarte săracă. Nu era
altă sursă de câştig decât din vânzările de animale sau , pentru cine avea boi,
de la plutărit. Cu toate greutăţile, copiii frecventau şcoala, aşa că fiecare
era absolvent a şapte clase primare.
În anul şcolar 1948-1949, s-a făcut reforma
învăţământului. Şcoala elementară de 4 ani – ciclul I; ciclul al II-lea,
cuprinzând clasele V-VII şi şcoala medie de 10 ani; s-a laicizat învăţământul,
s-a introdus limba rusă şi s-a restructurat programa de învăţământ; manualele
erau traduse din limba rusă.
La Filpea şi Călnaci au rămas şcoli de patru
clase, iar la centru – şcoală de şapte ani. Între anii 1950-1955, la ciclul II
predau profesorii: Andrei Cotfas, Sălăgean Irina, Paraschiva Puia Toader Suciu,
Elena Culea; la ciclul I erau: Laura Marcu, Paulina Suciu, Maria Cotfas,
Alexandrina Suciu, Lucreţia Hurubă.
Un învăţător foarte bine pregătit a fost
Gavril Urzică, din comună. Avea o bibliotecă bogată, cu cărţi din literatura
română şi universală. Era om de litere: avea romane scrise, piese de teatru
şcolar, obiceiuri de Crăciun, de Anul Nou şi Paşti. Numele lui era pe listele
scriitorilor interzişi, alături de Eminescu. A murit neaşteptat de repede,
îmbolnăvindu-se de T.B.C. A fost o pierdere grea pentru şcoală. Biblioteca şi
scrierile sale au dispărut.
Laura Marcu, învăţătoare insistentă, aparent
severă, punea accent pe aritmetică; Paulina Suciu – preoteasa – punea accent pe
scrisul ordonat, caligrafic, Maria Cotfas punea accent pe povestire.
În anul 1950, am fost numit profesor
suplinitor de matematică la şcoala din Centru, unde am rămas şi în anii
următori, până în 1956, fiind în acelaşi timp student la Facultatea de
matematică a Universităţii din Cluj, respectiv Bucureşti (avându-l profesor pe
reputatul matematician şi poet Dan Barbilian). Mă bucuram considerând că
această disciplină nu va fi pervertită de comunism, dar în loc de oamenii de
ştiinţă cunoscuţi au apărut Tarasov, Boronin şi problemele erau cu colhozuri şi
gospodării colective…
Cuvinte de
recunoștință pentru profesorul Ioan Sandu au venit de la Toronto, de la doamna
inginer ANA DOBRE:
„Pe profesorul Ioan Sandu mi-l amintesc tânăr, tenace și cu dragoste de carte, dragoste pe care a încercat să o insufle și elevilor săi. Evenimentele din 1956 îl găsesc în postura de conducător al școlii și automat regimul îl pedepsește pentru lipsă de „vigilență revoluționară”, ceea ce face ca activitatea didactică a profesorului să se încheie definitiv în acel an.”
Învăţătoare și maistru-instructor
A instruit şi educat
cu dăruire şi dragoste multe serii de elevi la şcoala primară din satul Filpea,
apoi, în ultimii ani de viaţă, s-a ocupat, cu pricepere şi pasiune, de
instruirea practică a grupelor de fete de la liceul din Subcetate. Ca maistru–instructor
de lucru de mână în perioada 1971-
Ani de-a rândul a fost liantul sufletesc al
formaţiei de dansatori din satul Filpea, contribuind la păstrarea şi
transmiterea dansurilor româneşti specifice zonei etnografice a Topliţei şi a
unor vechi tradiţii, la educarea celor tineri în spiritul dragostei şi al
respectului faţă de aceste inestimabile comori ale noastre.
Îmi amintesc că nu era serbare la care echipa
de dansatori din satul Filpea, formată din tineri şi vârstnici, condusă de învăţătoarea
Lucreţia Ciubucă, să nu fie prezentă. Suita de jocuri populare din zona
etnografică a Topliţei - ştraierul, învârtita, roata stelelor, ţărăneşte,
ardeleanca, raţa, rusca, lăzasca, boiereasca, şchioapa – trebuiau a fi
transmise generaţiilor care veneau din urmă! Apogeul activităţii acestei formaţii
săteşti de valorificare a folclorului românesc local a fost marcat de prezenţa
în localitate, pentru mai multe zile, în toamna anului
(Extras din cartea LICEUL DIN SUBCETATE, LA 50 DE ANI, 2011)
DORU-VIOREL CIUBÎCĂ își amintește: Eu, personal, am avut ocazia să o cunosc pe
doamna Lucreția Ciubucă. Deși am activat foarte puțin sub îndrumarea dumneaei,
pentru mine a rămas un exemplu de animator cultural. Mi-am dat seama de
valoarea și importanța unui asemenea om într-o comunitate, mai târziu, după ce
a decedat.
Pe lângă formația de jocuri populare care a
reprezentat comuna și s-a bucurat de succes la multe competiții organizate la
nivel regional, tot sub coordonarea artistică a doamnei Lucreția Ciubucă, la
școala din satul Filpea a existat și trupă de teatru popular, care, la un
concurs organizat la Tg Mureș, pe Regiunea Mureș Autonomă Maghiară, a obținut
premiul I. Drept premiu au primit un aparat de radio și se zice că ar fi fost
primul aparat de radio din comuna Subcetate. Această informație o am de la
soțul doamnei Lucreția Ciubucă, domnul Ioan Sandu.
(Fragment din vol. 5 al cărții LA OBÂRȘIE, LA IZVOR... CONVORBIRI LA SUBCETATE, Autori Doina Dobreanu și Vasile Dobreanu, 2018)
Foto: Din arhiva familiei. Mulțumesc, prof. ing. Ioan-Costel Sandu
Un comentariu:
MARGARETA TATAR: Felicitări Doinița pentru această minunată istorioară care ne duce cu gândul la vremuri demult apuse dar frumoase în felul lor. Am avut marea bucurie de a rememora amintirea celor două personaje dragi pe care le-am cunoscut în copilărie. Dumnezeu să le odihnească sufletele în pace 🙏 Ție îți doresc mult succes în munca frumoasă ce o realizezi așternând pe hârtie multe amintiri frumoase în care și noi ne simțim ca făcând parte oarecum din ele. SUCCES! 🙏🥰🤗
LUCREȚIA CHECEC:
Dragă Doinita, fără scrierile tale istoria locurilor noastre ar fi mult mai săracă. Cum bine spunea prof. Ioan Dobrean "Ferice de satele în care se nasc cărturari asemeni prof. Doina Dobrean." Cărțile tale rămân ca o flacără vie în istoria comunității noastre. MULTUMIRI și RESPECT pentru frumoasele tale scrieri care fac ca istoria comunei să nu se piardă în negura vremurilor.
Trimiteți un comentariu