miercuri, 27 aprilie 2022

Din istoria Liceului din Subcetate, județul Harghita, azi LICEUL MIRON CRISTEA

 

     Sunt momente în care trebuie să ne scrutăm retrospectiv existenţa, fiindcă imaginea de ansamblu a trecutului şi a prezentului este temelie pentru viitor.

Din anul 1955, când a fost inaugurat un nou edificiu școlar la Subcetate, aici a funcționat prima Şcoala Medie Mixtă din raionul Toplița, timp de trei ani, instituția fiind mutată în reședința de raion, la Topliţa, în 1958. O instituţie similară s-a reînfiinţat în Subcetate în anul 1961, liceul care a împlinit, de curând, 60 de ani de activitate neîntreruptă.

Directorii liceului din Subcetate:

 

Prof. Ioan Sandu, 

 1955-1956 


                

 Prof. Alexandru Conţiu, 

 1956-1958

 

Prof. Victor Tatu

  1961 - 1962                 

       



 Prof. Dan Cremenciuc, 

 1962 - 1972 

 https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2019/12/dan-cremenciuc-profesor-si-director-al.html




Prof. Alexandru Iliescu, 

1972 - 1974 


 Prof. Dumitru- Gavril Ţepeluş, 

 1974 - 1982

 Prof. Doiniţa-Ana Dobrean,  

1982 - 1986                  



Prof. Gheorghe Laczko-Cotfas , 

1986 - 1988

https://viatalasubcetate.blogspot.com/2019/12/profesorul-andrei-laczko-cotfas-1908.html

 

 Prof. Dumitru- Gavril Ţepeluş, 

1988 - 2000 




Prof. Vasile Dobrean, 2000 – 2022

https://revistalyceum.blogspot.com/2021/05/activitatea-didactica-de-la-liceul.html

 Profesor Anișoara Balog: 2022-

Profilul liceului de-a lungul timpului

    Școală Medie Mixtă între 1961-1965, instituția și-a schimbat numele de-a lungul timpului în: Liceu (Teoretic, Umanist, între 1965-1969), Liceu de Cultură Generală (1970-1973), Liceu Real (1974-1978), Liceu Industrial (1978-1990), Liceul Teoretic „Miron Cristea” (1990-1996), Grupul Şcolar Industrial „Miron Cristea” (1996-2001, cu profil de mecanică, respectiv: treapta I - meseria de lăcătuş mecanic; treapta a doua  - meserie de prelucrător prin aşchiere), Grupul Școlar „Miron Cristea” (2002-2006), Liceul Tehnologic „Miron Cristea” (2006-2012), Liceul „Miron Cristea” (din 2012).

Mărturisiri despre construcția clădirii și despre Școala Medie – Subcetate, în perioada 1955-1958

Încă în anul 1924 s-a pus problema construirii unei şcoli corespunzătoare în centrul comunei Subcetate. A fost cumpărat în anii 1935-1936 intravilanul necesar construirii acestei noi şcoli, a fost realizat un plan pentru o şcoală modernă în 1937, dar aprobarea lui s-a tergiversat. Problema construcţiei şcolii se va relua abia în anii 1947-1949.

Informaţiile despre demersurile făcute în vremea aceea pentru edificarea unei noi şcoli în centrul comunei şi despre derularea lucrărilor le avem de la domnii profesori Petru Cotfas, Gheorghe Laczko-Cotfas, fiul merituosului dascăl Andrei Cotfas, Ioan Sandu.

Reproducem fragmentele cele mai semnificative din memoriul adresat Ministerului Muncii, întocmit la 8 iunie 1948, semnat de primar, notar, director de şcoală, preot, membrii comitetului de construcţie, reprezentanţi ai organismelor politice locale şi de plasă, autorităţi judeţene:

„Comuna Subcetate este situată în regiune săracă de munte, la extremitatea nord-estică a judeţului Mureş, pe malul stâng al Mureşului Superior, la altitudinea de 766 de metri, înconjurată de munţi, având 2805 de locuitori în cele 686 de case răspândite pe o rază de 5-7 km, comună a cărei veche şcoală a fost deschisă în 1725. Învăţământul s-a desfăşurat de-a lungul vremii în şcoala de bârne, ce cuprindea patru săli de clasă, școală care a fost închisă în 1946, din cauza insalubrităţii, în baza procesului-verbal luat la faţa locului în 14 martie de inginerul serviciului tehnic judeţean (...)

În toată comuna nefiind nicio clădire în parte corespunzătoare pentru şcoală, provizoriu s-a intrat în localul Primăriei cu cei 260 de şcolari, înghesuiţi în 3 săli cu ieşiri nepotrivite, la care se poate adăuga lipsa completă a curţii de recreaţie precum şi conturbarea lecţiilor de accesul zilnic al locuitorilor care vin la Primărie.

Având în vedere cele de mai sus, am luat frumoasa iniţiativă de a realiza edificarea unei şcoli primare moderne, conform planului întocmit de Serviciul tehnic al Prefecturii judeţului Mureş. Planul cuprinde 8 săli de clasă, un atelier de ţesătorie (lână, in şi cânepă), un atelier de lemnărie și o sală festivă.

Prin muncă voluntară, s-a adunat pe şantierul de lucru peste 1300 m³ de piatră brută, adusă cu carele de la 4-12 km depărtare, cantitate ce este egală cu 120 de vagoane şi care se poate vedea din fotografia anexată, 400 m³ de nisip şi pietriş. Din procesul-verbal luat de d-l Dr. Valer Moldovan, pretorul plasei Topliţa, rezultă că materialul şi valoarea lucrului ating 1 150 000 lei.

Cu toată lipsa de fonduri, s-a trecut şi la alte realizări concrete după cum urmează:

Locuitorii, în mod benevol, s-au oferit încă din luna noiembrie 1947 ca, din puţinul pe care îl au, să dea, cu sistemul rotaţiei, gratuit, masa cioplitorilor de piatră, care până în prezent au fasonat, în model paralelipiped, 330 m² de zid, de o frumuseţe rară, lucrare care continuă şi în prezent. Totodată, în fiecare lună, locuitorii, în mod gratuit, pun la dispoziţia comitetului de construcţie laptele pe o zi, pentru a face brânză.

Pentru aducerea materialului s-a construit, tot cu muncă voluntară, un pod cu lungimea de 12 m şi cu lăţimea de 5 m, pietruindu-se 10 km de drum.

Realizarea planului a fost bazată pe vânzări de parchete din pădurile comunale, dar acest deziderat a căzut deoarece furtunile au dărâmat în decembrie 1947 şi în ianuarie 1948 peste 20 000 m³ de lemn de molid, a cărui valoare a scăzut de la 250 lei la un preţ de 26-54 lei/m³, neputându-se realiza decât 600 000 lei, sumă ce nu acoperă nici bugetul comunei.

Valoarea devizului este de 7 500 000 lei, sumă cu care se poate termina complet edificiul. Locuitorii comunei, dată fiind regiunea săracă, sunt complet lipsiţi de mijloace financiare, încât din cotizaţiile lor abia se realizează suma de 200 000 – 300 000 lei”.

Cu acest memoriu, delegaţia s-a prezentat la Ministrul Petru Groza, în anul 1949, și a obţinut aprobarea şi investiţia de 8 milioane. Lucrările au început imediat pentru că, în prealabil, prin aportul şi bunăvoinţa cetăţenilor din comună, se adunaseră cantităţi enorme de materiale de construcţie: piatră şi nisip. Săpăturile fundaţiei, toate muncile necalificate au fost efectuate de către oamenii din comună, prin muncă voluntară. Lucrările avansau repede. Când Petru Groza şi-a dat seama că aprobarea nu era în favoarea comunei sale natale, Subcetate de Haţeg, ci pentru Subcetate de Mureş, era prea târziu, deoarece zidurile primului nivel erau deja înălţate.

Cu cele 8 milioane, construcţia a fost ridicată în roşu. S-a modificat puţin şi proiectul, în aşa fel încât s-au realizat zece săli de clasă, în loc de opt, şi sala de sport, amenajată şi ca sală festivă, mult mai spaţioasă.

În 1954, s-a obţinut suma de 640 000 lei, cu care s-au realizat tencuielile exterioare, iluminatul şi împrejmuirea.

Prof. Ioan Sandu: În anul 1954, când eram directorul şcolii și cunoşteam pe ministrul adjunct, Nicolae Şipoş, învăţător din zona Giurgiului, am fost din nou la minister cu o parte din dosarul iniţial şi completat cu fotografii care atestau stadiul actual al lucrărilor, cu memorii, exprimând şi dorinţa noastră de a înfiinţa un liceu în comună. În acel timp existau licee doar la Gheorgheni, Reghin şi Târgu-Mureş. Am obţinut suma de 640 000 lei, cu care s-au realizat tencuielile exterioare, iluminatul şi împrejmuirea. Lumina electrică a fost adusă de la Fabrica de lapte din Remetea. Aş vrea să menţionez că de construcţia şcolii, de la început şi până la sfârşit, s-a ocupat domnul Andrei Cotfas, care era „diriginte de şantier”, cu cea mai mare responsabilitate, seriozitate şi dăruire. Şcoala a fost inaugurată în 1955.

Şcoala Medie Mixtă din Subcetate a pornit la drum cu dascăli locali, dar şi cu oameni noi: Ion Mureşan, profesor de limba şi literatura română foarte bine pregătit, cu lecţii la clasă deosebite, Ioan Farcaş, profesor de geografie, Toader Suciu, profesor de fizică şi matematică, Lidia Suciu, profesor de ştiinţe naturale…Şcoala era apreciată ca o şcoală bună.

În clădirea Primăriei s-a organizat internat pentru elevii de liceu, înzestrat cu materialele necesare – mese, scaune, paturi, dulapuri şi altele – primite de la Liceul „Papiu Ilarian” şi de la un alt liceu din Târgu-Mureş, scoase din uz şi depozitate pe la subsoluri. Strângerea acestor materiale, încărcarea în vagon şi transportul au fost făcute pe cont propriu, cu ajutorul unei grupe de militari constructori, al căror comandant era Petru Ciubucă din Poiană (Subcetate).

Odată cu înfiinţarea Şcolii Medii am devenit persoană juridică cu cont deschis în bancă, dar fără bani. Personalul administrativ de specialitate lipsea, iar noi, cadrele didactice, foarte puţin ne pricepeam la astfel de lucruri. (LICEUL DIN SUBCETATE 2002, p. 12-13)

Prof. Laczko-Cotfas Gheorghe: Clasele I-IV, le-am urmat sub îndrumarea învăţătoarei Paulina Suciu, în clădirea Căminului Cultural, a cărui sală de spectacole fusese compartimentată în săli de clasă. La această soluţie se recursese pentru a putea demara lucrările de construire a noii şcoli, pe amplasamentul celei vechi. Printre animatorii acestei realizări era şi tatăl meu, care a însufleţit oamenii din comună de a face un mare efort învestit în această lucrare, sprijiniţi fiind şi de stat.

Se făcea carte de bună calitate chiar în acel condiții, fiind o liniște deplină la ore. Eram 42 de elevi în clasă, dar învățătorii și profesorii au știut să impună școlarilor disciplina și dorința de studiu. Copiii erau cuminți și sârguincioși la școală, apoi erau urmăriți cu atenție de părinți acasă. Lecturile particulare din vacanțe ne completatu cunoștințele primite în clasă și cele dobândite prin studiu individual.

Odată cu începerea clasei a V-a, în anul 1952, am intrat în noua clădire a şcolii care avea doar parterul terminat şi, alături de colegi, în pauze şi în timpul liber ajutam, pe măsura puterilor, la continuarea construcţiei clădirii viitorului liceu, cărând sau descărcând cărămizi, cernând nisip, făcând mortar. Este bine ca elevii de azi şi cei de mâine să ştie că în clădirea liceului nostru din Subcetate, care atunci era un unicat prin mărimea şi frumuseţea ei în zona Topliţei, este zidită o parte din viaţa, sufletul şi speranţa bunicilor şi părinţilor lor, care, printr-o muncă foarte grea, au săpat sute de de pământ pentru fundaţie, au adus cantităţi enorme de piatră de construcţie din împrejurimi, au adus cu carele lor mici sute de tone de nisip, var şi ciment, au ajutat, hrănit şi adăpostit gratuit, ani de zile, meşteri străini care lucrau la construcţie, făcând acestea cu toată dăruirea şi dragostea pentru ca tinerii – chiar şi cei cu posibilităţi materiale foarte mici - să poată urma liceul din sânul familiei, cu cheltuieli infime. (CONVORBIRI 2014, pp. 148-149)

Prof. Petru Cotfas: Să purcedem la descrierea contextului social-politic în care a fost posibil ca în anul 1955 să fie înfiinţat liceul în comuna Subcetate şi nu în Topliţa, care era reşedinţa de raion. Două motive au stat la baza acestui moment: unul pentru că oraşul Topliţa nu avea un local corespunzător şi al doilea pentru că era imperios necesară înfiinţarea de licee româneşti în zonele româneşti din Regiunea Mureş Autonomă Maghiară. În aceste condiţii, datorită activităţii intense duse de profesorul Andrei Cotfas şi a profesorului Ioan Sandu, care a fost şi primul director al liceului, s-a înfiinţat în anul 1955 o nouă instituţie şcolară în regiune: Şcoala Medie Mixtă din Subcetate, cu o singură clasă. (LICEUL DIN SUBCETATE 2002, p. 62)

1 septembrie 1964 mă găsea în colectivul profesoral al liceului din Subcetate, venit prin repartiţie. Au început ani de muncă susţinută atât pe plan didactic, cât şi administrativ, pentru că între 1 noiembrie 1964 si 1 septembrie 1973 am ocupat şi funcţia de director adjunct al acestei instituţii de învăţământ. Nu au fost ani uşori, dar faptul că am avut de manageriat un colectiv de cadre didactice tinere, energice şi foarte bine pregătite mi-a dat nenumărate satisfacţii. Persoanele care m-au propus şi susţinut pentru a ocupa această funcţie au fost Dumitru Dobreanu, vicepreşedintele Consiliului Raional Topliţa de la acea dată, profesorul Andrei Cotfas, care mi-a marcat destinul, şi directorul liceului, profesorul Dan Cremenciuc, care ştia că urma să înceapă construcţia a zece noi săli de clasă, lucrare care a demarat în 1965 şi a fost executată pe baza unor planuri la sugestiile aceluiaşi profesor Andrei Cotfas. Pentru a construi cele zece săli de clasă, fondurile erau practic inexistente, dar de clase era nevoie, astfel că singura soluţie era metoda des utilizată în epocă, şi anume munca patriotică. (CONVORBIRI 2016, p. 107)

Magistrat Traian Miron Ciubucă: Bucuria că urmez cursurile liceului din comuna natală a durat numai un an, celelalte clase de liceu urmându-le la Topliţa, întrucât în anul 1958, atât cadrele didactice cât şi noi, elevii absolvenţi ai claselor a X-a, a IX-a şi a VIII-a, am fost mutaţi la Topliţa.

Peste timp, am realizat că bucuria mea se datora în principal eforturilor deosebite depuse de domnii profesori Andrei Cotfas şi Ioan Sandu în efectuarea demersurilor necesare aprobarii construcţiei sediului liceului şi apoi edificarea a ceea ce a devenit Liceul Subcetate, care a dat aripi multor sute de elevi ce nu aveau, în acel timp, acces la studii liceale şi, implicit, universitare. Celor doi mari dascăli le port o pioasa recunoştinţă pentru tot ce au făcut pentru noi, elevii, în calitate de profesori, dar şi pentru binele pe care l-au făcut comunităţii. (CONVORBIRI 2016, p. 89)

Ing. Ana Dobre Cotfas: Am urmat şcoala de şapte clase în comuna Subcetate. Mi-amintesc că am început clasa a III-a în şcoala nouă, la construcţia căreia şi-a adus contribuţia aproape fiecare cetăţean al comunei; şi tatăl meu a transportat cu boii zeci de care de nisip şi piatră pentru fundaţia clădirii. Am terminat clasa a VII-a în 1957 şi părinţii au hotărât să mă lase să dau examen de admitere la liceu, având în vedere rezultatele mele bune la învăţătură, faptul că în comuna Subcetate fiinţa un liceu încă în 1955 şi că vremurile erau din ce în ce mai grele pentru ţărani, cu muncă şi cote împovărătoare de produse. Când am terminat primul an de liceu, clasele liceale au fost mutate la Topliţa. (CONVORBIRI 2013, p. 55)

Profesor MARIA CIOBOTEA: Gândurile mele se întorc cu mulţi ani în urmă - îşi amintea doamna profesoară în anul 2002 -, atunci când se puneau bazele Liceului, contribuind şi eu, alături de mulţi alţii, la construirea clădirii. Nu pot uita bucuria noastră, a elevilor din clasa a III-a, când ne-am mutat, în 1952, în şcoala nouă! Anii au trecut şi dorinţa celor din comună, mai ales a ilustrului profesor, domnul Andrei Cotfas, s-a împlinit: înfiinţarea liceului în anul 1955. Dar, cum orice fericire nu ţine mult, după numai trei ani, liceul s-a mutat la Topliţa, fiind şi eu printre cei care au urmat primele două clase de liceu la Subcetate şi următoarele la Topliţa. Strădania celor din şcoală şi comună s-a concretizat prin reînfiinţarea Liceului în anul 1961.

Profesori și elevi / pionieri în 1957

Extinderea clădirii liceului (1965-1980)

De-a lungul anilor, construcţiei şcolare terminate în 1955 i s-au adăugat noi spaţii de învăţământ: opt săli de clasă, între 1965-1967; patru săli de clasă şi două ateliere şcolare, între 1976-1980. Au fost amenajate pe rând, în funcţie de exigenţele planului de învăţământ, ateliere de tâmplărie (pentru băieţi) şi de lucru de mână - cusături şi ţesături (pentru fete), ateliere care au funcţionat între anii 1971- 1977.

Aniversarea a 40 de ani a liceului din Subcetate a fost marcată prin placa de marmură aşezată în holul şcolii, cu următoarele cuvintele gravate pe ea:

Cu acel prilej, s-a publicat monografia liceului din Subcetate, respectiv a şcolii din Subcetate, ale cărei începuturi se află la mijlocul secolului al XVIII-lea.

La aniversarea de 50 de ani a văzut lumina tiparului o carte dedicată cadrelor didactice care au profesat în această instituție, adevărați „ctitori de neam”.

https://viatalasubcetate.blogspot.com/2015/05/liceul-din-subcetate-la-jubileu.html

Este recunoscut faptul că şcolile din Subcetate au avut mereu învăţători şi profesori exemplari, conştienţi că au de îndeplinit o misiune nobilă prin activitatea didactică pe care o desfăşoară, fiindcă nimic nu poate fi mai minunat şi fără egal în lume decât să modelezi sufletul unui pui de om – creaţia şi semenul tău - , cel care-ţi continuă paşii, idealurile şi-ţi asigură ţie şi omenirii nemurirea. Dumnezeu să-i ocrotească pe toţi cei care cu fapta, cu gândul şi cu sacrificiul lor au făcut ca acest loc să dăinuiască peste veacuri!

https://revistalyceum.blogspot.com/2015/05/momente-de-remember-la-liceul-miron.html

Reabilitatea clădirii liceului

 

Text& foto: prof. DOINA DOBREANU


3 comentarii:

Doinița-Ana Dobrean spunea...

LAZĂR LĂDARIU: „Fideli dăruirii întru neam şi fiinţă, dascălii au fost tocmai ce li s-a cerut să fie: coloană dreaptă în vremuri tulburi şi agitate, demnitate neîmpilată, moştenită de la părinţi, moşi şi strămoşi. Unii au coborât să ţină ţara pe piepturile şi oasele lor. Ceilalţi, trăitori, duc mai departe flacăra dăinuirii unui neam. Dragoste creştinească faţă de aproapele nostru, ei sunt şi făclie întru dăinuirea culturii. Ei sunt credinţă dusă până la sacrificiu. Ei sunt şi respect faţă de înaintaşi. Ei sunt şi răspundere faţă de prezent. Totul, pentru demnă înălţare şi dăinuire românească. Totul, ca să nu se risipească fiinţa neamului.
Lor, întreg respectul nostru tutelar!

Doinița-Ana Dobrean spunea...

Profesor GEORGETA DOBREAN:
„Oameni care au sfinţit locul! Este sintagma care exprimă, sintetic, o avalanşă de gânduri şi de sentimente de fiecare dată când sufletul meu, de fostă absolventă a Liceului din Subcetate, este invadat de tot atâtea amintiri legate de anii de şcoală, de dascălii de odinioară ce i-au trecut pragul.
Din tot acest noian de amintiri neşterse se conturează, peste ani, în mintea şi sufletul meu, modelul dascălului, aşa cum l-am simţit eu, l-am preluat şi am încercat să-l urmez.”
Prof. Univ. Dr. Psih. PAVEL MUREȘAN, Toronto:
„Port în sufletul meu tot respectul faţă de profesorii mei de la Subcetate pentru felul în care au modelat sensul existenţei mele; ei sunt, cu siguranţă, acolo, în timpurile şi amintirile de la Subcetate”.
Conf. Univ. Dr. DOINA BUTIURCĂ:
„Generaţiei mele i-a fost dat privilegiul de a-şi fi cultivat pasiunea pentru cultură, poezie şi frumos sub îndrumarea unor dascăli de aleasă vocaţie. Căci ce altă definiţie poate fi dată vocaţiei, decât puterea lăuntrică a profesorului de a intui că mintea tânărului nu este un creuzet, ci o torţă. O torţă pe care trebuie s-o aprinzi în aşa fel încât la rândul ei să lumineze singură.
Când eram copii, gândeam ca nişte copii. Devenind adulţi, am gândit cu maturitate, străluminaţi de flacăra copilăriei. Ce viaţă şi-ar putea păstra candoarea, inocenţa şi frumuseţea, dacă nu ar rămâne aproape de izvoarele veşnice ale formării sale spirituale şi umane?
Vă mulţumim, Domnilor Profesori de la Liceul din Subcetate…”
Psiholog ANCA-DELIA GHERASIM (RIZEA):
„Exemplul dascălilor de la Subcetate care, mai înainte de toate, ştiau să fie oameni mă urmăreşte oriunde şi, pentru mine nu există încântare mai mare decât aceea de a-i uimi pe alţii cu povestea acestui simplu mod de a fi al dascălului de la Subcetate… Aleasă preţuire pentru aceia care, generaţie după generaţie, au încheiat un pact cu această instituţie, având curajul să formeze… Oameni!
Profesor DORU DOBREANU:
„Aparţin acestor locuri prin tot ceea ce sunt, purtând în mine credinţa şi simplitatea oamenilor de aici, fiind o parte din sufletul lor. Le sunt dator pentru crezul meu de a trăi şi gândi româneşte, pentru că m-au învăţat să lupt pentru ceea ce sunt şi pentru ceea ce aş putea fi.
Dumnezeu să-i ocrotească pe toţi cei care cu fapta, cu gândul şi cu sacrificiul lor au făcut ca acest loc să dăinuiască peste veacuri”.

Doinița-Ana Dobrean spunea...

NIȚĂ SIDONIA:
Cinste celor care au contribuit la înființarea și menținerea acestui liceu! Cu mulțumiri!