luni, 5 februarie 2024

Dr. Nicolae Bucur - Remember ION IUGA (1940 - 1993) - La 84 de ani de la naşterea poetului


 Poetul maramureşean cândva pe meleagurile noastre...
                
În anul 1975 când am primit cartea de poezii „Ţara fîntînilorcu autograful poetului, Ion Iuga avea 35 de ani. Era cu doi ani mai mic ca mine. Ne aflam „prinşi” într-o „caravană” literară cu câţiva scriitori şi poeţi, veniţi din diferite colţuri de ţară, neocolindu-ne nici pe noi, harghitenii. În acel decembrie, când tot omul se pregătea de sărbătorile bine cuvenite, doream să împărtăşim cu darul nostru, pe cei iubitori de slove frumoase „adunate” în file de cărţi. Am poposit la Miercurea-Ciuc, Gheorgheni, Topliţa...
Astăzi, la patru decenii, de la acel eveniment, rememorez atmosfera plină de amiciţie şi dăruire care s-a infiripat între noi, cu unii doar atunci fiind la prima-vedere. Cu Ion Iuga, născut la 6 ianuarie 1940 în Siliştea de Sus, judeţul Maramureş, devenit mai apoi, poetul deschizător de modernitate în lirica maramureşeană, ne-am cunoscut, odată ce acesta s-a stabilit în Bucureşti. Absolvise liceul (1959) şi Facultatea de Filologie a Universităţii din Cluj-Napoca (1964). În Săliştea de Sus şi în Sighetul Marmaţiei este profesor timp de un an (1965), între timp debutează în ziarul din Baia Mare şi revista „Tribuna” din Cluj, iar între anii 1964-1968 activează ca redactor la revista din Oradea „Familia”. Va urma o perioadă creativă fecundă, tânărul poet publicând articole, eseuri, poezii, poeme dramatice, traduceri în reviste ca: „Familia”, „Ateneu”, „Astra”, „Tribuna”, „Luceafărul”, „Steaua”, „România literară”, „Viaţa Românească”. Primeşte aprecieri critice pertinente şi încurajatoare, la apariţa primului său volum „Tăceri neprimite” (1968), de la critici consacraţi: Gheorghe Grigurcu, Ovidiu Cotruş, Dumitru Micu, Laurenţiu Ulici, Lucian Raicu şi alţii. În această carte îşi face prezenţa  concepţia filozofică a poetului „asupra logosului ca flux vital neîntrerupt”. Volumul „Almar” (1970), va rezista în circuitul de difuzare doar un an, cartea fiind interzisă.
La Editura Eminescu în anul 1971 poetului îi va apărea cartea, sus pomenită - „Ţara fântânilor”, a cărei dedicaţie o reproduc întocmai: Frumosului  om întru fîntînile sufletului Lui Nicu Bucur intelectual ales întru iubirea pămîntului Dragostea şi prietenia lui Ion Iuga  decembrie 1975 M.Ciuc – Gheorgheni – Topliţa   în zile-sărbători ale gîndului  Ion Iuga (semnătura - n.n.). Astăzi la recitirea acestor slove măgulitoare ale poetului,  nu-mi pot reţine emoţia şi să nu evidenţiez acele gânduri deprimante pe care le-am avut la ştirea că în 19 octombrie 1993, avea să ne părăsească autorul acestor versuri – autoportret:  Sunt cel mai frumos bărbat din nord/ cu ochii trişti de-atâta spălăcit albastru/ ... cu trupul descojit de arbori/  zvelt, unduit de aspre vînturi, //... latin la vorbă, turbure în sînge; // ... port pe chip ceaţa bunilor mei,/...inima în româneşti cuvinte/ se mistuie neagră/ ca un soare...”(Bărbatul din nord).
Reflectam acum 22 ani: S-a dus prea repede bărbatul trăitor de adevăr,  talentatul poet cu stilul şi maniera sa neomodernistă, cu firea iute, impetuoasă, schimbându-şi, la plecare, prefixul anilor în – 53 ! Puţine toamne ai avut poete... Tu, care ţi-ai propus, printre altele, şi acest domol şi incitant „joc” magic: „... încet coborîm albă iarnă/  prin noi şi ne-ntîlnim pre noi/... / ne facem cerc/ ochii se aprind la mijloc/ şi coborîm prin noi/ fîntîni să înflorim fîntîni” (Idee de lumină).
                                                  *
Reluând firul relatării  noastre, mai pomenim, că pentru poetul Ion Iuga capitala a fost o nouă oază de suflu creativ şi acea „Ieşire din vis”, cum îşi va intitula un volum, apărut la Editura Eminescu în 1982. „Bucureştiul pentru el era şi arenă şi mănăstire”, nota atât de plastic Petre Anghel.  
Prin anii ’70 frecventa în Bucureşti cafenelele literare, era redator la revista „Albina” şi  deţinea funcţia de director al cinematografului „Doina”.  De fapt aici aveam să-l întâlnesc în câteva dintre „deplasările” mele culturale „la centru”. Capitala este şi locul unde se vor infiripa prieteniile poetului cu unii poeţi ai generaţiei sale şi nu numai. Va fi prieten foarte apropiat al lui Nichita Stănescu, iar cu poetul George Anca va întemeia în 1983 Academia Internaţională de Poezie „Mihai Eminescu” tocmai în India. Volumul „Casa poemelor” a fost zămislit în urma acestei călătorii. Devine, între timp, membru titular al Uniunii Scriitorilor, şi dă curs la noi apariţii: Irosirea zăpezilor (1974), Cămaşă patriei (1975), Ion Iuga din Marmaţia (1977), Binecuvântata civilizaţie (1980), Fântâni pentru bronzul eroilor (1983), Casa poemelor (1985).Volumul Lauda mîinilor (1986), va deveni poemul după care se realizează un scurt metraj bilingv, româno-francez. În Povara umbrei (1987), considerat ca ultim volum al creaţiei sale poetice, desprindem acel mesaj filozofico-social, precum că viaţa noastră, creaţia omului de artă sunt presărate de „lumini şi umbre”. În acest „univers” vieţuim, astfel toate lucrurile, fenomenele, conceptele există şi prin „umbra” lor. Nu întâmplător cugeta Lucian Blaga: „Umbrele seamănă ce-i drept cu întunericul, dar sînt fiicele luminii”.
Din biobliografia lui Ion Iuga, reţinem pasiunea sa de-a scrie scenarii pentru filme de animaţie, sau ciclurile anchetelor de presă, care, nici până astăzi, n-au mai văzut lumina tiparului. Vom aminti şi de simpatia de care   s-a bucurat în rândul traducătorilor, poeziile sale fiind traduse în engleză, franceză, sârbă, maghiară, rusă, bulgară, italiană şi spaniolă. La rându-i, poetul a tălmăcit din poezia unor poeţi străini. 

   

Înainte de-a face câteva referiri cu privire la opera poetică a lui Ion Iuga, „Trubadurul silvestrudin Marmaţia, cum aveau să-l alinte concitadinii săi, sau poetul „Ţării fântânilor”, cum mi-a plăcut să-l numesc, voi apela la expresia emblemă a lui Gala Galaction: „Literatura, ca şi florile, ca şi holdele, este interferenţă divină între darurile cerului şi condiţiile pământului”.        
Descendent blagian dar şi barbian, poetul cugetă la timpul istoric, conjugându-l în prezent, se preumblă în spaţiul real, încărcându-l într-o plastică explozivă, fulminantă, sinceră şi generoasă. Lirica lui Ion Iuga este rostire lăuntrică, sensibilă, melancolică uneori, dar înmănuncheată în pulsul realităţii, în permanentă mişcare şi clocot, însăşi fiinţa din el fiind a unui „tânăr poet fugos, plin de elan, care insuflă un spirit de tinereţe...” (Gheorghe Grigurcu, unul dinte primii prieteni ai consacratului poet). Discursul liric interogativ ne invită într-o cursă  lungă  a  trăirii în adevăr”.
Nu-i putem tăinui încărcăturile rebeliste ale liricii sale, emanate de „săgeţi” bine dirijate, de sunete patetice, trepidante ale căror tonalităţi te fac să vibrezi şi să reflectezi: „Coboară vremurile-n noi/ şi le sculptăm/ duraluminiu/  rănile ni-s drum de ape/ le-aşezăm la temelii/ pe scara fiinţei/ rugă  fiecare zi” (Asemănare II )
Drumul poetic se deschide cu „tăceri” line şi timide, apoi se logodeşte cu forfota cotidianului şi uşor, uşor „visul” de altădată devine realitate, fapte emoţionale şi tulburătoare: „... pulbere-i ceaţa iz de pucioasă/ şi rugăciune de ţară mă-nvăluie/ grădina jale m-acoperă/ şi-n suflet strigă oasele tale/  testamentar aşezând în mine pământul/ cel furat de mărăcini de ape//  au murit caii pârjoliţi de foame/ totuşi oriunde-aş fi păşesc în lumi solare” (Scrisoare tatălui meu I). În poeziile lui Ion Iuga simţirile adânci transpar organic, preocuparea sa fiind aceea ca sentimentul  să fie particular, să exprime propriul gând. Din acelaşi volum „Ţara fîntînilor” ne-am oprit la poezia „Dacica masă de seară”: „Doisprezece sunt cei care vorbesc/ în fiecare-i înţelesul unei culori/ alcătuind chipul anului/ în jurul supremei tăceri/ cei doisprezece vorbesc // cînd îi înţeleg/ mi se-adună pleoapele/ şi-ntre ele pluteşte pădurea/ şi dorm şi dorm/ subt arbori visînd/ masa familiei mele”. Acesta-i poetul! Citindu-i poemele ne dăm seama că ideile pot fi comune, sentimentul în schimb, acesta-i foarte personal, „producţia” devenind originală.   
 Se spune despre „peisajele” lui Ion Iuga că sunt „adiate de o boare a duhului, ceea ce face ca liniile lor precise, realiste, să fie uşor aburite de cântec, duritatea lor trecând pe nesimţite în caligrafie: „ruginesc de lună soldaţii fugiţi din tranşee/ cei fugiţi din viaţă nu ştiu unde” (Din vol. Ion Iuga din Marmaţia – apud Alexandru Bogdan Petrovai).
Volum după volum adună creaţii ce creionează vitalitatea nestăpânită a Eului, cu spaţii imense şi grave. Te entuziasmează apariţiile noi ale  locurilor magice, enigmatice, întâmplări, cu popasuri şi doruri ale locurilor natale, cu oameni trăitori şi „părinţi ajunşi icoane”: Cu dor/ albastru-n ochi/ arde obrazul lanului soare/  strigăt/ rănit mai sapă-n vetre/ în părinţi/  din cerc vai răstigniţi eroii/ Isuşi care ne poartă-n sînge/ bărboşi revin cu munţii pe umeri/ şi vara-ţară/ se-nalţă lîngă noi/ atunci/ în palme încolţeşte viaţă/ icoana fiecăruia din noi/ în neatîrnarea ei şi-n dor”(Icoana).  
Creaţia reflexivă a poetului se descarcă cu multe imagini şi elemente însuşite aievea, revenite mereu pentru că senzaţiile trăite şi emoţiile rămân ca o lumină, ca o flacără interioară care-ţi iluminează gândurile. „Versurile lui sunt grele de sens şi şlefuite doar pe la colţuri ca să poată fi prinse în rost”, remarca Petre Anghel despre poetul emblematic al unui Maramureş fabulos.
Ne stau mărturie şi aceste versuri ce glăsuiesc mai mult a împăcare, niciodată uitare!: „Aşază-mi în palme ţărână/ dragostea mea/ apele-o sărută să-nflorească/ aur printre degete/ aşază-mi candela/ cu ochi de strămoşi/ şi ierburi sălbatice/ pămîntul ne caută-n izvor/ să le purtăm numele/ de nu-l mai ştiu/ aşază-mi în palme scriptura/ să ne rostim oamenii ţărînei”(Numele).
                                         
Din vol. Amprentele pelerinului, Eurocarpatica, Sf. Gheorghe, 2020     

Niciun comentariu: