duminică, 19 noiembrie 2023

In memoriam MONICA LOVIESCU, la centenarul nașterii sale

Eugen şi Monica Lovinescu

Maestrul şi discipolul [1]

 Doina Dobreanu


Am citit recent cartea lui Gabriel Liiceanu, Uşa interzisă. M-a impresionat legătura sufletească statornicită între autorul cărţii şi familia de români parizieni Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca, o relaţie spirituală fascinantă, recompusă din câteva secvenţe rememorate.

Liiceanu îşi aminteşte că se despărţise de familia Ierunca de câteva ore, dar simţi nevoia să traverseze din nou Parisul, în miez de noapte, îndreptându-se spre casa acestora, doar să o contemple. „Câtă intensitate a locuirii între pereţii acestei căsuţe înghesuite, care pare că şi-a făcut loc acolo cu coatele, cerând să fie îngăduită între vilele de pe deal şi clădirea cu 5-6 niveluri care o încadrează, arogantă, înălţându-se din josul străzii. Câţi români din ţară au bâjbâit prin Paris pentru a nimeri în locul acesta, mândri, sfioşi, emoţionaţi, duplicitari, calculaţi, resentimentari, iubitori, detestând în ascuns, aducând veşti, cerând sfaturi, comentând, sperând, plecând, revenind. Şi în mijlocul acestui balet, al acestei comedii umane întinse peste ani, cei doi, Monica şi Virgil, spiritele acestui loc, cei prin faţa cărora s-a perindat zi de zi vreme de câteva decenii acest cortegiu de măşti izvorâte dintr-o istorie bolnavă”.

Şi-şi aminti atunci gândurile unui alt român, care, venit prima oară la Paris, după anii 1990, s-a dus să-i cunoască pe Ierunci şi le-a privit, recules casa: „Este primul drum pe care trebuie să-l facă orice român la Paris. Ani de zile am stat acasă la mine, în genunchi, cu urechea lipită de radio. Când vorbea Monica Lovinescu, mi se părea că ascult vocea adevărului absolut”.[2]



Monica Lovinescu a continuat opera tatălui său; critica şi comentariul literar, realizate împreună cu Virgil Ierunca la emisiunile Teze şi antiteze la Paris şi Actualitatea culturală românească ale postului de radio Europa Liberă, reprezintă, în fond, urmarea, în condiţii mult mai dure, a aceleiaşi lupte pe care părintele său a purtat-o sub flamura autonomiei esteticului. Discursul lor consacrat indicării imixtiunilor ideologice şi falsurilor impuse în creaţie este tocmai varianta istorică a esteticii ferme susţinute de Eugen Lovinescu.

„Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca au constituit, în speţă la microfonul Europei libere, o veritabilă instituţie a adevărului şi intransigenţei, a bunului gust şi a bunului simţ, o instituţie eroică fără pereche, configurând platoul cel mai înalt al conştiinţei noastre intelectuale” (Gheorghe Grigurcu). Monica Lovinescu şi-a sacrificat vocaţia moştenită – de scriitoare sau de critic literar – de dragul uneia impuse de istorie: de a lua atitudine cu luciditate şi intransigenţă în toate cazurile de urgenţă.

Jurnalul Monicăi Lovinescu, publicat la Editura Humanitas, în 2002, consemnează anii 1881-1884; este o carte insolită: e scrisă în Vest, dar se referă la Est, căci autoarea ei e prizonieră între două lumi, cu microfonul în vest şi ecoul în est” (Ioana Postelnicu). Jurnalul Monicăi Lovinescu, în ciuda vremurilor zbuciumate şi tulburi pe care le evocă, exprimă o notă de optimism venit din încrederea, pe care i-o dau întâlnirile cu discipolii lui Noica, că atâta timp cât există oameni care se pot forma într-o istorie vitregă, mai există pentru toată lumea o şansă.

În 1999, la 28 septembrie, Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca – simboluri ale rezistenţei româneşti împotriva totalitarismului comunist – au fost sărbătoriţi în saloanele Ambasadei României de la Paris, conferindu-li-se Ordinul naţional Steaua României, în gradul de comandor, pentru curajul şi tenacitatea cu care au luptat pentru valorile adevărului, culturii şi libertăţii.

La apa Vavilonului (Ed. Humanitas, 1999) este o carte autobiografică a Monicăi Lovinescu, în care deseori îl evocă pe tatăl său. „Aveam 11 ani. Petreceam, ca de obicei, o lună de vară la Fălticeni doar cu tata. Era fabulos. Când scria la birou, Valea Somuzului la care se ajungea din grădina bunicii era a mea. Când tata făcea o pauză, porneam împreună la plimbarea cotidiană […] şi discutam literatură. Eram mândră şi chiar, în micimea mea, priveam lumea de sus”. Fiindcă prefera singurătatea şi izolarea, Fălticenii, oraşul moldav în care se născuse în 1881, îi oferea criticului atmosfera prielnică pentru a-şi petrece concediul estival, la masa de scris, zilnic câte 10-12 ore, conform unei discipline severe pe care şi-o impunea. Aici şi-a scris multe din cărţile sale: Paşi pe nisip (vol. II), Nuvele, unele părţi din Critice, cinci volume din Istoria literaturii române contemporane, trei volume ale Istoriei civilizaţiei române moderne, Grigore Alexandrescu, o bună parte din Memorii, Aqua forte, romanele sale.

A urmărit şi a privegheat cu nedezminţită acuitate şi dragoste, până la dispariţia lui, pe toţi cei care i-au trecut pragul, dând culturii române o pleiadă de creatori de valoare, adică tot ceea ce a produs perioada dintre cele două războaie mondiale şi cea premergătoare acesteia, analizându-le valoarea în studii critice, operă a cărei reverberaţie se va simţi şi în mileniul în care am trecut. Pentru mulţi tineri scriitori din vremea aceea întâlnirea cu marele critic, cu Maestrul, a reprezentat un binecuvântat ceas de răscruce. Sburătorul era locul „unde se slobozea din strânsori licărul ce trebuia scos la lumină, sacrul foc al creaţiei”. Au trecut prin acest laborator de creaţie, care a fost cercul Sburătorul, scriitori care au devenit figuri proeminente ale istoriei noastre literare: Liviu Rebreanu, Ion Barbu, Camil Petrescu, Hortensia Papadat-Bengescu, George Călinescu, Victor Eftimiu, Felix Aderca, Tudor Vianu, Pompiliu Constantinescu, Şerban Cioculescu, Vladimir Streinu şi alţii. „Toţi cei care au trecut pe la Sburătorul s-au îmbogăţit de ceea ce emana din spiritul ales al celui care conducea acest cenaclu, din cultura lui impresionantă, din calităţile lui morale, generoase, pline însă de modestie” (Ioana Postelnicu).

Istoria celor 20 de ani ai cenaclului Sburătorul, de fapt a vieţii literare româneşti, dintre 6 septembrie 1923 şi 12 iunie 1943, este cuprinsă în monumentala ediţie E. Lovinescu, Sburătorul. Agende literare (în şase volume: I-1993, II-1996, III-1999, IV-2000, V-2001), lucrare realizată cu concursul doamnei Monica Lovinescu, moştenitoarea testamentară a manuscriselor lovinesciene. Fiecare volum cuprinde însemnări zilnice ale lui Eugen Lovinescu, pe ani, şi o antologie critică determinată de aceste texte. Actuala ediţie Sburătorul. Agende literare face dovada a două decenii de scris zilnic; apariţia unei lucrări de dimensiunea şi caracterul ei ştiinţific „este o dată în istoria literaturii noastre naţionale”(Virgil Ierunca).

Agendele literare debutează cu portrete ale scriitorilor care frecventau cenaclul, uneori printr-un cuvânt ce caracteriza elocvent persoana în acel moment; înfăţişează atmosfera cenaclului şi , desigur, o vastă informaţie, ceea ce presupune o matură cunoaştere a culturii şi literaturii, dar şi a problemelor epocii. Eugen Lovinescu cultivă portretul moral – în Memorii, Critice, Istoria literaturii române contemporane ca şi în Agendele literare - , având ca model portretul clasic, construit pe o însuşire. Cu vervă anecdotică, povesteşte împrejurări din viaţa individului, menite a confirma intuiţia centrală a caracterului zugrăvit.



Eugen Lovinescu (1881-1943) este unul dintre cei trei  mari critici literari din perioada modernă. Maiorescu a fost ctitorul genului, Lovinescu a fost liderul necontestat al primei vârste europene a literaturii noastre, iar Călinescu un fel de sinteză a maiorescianismului şi lovinescianismului.

Înainte de Primul Război Mondial, activitatea criticului Eugen Lovinescu s-a desfăşurat în atmosfera ostilă a celor trei curente literare care stăpâneau opinia publică, sămănătorismul, poporanismul şi modernismul lui Ovid Densusianu, cultivând un estetism eclectic. După război, critica lui s-a maturizat şi s-a organizat într-un anumit sistem ideolgic, cum însuşi el mărturiseşte.

Critic de formaţie maioresciană, Eugen Lovinescu şi-a sistematizat vederile în lucrări de sinteză: Istoria literaturii române contemporane şi Istoria civilizaţiei române moderne. După Titu Maiorescu, Lovinescu este singurul critic român care a făcut şcoală, izbutind să adune în jurul său majoritatea criticilor vremii. Critica, aşa cum o înţelegea Lovinescu, este o critică întemeiată pe gust şi pe impresie. Critica impresionistă în înţelesul lui Lovinescu „are caracteristica de a prinde dintr-o dată însuşirea esenţială a unei opere sau a unui scriitor şi de a o pune în relief, prin mijloace literare cât mai puternice lăsând în umbră însuşirile secundare”. Lovinescu a ridicat scrisul critic la o adevărată demnitate artistică, critica devenind astfel gen literar (Şerban Cioculescu). Lovinescu ştia că o frază critică trebuie să aibă curgerea firească a prozei superioare de idei. Stilul său este lapidar, exact, suplu, iar limbajul figurat este în limitele expresiei fireşti. „Evoluţia lui Lovinescu este, aşadar, de la impresionism la modernism; în limitele acestui spaţiu spiritual el a creat o operă critică de cea mai mare importanţă pentru literatura română. Direcţia pe care a încurajat-o el (proză urbană, psihologică; poezie intelectuală, străbătută de sentimentul marilor contradicţii ale vieţii moderne; critică estetică) a biruit în cultura noastră, fiind şi azi, prin unele dintre laturile ei actuală” (Eugen Simion).

Eugen Lovinescu a pledat pentru modernitate, iar sincronismul literar, teoria acestuia care a făcut epocă, nu şi-a pierdut actualitatea. Pentru criticii de astăzi, a fi lovinescian înseamnă a gândi liber şi modern, a fi european, raţionalist şi umanist. (Nicolae Manolescu)

Omul Eugen Lovinescu avea un „caracter impecabil, de o desăvârşită civilitate, incapabil de ură. Încă înainte de a depăşi vârsta de 40 de ani, Lovinescu ajunsese la acea superioară eleganţă în relaţiile sociale care transformă insociabilitatea sa temperamentală în comunicativitate, răceala în cordialitate şi intuiţia în condescendenţă” (Alexandru Piru). Alţi contemporani ai săi îi apreciază delicateţea sufletească (Mihail Şerban), răbdarea şi tenacitatea (Camil Baltazar).

Eugen Lovinescu nu a vrut să fie profesor universitar, nici ministru; a fost un om de condei toată viaţa, „un muncitor harnic pe ogorul limbii şi culturii româneşti” (I. Peltz). Cel care a stat un sfert de veac în centrul şi la conducerea mişcării literare a ţării sale a murit cu condeiul în mână, în dimineaţa zilei de 15 iulie 1943.

Desigur, există voci care se întreabă dacă doamna Monica Lovinescu poate fi comparată cu ilustrul său Tată, criticul Eugen Lovinescu. Răspunsul pe care ni-l oferă Gheorghe Grigurcu este cel plauzibil: „Evident, opera Monicăi Lovinescu n-are anvergura cantitativă şi aura fondatoare a celei semnate de părintele d-sale. Dar în noile circumstanţe istorice, ea îi continuă semnificaţia, o adaptează creator, o trece într-o altă etapă, fiind un deget de lumină […], o verigă în lanţul de etape istorice ale criticii româneşti, alături de contribuţiile modelatoare ale lui Titu Maiorescu şi Eugen Lovinescu”.



[1] Articol publicat în revista Şcoala noastră, nr. 4, an 2005 şi nr. 1, an 2006, apoi în cartea BUCURIA LECTURII, autor Doina Dobreanu, 2012, pp. 61-67
[2]
G. Liiceanu, Uşa interzisă, 2002, p. 110.

💙💛💖


    MONICA LOVINESCU „a fost un om căruia îi păsa. Pe vremuri, vocea ei nu te lăsa să cazi pradă descurajării. Inspira putere, rostea răspicat adevărul. Era vocea ideală a libertăţii, care nu trebuie să tremure. Spunea cuvintele şi formula ideile care aici, în ţară, nu puteau fi rostite. Era o garanţie că mai există pe lume dreapta judecată, că nu suntem abandonaţi în puterea răului. “ – Ioana Pârvulescu



Statui în memoria MONICĂI LOVINESCU și lui VIRGIL IERUNCA


Niciun comentariu: