Din ce în ce mai mulți membri ai comunitații rurale în
care trăim se confruntă cu probleme sociale și economice ca rezultat al crizei
naționale prin care trecem. Copiii implicați în proiect provin din familii cu probleme
sociale sau economice. Fără persoane adulte care să îi ghideze sau să îi
sfătuiască, acești copii au puține oportunitați de a-și dezvolta personalitatea
și abilitățile.
Proiectul propus tinde
să contribuie la soluționarea unei probleme majore cu care se confruntă comunitatea
din localitatea Subcetate, jud. Harghita, anume lipsa potențialului educațional
al zonei, acest deficit conducând la probleme de regres a mentalității și a
comportamentului atât a elevilor, cât și a membrilor comunității. Un grup de
profesori inimoși îndrăznesc să spere că viitorul este totuși al celor ce cred
în frumusețea propriilor vise. Dorim să dăm aceleași șanse de a-și îndeplinii
visele și copiilor comunității comunei noastre. Dreptul la o educație corectă
și la egalitate de șanse cu elevii din mediul urban, ne determină să facem
acest demers.
Programul “Școală după Școală” se pliază pe nevoile
stringente din comunitatea noastră, generând efecte pozitive de comportament,
precum: toleranță, integrare în social, continuitate în activități școlare.
Programul “Școală după Școală” pentru elevii mici este un serviciu adus
comunităţii, nesubstituindu-se familiei, dar ajutând părinţii
care se implică în desfăşurarea programului.
Activitatea noastră va fi un adaos educaţional de tip
instituţional, subsumat educaţiei nonformale, aflată în raport de
complementaritate cu educaţia formală.
Beneficiarii direcți sunt elevii aflați în situații de
risc (risc de abandon școlar, situație financiară precară, familie
monoparentală, familie numeroasă) din clasele pregătitoare până în clasa a
VIII-a de la liceul “Miron Cristea” din Subcetate.
Beneficiari indirecți:
comunitatea, școala ca organizație , voluntarii, cadrele
didactice participante.
Pe fondul dorinţelor manifestate de
părinţi şi elevi, programul SDS oferă într-un cadru integrat, modern şi
competitiv:
- activităţi de recuperare pentru elevii
cu dificultăţi cognitive;
- sprijin în autocunoaştere şi
intercunoaştere prin activităţi de dezvoltare emoţională şi socială
- activităţi de educaţie informală şi
nonformală care să amelioreze comportamentul de adaptare şcolară;
- activităţi de
dezvoltare a imaginaţiei şi creativităţii copiilor;
- activitati de prevenire a eşecului şi
abandonului şcolar activitati de supraveghere şi sprijin în efectuarea temelor;
- activități de socializare şi petrecere a
timpului liber în colaborare cu şcoala;
- activități de dobândire a deprinderilor
de viaţă independentă şi autonomie personală.
Organizarea Programului “Școală după Școală”
Programul SDS se organizează prin
decizie a Consiliului de administraţie al şcolii.
Programul SDS este elaborat pe
baza unei analize de nevoi, prin consultarea elevilor, a părinţilor, a cadrelor
didactice, a comunităţii locale şi a organizaţiilor partenere.
Comisia SDS, împreună cu psihologul şcolar, elaborează
un program de promovare a ofertei educaţionale prin pachete de activităţi
pentru părinţi şi elevi.
Activităţile din cadrul programului SDS se vor
desfăşura pe grupe de elevi, constituite pe nivel de vârstă şi pe baza
opţiunilor elevilor, consiliaţi de reprezentanţii lor legali, la propunerea şi
recomandarea cadrelor didactice din unitatea noastră şcolară.
Programul “Școală după Școală” se desfăşoară în
continuarea programului şcolar şi va fi organizat de luni până vineri.
Activităţile programului SDS se vor derula în spaţii
special amenajate, care să corespundă unui mediu propice dezvoltării armonioase
a copilului şi a realizării tuturor activităţilor cu caracter specific.
Programul se desfăşoară pe grupe.
Elevii beneficiază de
o masă caldă la prânz.
Rezultatele scontate în urma
desfășurării proiectului
Impactul proiectului asupra sistemului de relații atât
la nivel de instituții cât și la nivelul colectivității, elevi și părinți, va
fi unul pozitiv, îmbunătățind normele de conduită, metodele de colaborare, cât
și mentalitatea la nivel de comunitate. Datorită acestor efecte nivelul de
cultură al elevilor va fi unul îmbunătățit vizibil.
a. Competențele elevilor urmărite prin activităţile
propuse în cadrul programului SDS:
- la nivel cognitiv:
asimilare, aprofundare şi extindere a cunoştinţelor specifice etapei
achiziţiilor fundamentale şi a celei de dezvoltare;
- la nivel afectiv: dezvoltarea
sensibilităţii elevilor, dezvoltarea inteligenţei emoţionale a acestora, a
capacităţilor empatice;
- la nivel comportamental:
dezvoltarea abilităţilor de comunicare, de interrelaţionare, de autocontrol
emoţional; la nivel participativ: cultivarea şi dezvoltarea sentimentelor de
responsabilitate, de asumare şi implicare directă în realizarea unei sarcini;
însuşirea şi valorificarea conştientă a unui set de valori etice universale.
b. Impactul asupra cadrelor didactice se va concretiza
prin:
- experiența dobândită pe parcursul derulării
proiectului și prin consolidarea relației cadru didactic-elev-părinte.
- creșterea gradului de calificare
a cadrelor didactice și a personalului de colaborare
c. La nivelul comunității,
programul vizează:
- Dezvoltarea interesului părinților față de viața
școlii
- Sensibilizarea autorităților locale
cu privire la dificultățile întâmpinate în instruirea elevilor proveniți din
grupuri vulnerabile
- Impact pozitiv asupra școlii ca organizație
(creșterea capacității instituționale, creșterea prestigiului în comunitate) și
asupra celorlalte unități școlare prin diseminarea bunelor practici
identificate prin proiect
Indicatori precişi de performanţă
din care să rezulte: acţiunile, costurile asociate, obiectivele urmărite,
rezultatele obţinute şi estimate pentru anii următori.
Obiective specifice
- Furnizarea de servicii
educaţionale specializate informale şi nonformale care să amelioreze
comportamentul de adaptare şcolară ;
- Asigurarea unui cadru securizat
de petrecere a timpului liber;
- Prevenirea neglijării copilului
şi a problemelor de adaptare şcolară ;
- Integrarea mai rapidă în
programul şcolar prin creşterea adaptabilităţii la acest tip de mediu;
- Creşterea gradului de
accesibilitate pentru familiile care doresc alternative mai bune pentru
îngrijirea şi educarea copiilor;
- Realizarea unei campanii de
informare şi promovare a proiectului în comunitate;
- Sensibilizarea comunităţii faţă
de problematica nevoii copilului de a fi asistat în a-şi forma deprinderi dezirabile
de petrecere a timpului liber, de a învăţa, de a se comporta, de a socializa,
de a accepta diversitatea;
- Schimbarea percepţiei
comunităţii asupra problemelor elevului mic din familia prea ocupată;
- Reducerea factorilor generatori
de situaţii de risc;
- Optimizarea randamentului de integrare al
şcolarului mic, prin folosirea activităţilor de grup;
- Stimularea şi dezvoltarea stimei de
sine, a conştiinţei propriei identităţi, a comunicării interpersonale şi a
relaţionării.
Indicatori de performanță:
Cunoștințe
- cunoștințe mai bune legate de o
anumită disciplină
- o mai bună perspicacitate în aplicațiile
practice
- o întelegere crescută a
disciplinelor studiate
Atitudine
- elevul are inițiativa de a cunoaște
mai mult privind disciplinele studiate
- elevul pune mai multe întrebări
în timpul orelor
- elevul este mai activ, arată
mai multă motivare
Valori
- elevul este mai orientat spre
binele clasei, al școlii
Monitorizarea programului
Monitorizarea personalului didactic implicat în derularea
programului SDS se va face astfel :
- personalul didactic care
efectuează orele din programul SDS fără beneficii materiale, va semna o condică
a programului
- prezența zilnică a tuturor persoanelor implicate în
program va fi monitorizată pe baza unui jurnal de prezență de care va
răspunde coordonatorul de program
- activitatea desfășurată de către cadrele didactice
va fi monitorizată pe baza evaluării portofoliilor, a mapelor
educaționale ale acestora
- la sfârșitul fiecărui semestru se va prezenta
Consiliului profesoral un raport de analiză a activității de către fiecare
responsabil pe domeniile de activitate incluse în program.
Monitorizarea elevilor se va face pe baza jurnalelor de prezență ale
grupelor completate de către cadrele didactice. Absența elevilor de la orelele
de program va fi comunicată telefonic părinților de către secretariatul școlii.
Fiecare elev
va deține un caiet de corespondență cadre didactice-părinți.
Monitorizarea gradului de
satisfacție a părinților, respectiv a comunității se va realiza prin:
- chestionare adresate părinților
și reprezentanților comunității locale
- monitorizarea numărului de voluntari
din rândul părinților
- monitorizarea numărului de
elevi care participă la program
- responsabilitatea pentru monitorizare
revine Direcțiunii, învățătoarelor și Comitetului reprezentativ al părinților
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu