Manifestare dedicată Anului omagial
al satului românesc și
Zilei Mondiale a Educației
Toplița
5 octombrie 2019
PROGRAM
Sâmbătă, 5 octombrie 2019
Școala Gimnazială ”Miron Cristea” Toplița (sala de festivităţi)
I. Deschiderea lucrărilor conferinței.
Cuvântul organizatorilor, ora 1000 – 1030
II. Lucrări în plen, orele 1030 – 1300
Moderator: prof. Elena Mîndru
1. „Contribuția învățământului confesional ortodox și
greco-catolic, din Transilvania, în
secolul al XIX-lea şi începutul secolului XX, la pregătirea, înfăptuirea și
consolidarea Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918” - dr. Ioan
LĂCĂTUȘU, prof. Vasile STANCU
2. „Situația
rețelei școlare din Comitatul Ciuc și accesul la educație la sfârșitul
sec al XIX-lea și începutul sec. al XX-lea”, dr.
Ana DOBREANU
3. „Din istoria
începuturilor învățământului românesc în școlile satelor Giurgeului harghitean.
Retrospectivă din epoca modernă până la Marea Unire”, dr. Dorel MARC
4. „Dumitru
Gafton, întemeietorul școlii românești din Gălăuțaș-Harghita. Matricola studiilor sale superioare la Academia din Blaj, dr.
Dorel MARC
5. „Contribuții
privind istoria școlii din Voșlobeni”
dr. Costel Cristian LAZĂR
6. „Biserică, şcoală
şi comunitate, la românii din nordul actualului judeţ Harghita (1800-1918).
Etape şi strategii de supravieţuire”, dr. Iosif Marin BALOG, prof. Anişoara BALOG
8. „Şcoala
Varvigeană – elite şi comunitate”, prof. înv. primar Viorica OANĂ, prof. înv. primar Elena POP, prof. înv. primar Aurelia DEAC
9. „Din
istoria şcolii corbene”, prof. Mirela LAURENŢIU,
prof. Raluca ZBANCA
10.
„Începuturile la Liceul Teoretic „Sf. Nicolae” din Gheorgheni”, prof. înv. primar Mihaela MUSCĂ, prof. Alina
MONDICS, bibliotecar Doina Gabriela BORZ
11.
”Peste 250 de ani de învăţământ primar şi peste 60 de ani
de învăţământ liceal la Subcetate (începând cu 1765, respectiv cu 1955)”, prof. Doina DOBREANU, prof. Vasile DOBREANU
12.
“Casa Cititorului - un colț de rai în Cătunul Fundoaia din Bilbor”, prof. înv. primar Lenuţa CIFU, prof. înv. preşcolar
Elena HÂNGAN
13.
”Învățătorii – ctitori ai școlii din Livezi” – prof. înv. primar Aurelia SUCIU
14.
”Școala
românească de la poalele Hășmașului”, prof. înv. primar Lucia
BORBELI, prof. înv. primar Otilia TEIŞANU, Pr. Cristian CRISTINOI
III. Închiderea lucrărilor conferinței.
Prezentarea concluziilor, orele 1300 – 1330
IV. Moment artistic.
Felicitări Asociației Învățătorilor Harghiteni, personal Doamnei Inspector
Școlar Elena Mîndru, președintele asociației, pentru lansarea invitației
adresate cadrelor didactice de a sărbători Ziua Mondială a Educației, în acest
an, prin participarea la conferința cu tema Dovezi privind începuturile învăţământului românesc pe
teritoriul de azi a judeţului Harghita, ca
manifestare dedicată Anului
omagial al satului românesc. Este și anul sărbătoririi centenarului de la
înființarea Universității Daciei Superioare din Cluj.
Cei prezenți s-au bucurat de audierea
unor expuneri interesante, bine documentate, atât ale invitaților de onoare:
Dr. Ioan Lăcătușu, Dr. Ana Dobreanu, Dr. Costel Lazăr, cât și ale profesorilor
și învățătorilor din diferite școli românești din Harghita.
Am fost onorată să vorbesc despre
începuturile învățământului din localitatea mea natală, Subcetate, în care m-am
format și am și profesat timp de 40 de ani, localitate unde exista o școală
primară încă în anul 1765, una din cele 55 școli cofesionale greco-catolice din
Transilvania.
Apreciez și susțin propunerea doamnei inspector
școlar ca fiecare școală să-ți scrie monografia. Deși Liceul din Subcetate, cu
o istorie frumoasă desfășurată în două etape: 1955-1958, 1961-prezent, are
publicată o monografie din 2002, cuprinzând și un istoric al învățământului
primar începând cu anul 1765, se cuvine a o revedea, completa, reactualiza și
republica, mai ales că în anul următor se vor împlini 65 de ani de la înființarea
primei clase de liceu la Subcetate.
An de an, colectivul didactic a fost împrospătat
cu cadre noi, care se străduiesc să se înscrie în tradiţia efervescentă a
muncii responsabile şi a lucrului bine făcut, trăindu-şi profesiunea la cote
înalte. Dăruirea
și strădania profesorilor, învățătorilor și educatorilor de astăzi sunt vegheate
parcă de duhul înaintașilor pătrunşi de menirea lor, pe care şi-o onorau prin
atitudinea, viaţa şi ţinuta lor, și sunt amplificate de motivația de a menţine
această şcoală rurală ca datorie de a continua o tradiţie şi ca necesitate
pentru ca şi cei care se nasc şi trăiesc la ţară să aibă acces la învăţătură.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu