Din nou despre bucuria lecturii
1. Frigul visului, de Valentin Marica
(Valentin Marica, Frigul visului,Editura Nico, Târgu-Mureș, 2014)
1. Frigul visului, de Valentin Marica
(Valentin Marica, Frigul visului,Editura Nico, Târgu-Mureș, 2014)
Îndrăznesc să vă vorbesc despre o carte care nu
este la îndemâna oricui să o citească; e o carte pe care Poetul și-o dăruiește
sieși și prietenilor, așezând prin ea „murmur dumnezeiesc peste 65 de ani de
viață”. O mărturisește în Întâmpinarea ce
prefațează volumul. Este cartea ce încununează, în acest moment, cu briliante
lirice Poetul și Opera sa lirică compusă din: Metanii (1996), Vecernii (1998), Laguna umbrei (1999),
Secantă la ochiul
mimozei (1999), Cruci
în deșert (2000), Alluviuni-Alluvian (2000),
Ziua canonului (2001),
În naosul râului
(2002), Manuscrisul
de jad (2005), Mâini
de alint (2005), Schitul numelui (2005),
Îndurarea amiezii (2006),
La fântâna
îngerilor (2009), Ceasornic de lut (2009),
Tăcerea magilor
(2010), Absidă
pentru ziua a treia (2011), Metanii pentru
strigătul arborelui (2013). Cartea încununează doar o vârstă, fiindcă,
cu certitudine, căutările și creația lui Valentin Marica nu se vor încheia aici.
Mă simt onorată de prietenia Poetului, primindu-i
în dar această carte cu următoarea dedicație: „Doamnei prof. Doina Dobreanu,
familiei sale, felul meu de a sta, visând, pe o margine a lumii. Cu mult drag,
V. Marica, Târgu-Mureș, de Crăciun, 2015”
Cartea reunește „poeme din manuscrise de ultima
oară, cu poeme mai de demult”, rescrise „în ore de îngândurare”. Prin refacerea
„traseelor de viață, în firești aduceri-aminte”, urmăm periplul poetului în
„căutarea Sensului”. Poetul mărturisește: „Caut, prin vers, dorindu-l din ce în
ce mai limpede, așezat pe aripă de înger, în tărâmul emoțiilor mărimea lui Dumnezeu”.
Născută din „harfa trupului străpuns”, cartea aceasta o dorește „ca pe o cămașă
pe care să o îmbrace într-o noapte a Învierii, în care să-mi pună în mâini o lumânare
aprinsă Cezara și eu să aflu, măcar foarte puțin, cum este Cerul.” (p. 7-8)
Titlul acestui volum de versuri aniversativ, Frigul visului,
relevă metaforic aspirația permanentă de „a rămâne în grația divină”,
ceea ce presupune „să te zbați, să înduri, să ajungi la conștiința păcătoșeniei
tale. Visul nu e doar neted, ci înfrigurat” (p. 8)
Moto-ul cărții este poezia lui Grigore Vieru, Cel care se apropie. Citind-o,
simțim comuniunea de simțire, de aspirație a celor doi poeți.
„Pururi voi omeni
Pe cel care se apropie
De izvoarele suferinței mele.
Prelungire în Dumnezeu
A viații pe care o trăiesc –
Acesta e numele
Îndureratei mele iubiri.
În lacrimă numele mi-a putrezit,
Renăscând în pământul
Pe care l-am regăsit.
Frate îmi este cel
Care numele îmi înțelege,
Îndrăgindu-l ca pe numele său. (Grigore Vieru, Cel care se apropie)
Urmează ca, în lăuntrul acestui volum, să citim un
colaj de 26 de poeme purtând titlul Metanii peste
strigătul arborelui (p. 27-37), dedicate lui Grigore Vieru, în fond o
exegeză lirică a operei poetului basarabean. Retoric, Valentin Marica se
întreabă:
„Cum este omul
care, încolțit de viperă,
rupe fir de cicoare,
neostenit făcând poduri de aur
pe care să treacă
toți cei cu ochiul păsării în
dreptul inimii?” (7/p.29)
Mărturisirea lui Vieru: „Scriu pentru că vreau
să-l văd pe Dumnezeu de aproape” (p.7), devine și crezul poetic al fratelui
său Valentin Marica. Cerul, Dumnezeu, Fecioara
(Preacurata, Maria), crucea, Isus (Mirele), Îngerul, metanie, rugăciune,
colind, dar și mal,
frunză, apă, etc. prin frecvența lor, devin cuvinte-cheie,
simbolizând cele două spații, terestru și transcendental, între care pendulează
poetul, unul din „cei cu ochiul păsării în
dreptul inimii”.
Un vers precum „Mă prinde de ochi infinitul” (In nuce, p.94)
exprimă cu claritate aspirația poetului spre divinitate, de a depăși condiția frunzei, a ierbii
și de a atinge cerul - „pasăre călătoare”:
„Numai eu și pasărea flămândă
Mai stăm la marginea lumii,
La pândă.” (p.128)
Rând pe rând, poetul se autodefinește astfel: „Sunt
vasul gol…” (p. 19), „mă spăl în apa visului Preacuratei/ și sunt cumpănă… fără
fântâni…” (p. 19-20), „Sunt doar clipă…” (p. 46), „Am deschis/ ușile
împărătești ale unei margini de sat” (p. 39), „Țin sub braț liniștea de la ușa
bisericii…”(p. 90)
Volumul se deschide cu poezia Rugăciune pe o carte (p.10),
o adevărată artă poetică. Prin construcția discursului liric realizată prin frazare
simetrică, ritmată și muzicală, asemenea unui colind, poetul își exprimă,
în limbaj metaforic, concepția despre poezie („litera”), care trebuie să fie
„frunte”, „mal”, „mers”, „seceră a lunii”, „trup”, „gândul fără vini,/ vești,
văzduh și ape,/ lumină din lumini,/ vindecări de rane,/ sceptru de pământ,/
laptele fierbinte/ din sân/ de hiacint.”
„Să-ți fie litera frunte
și fruntea să-ți ardă
ca grâul…
Să-ți fie litera mal
și malul
să dezmierde râul…
Să-ți fie litera mers
și mersul să aibă seară,
seceră a lunii să-ți fie
peste vecernii de vară.
Să-ți fie litera trup
și trupul lăicer al zării,
veac, amiezi, trezie
peste luciul sării…
Litera să-ți fie
gândul fără vini,
vești, văzduh și ape,
lumină din lumini,
vindecări de rane,
sceptru de pământ,
laptele fierbinte
din sân
de hiacint.”
O altă artă poetică (p. 127) exprimă neliniștile artistului
pricinuite de așteptarea clipei creatoare și de căutările cuvântului
potrivit:
„Poarta se deschide rar…
Câte un cuvânt își schioapătă umbra.
În muțenia poetului,
se leagănă vestea că va ploua curând.
Numai poetul
își va dezveli umărul
să-i crească iarbă pe stâncă.”
„Spre Țara Lerului-Ler,
se spune, merge sufletul
tremurând.
Cartea aceasta se așază în Țara Lerului-Ler, fiind
doar suflet tremurând; de parcă ar vorbi cu Dumnezeu” (Întâmpinare, p.
7):
„Ninge peste umerii Lerului-Ler,/ Ninge în
palma-mi” (p. 53)
Este permanentă nevoia de transcendență a poetului,
susținută de nevoia de smerită spovedanie:
„Vreau să-ți țin, Doamne, lacrima de sânge
sub cămașă.
Ți se cuvine răsufletul meu,
când văd cum se coace picătura de mir.
În ziua aceasta nu am în gâtlej gustul de iască.
Pironit în veșnicia ta,
nu voi mai plânge în somn.
Mă naște din nou tăcerea.” (Piatra ungerii,
p. 23)
Însetat de absolut, precum Arghezi sau Vasile
Voiculescu, Valentin Marica îl caută pe Dumnezeu. Simțindu-se singur, îl
invocă, îl interogheză.
„Când ai vrut, Doamne,
să fiu eu pământ,
lângă scâncet,
lângă îngenuncherea mamei,
lângă frământ,
ai pus fir de iarbă,
margine de drum,
cuib de ciute,
caier de fum.
Mi-ai atins, Doamne,
umărul de pâine,
salcâmul de ochi,
tremurul din leagăn,
ziua de mâine,
pâinea din mei,
fulgerul, rochia ei…
Sunt al nimănui,
nu am dimineți,
nu am frunză verde,
sunt doar iarnă,
fără de nămeți…
Când veneam pe lume,
împărățeai cerul, Doamne,
celor făr’ de nume
și scriindu-le pe creștet,
nu ai mai văzut
cum luam pământului
loc de netemut,
ochi de apă,
zare,
aripă și mal,
ram ce nu se-ndoaie
în adânc de mare?” (Rochia de apă, 5,
p. 52-53)
Asemenea lui Aghezi, poetul vrea un dialog cu
Dumnezeu. Interogațiile retorice nu doar justifică și potențează starea de
rugă, ci sugerează și dorința de dialog:
„Doamne, fă-mi cuvântul cântec…!
Altfel, cum să-i leg cuvântului rana,
încleștarea?
Cum să despart tăișul înserărilor
de mierea nașterii unei alte zile?
Cum să fac din ochiul de pământ
al cuvântului
curgere de ape,
inelul gurii întredeschise
ca semn de nuntă,
ca viață fără de moarte?” (Doamne, fă-mi
cuvântul cântec…!, p. 60)
Dar, „prin cuvântul poeziei îl lăsăm pe Dumnezeu să
ne vorbească”, mărturisește poetul în Întâmpinare (p.
7).
Spirit reflexiv, introvertit, însetat de sacru,
Valentin Marica se îndreaptă spre lirica religioasă încă de la volumul de
debut, Metanii (1996),
volum care îl impune ca poet religios.
Ultima sa carte de poezii, Frigul visului (2014)
„e deopotrivă rugă și spovedanie, e o carte a smereniei și invocației psalmice,
întru Lauda Celui de Sus.” (Nicolae Băciuț)
Este dificil să vorbești despre poezia lui Valentin
Marica. Ea trebuie citită, recitită, simțită. Maestru al jocului îmbinării
cuvintelor în metafore inedite, irizante, poetul concentrează trăiri puternice,
gânduri, zbateri, căutări „înfrigurate”, experiențe de viață, dramatice uneori,
și provoacă cititorul la meditație, să descifreze și să interpreteze mesajul
liric, oferindu-i, așa, posibilitatea de a împărtăși fiorul artistic.
Sclipirile estetice ale textului poetic încântă, impresionează și surprind în
egală măsură, transmițând profunde emoții lirice.
Comunicarea poet-cititor se poate face doar la
același nivel: o poezie reflexivă îndeamnă la reflecție, la meditare.
Despre volumul acesta au scris mai întâi poeții,
Nicolae Băciuț și Lazăr Lădariu. Cine poate înțelege mai bine, mai profund
misterul poeziei decât cei care au acces, prin har, în tărâmul inefabilului
liric?
Se spune că esențele tari se păstrează în
recipiente mici. Poemele lui Valentin Marica sunt uneori niște zvâcniri de
emoții și trăiri, niște scâncete dureroase, purificate în neașteptate și
reverberante metafore, comparații, epitete, personificări.
Pentru exemplificare, propun poezia Frigul visului al
cărei titlu devine emblematic pentru întreg volumul:
„1.
Numai Îngerul îmi spune
cum să calc iasca din freamătul crucii.
Numai Îngerul îmi spune
că apa
ce curge printre sălcii
e vecernie,
luciul ce apasă umărul…
Numai Îngerul îmi spune
că îmbătrânește ochiul
într-o linie albă…,
că se vor înveseli gurile
ce-au atins iarba în pustiu.
2.
Mierea ferestrelor se prelinge-n răspântii.
În lamuri de colind
nu înfometează
gura celui mai-nainte de vecie,
când fiecare ochi
e măr copt.
Cu cerul gurii acopăr
aerul înspicat
ce poartă cuvântul deasupra fântânilor.
În ciucuri de mir
femeia leagă prăpastia;
despletindu-și sângele,
peste leagăn de omăt.
3.
Timpul
și-a pierdut degetul arătător…
Numai buzele tale
bat orele,
când
corabia cuvintelor
e în larg…
Răzimat
Într-o scândură căzută în cruce,
omul
numără
fulgerele cerului.”
Între procedeele stilistice putem menționa și
concretizarea cuvintelor abstracte („Îmi umplu brațele cu snopi de liniște”/ p.
21; „Gândul e os al deșertului”/ p. 19; „Sulița îndoielii îmi străpunge
coasta”/ p. 18; de asemenea, repetiția sintactică (ca în poezia Rugăciune pe o carte),
esențializarea discursului poetic în propoziții eliptice de predicat, precum:
„Cuvintele, pe rochia ta,/ semințe/ în răspântii de
zi,/ semințe ascunse în noapte,/ răni vii,/ secunde și șoapte,/ semințele
Învierii, semințe în moarte, trupuri/ în înverzirea ierbii scăldate./
Cuvintele, pe rochia ta,/ semințe aruncate în gol,/ semințe aruncate în plin/
la picioarele Îngerului,/ bob de miere,/ bob de venin.” (p. 57-58)
Tehnica laitmotivului întâlnită, spre exemplu, în Jocul de-a urcatul
muntelui (p. 48) sau Rochia ta de apă (p.
50) conferă poeziei tonalitate psalmică:
„Poți să urci muntele
dacă-i simți somnul,
dacă-i auzi învierea.
Poți să urci muntele
să-ți vindeci ochiul și vina.
Muntele acela va dezveli gurile potirelor
și cer se va prelinge
sub fulgerele mâinii.
Poți să urci muntele,
dacă îi simți spinările de apă,
umerii de aur,
trăgându-ți răsuflarea
în locul în care
îngerul a îngropat
târâșul melcului.”
Rochia ta e din
apă,/ din aer;/ rochia ta e din vaier./ Rochia ta e din frig,/ e greșeală;/
rochia ta e frică de boală./ Rochia ta e din trup,/ e nesfârșitul,/ ochiul de
fereastră,/ hulitul./ Rochia ta e din soartă;/ e apa pe care o tai,/ o parte să
curgă/ în mine,/ o parte din rai.”
Registrul semantic al liricii lui Marica Valentin
este profund religios. Cuvintele, purtând în sine taina sacrului, au valoare de
logos; devin simboluri ale pendulării între pământ și cer, între real și ireal,
între concret și metafizic, între profan și sacru: iarba („cruce de iarbă”,
„rănile ierbii”, „marmura ierbii”, pașii ierbii”, „iarba surâsului”, „clopot de
iarbă”), frunza
(„iluzia frunzei de a fi pasăre”, 1/p. 34), mărul, motiv
biblic, amintindu-ne și de refrenul colindelor „flori dalbe de măr” („mărul
ochiului”, „măr în deșert”, „ploi de mere”), șarpele („somnul șarpelui”),
crucea („cruce
de iarbă”, „cruce de lut”, „cruce veche, mână din lemn de măslin”), mirul, fântâna, apa, râul,
malul, sarea; gândul („tremurul gândului”, „bob de gând”), ochiul, pasărea,
zborul, cuvântul…
Colindul este
un alt cuvânt-cheie al volumului, în consonanță cu aspirația poetului spre Țara
Lerului-Ler („Departe,/ zarea arde în floarea-de-soare a colindului”, p.44;
„Rochia ta e colind”, p. 54; „Mierea ferestrelor… lamuri de colind”, p. 11)
Profund, meditativ, asemenea lui Lucian Blaga,
poetul–filosof, Valentin Marica își construiește, prin originale aforisme,
propriul templu
poetic și filosofic. Spre exemplu:
„Linia de orizont
este dunga mâinii tale prinse în cer.” (Ceasornic de lut,
p. 40)
„Îi dai dimineții amiază,
îi dai amiezii asfințit,
fără să știi
că prin visul tău,
prin fără-de-marginea visului tău,
grăbești un asfințit.” (Tandră eroare, p.
74)
O bucurie aparte am trăit găsind poezia Aprilie, scisă
sub impulsul emoțiilor trăite de poet la Subcetate, „în atelierul de pictat icoane al
Liceului Miron Cristea”:
„Casa aceea/ în rugul literelor albe/ își așază
pâinea și sarea,/ în iarba surâsului./ Casa aceea stă la o cină de taină./
Degete și pleoape/ i-au presărat bob de aur,/ chipul Fecioarei,/ revărsat din
maramele cerului./ Chipul născut din mirare/ are rotundul de aprilie/ al mijirilor
albe./ Aprilie, alb, e Mirele./ De unde va porni/ spre rotundul potirului?.../
Casa aceea,/ din subsuoara satului,/ îi iese în cale,/ desfăcându-i faldul
cămășii/ cu toate frunțile polenului pur./ Casa aceea stă, acum,/ la o cină de
taină.”
Filonul religios al liricii românești, pornit de
Dosoftei prin a sa Psaltire
pre versuri tocmită (1673), se ramifică și se îmbogățește de-a lungul
timpului prin contribuțiile remarcabile ale poeților Grigore Alexandrescu,
Mihai Eminescu, Octavian Goga, George Coșbuc, Al. Macedonski, Lucian Blaga,
Tudor Arghezi, Ion Pillat, Nichifor Crainic, Ioan Alexandru, Ștefan Augustin
Doinaș, Ion Caraion, Radu Gyr, Marin Sorescu, Valeriu Anania, Cezar
Baltag, Nicolae Dabija, Leonida Lari, Valentin Marica.
„Valentin Marica, discret, metafizic,
suprarealist (uneori), blagian, însingurat, aspirând (mereu) la o stare de transcendență,
preocupat de eternele probleme primordiale, se situază în poezia sa (și nu
numai) la limita dintre laic și mistic, sorbindu-și seva (poetică), cu
precădere, din valorile moralei creștine.” (Dumitru Munteanu)
2. În liturghia ierbii, de Valentin Marica
(Valentin Marica, În liturghia ierbii. Interviuri, Editura Vatra Veche,
Colecția „Marea Unire – 100”, nr. 11, Târgu-Mureș, 2015)
http://www.cuvantul-liber.ro/news/87890/61/Valentin-Marica-in-liturghia-ierbii-1
(Valentin Marica, În liturghia ierbii. Interviuri, Editura Vatra Veche,
Colecția „Marea Unire – 100”, nr. 11, Târgu-Mureș, 2015)
http://www.cuvantul-liber.ro/news/87890/61/Valentin-Marica-in-liturghia-ierbii-1
Moto:
„A
fi simplu nu este o treabă uşoară. A fi simplu înseamnă să mori câte puţin în
fiecare zi, în numele celor mulţi, până când te preschimbi în iarbă. Iar mai
simplu ca iarba ce poate fi?”
Grigore Vieru
Am ales ca moto cuvintele poetului basarabean Grigore Vieru, frate întru
simțire românească și sensibilitate artistică al poetului Valentin Marica,
pentru a îndrăzni să-mi explic titlul volumului de interviuri În liturghia ierbii.
Ce putem fi noi, oamenii, atât de
efemeri, raportându-ne la incomensurabilitatea universului, la veșnicie, decât
niște muști de o zi (M. Eminescu) sau
fire de iarbă?
Valentin Marica este un scormonitor în
profunzimile fiecărui cuvânt al limbii române, simplu, în aparență, precum iarba, și-i descoperă sensuri nebănuite.
Dacă în volumul reprezentând
autobiografia lirică a sa, publicat la împlinirea a 65 de ani, Frigul visului (2014), cuvântul iarbă este o metaforă–cheie, iată-l prezent în chiar titlurile
volumelor ulterioare – Iarba Golgotei și
În liturghia ierbii –, publicate în anul 2015.
Poetul, având har divin – „lumină
spirituală” -, oficiază zilnic liturghia
cuvântului ziditor, căci „prin cuvânt, binele - crede poetul - se înmulțește
precum pâinea și vinul în evanghelie” (p. 6). Actul de creație literară
amintește de cel al oficierii unei liturghii, al transformării pâinii și
vinului în trupul și sângele Mântuitorului:
„Mi-am
spălat mai întâi mâinile, ca să fie curate pe stilou și pe hârtie. Mi-am spălat
fața și mai ales ochii, dinadins, ca să vadă fiece literă scrisă în parte,
veghind împotriva întâmplării și inspirației nedivine; mi-am spălat inima…” (p.72)
Inițial profesor de limba și
literatura română, jurnalistul radio a schimbat sala de clasă cu „un amfiteatru
imens al Transilvaniei” (p. 33), iar studioul de radio târgumureșean a devenit anvonul
de la care a vorbit ascultătorilor despre „Tărâmul de iubire, Cuvântul”, despre
„Cina eternă”…, convins că reporterul radio are misiunea de a le transmite „în
minte o idee și în suflet un sentiment” (p. 39) Da, cuvântul are putere magică:
„Invoc puterea cuvintelor de a ordona spiritul, precum sunetele de toacă din Arca lui Noe de Lucian Blaga sunt
invocate înspre a ordona universul.” (p. 68)
Trăind la o margine de lume, departe
de un mediu cultural elevat, așteptam cu nerăbdare emisiunile sale culturale și
le ascultam cu curiozitate, bucurie și admirație, fiindcă ne vorbea despre oameni
aleși sau convorbea cu aceștia. Pentru o clipă, cât mi se părea timpul de
emisie, aveam acces într-o altfel de lume și îmi hrăneam mintea și sufletul cu
fărâme de cultură.
Acum, vibrația vocii sale o regăsim
în litera scrisă a cărților. Mă bucur să i le citesc. În acest fel particip, și
eu, la liturghia ierbii… Am prilejul
să pătrund, și eu, în paradisul și profunzimile cuvântului, să poposesc „pe
malul care nu se surpă” – împărția cărților. Având acces la lecturi esențiale, întâlnind
oameni adevărați, bucurându-se de arta spectacolului teatral, Valentin Marica ne
oferă în cărțile sale chintesențe de spiritualitate, de cultură. Cultura este
cea care „ordonează, civilizează sufletul, ne apără în fața agresivității
lumii. Se spune că numai atunci va fi bună civilizația lumii când se va
civiliza sufletul. Suspinul spiritului contemporan vine din dezordine și din
ființa fără Dumnezeu. Nu demult, le-am propus ascultătorilor mei, la rubrica Clipe de reflecție, cuvintele lui
Constantin Noica, din Rugați-vă pentru
fratele Alexandru: Rugați-vă pentru cei ce rătăcesc în viață fără cultură, dar
și pentru cei ce rătăcesc în cultură.” (p. 51)
Mă leagă de Valentin Marica formația
noastră universitară, beneficiind de prestanța unor intelectuali de „mare
finețe”, „zei ai Literelor Clujene”, care au pus în pământul studenților
„sămânța roditoare”. Valentin Marica este unul dintre acei care „au știut să
primească darul, să-l apere și să-l statornicească”. (p. 74) La rândul său, ca
scriitor și ca jurnalist radio, conștientizând etica scrierii și etica citirii
operelor literare, știe să facă „să odrăslească gânduri”.
„O creație literară se scrie în
lumină spirituală. Este structura ei de rezistență. La fel trebuie receptată.
Mergem spre temeinicia lucrului bine făcut, spre ordine, spre credință. E
important să trăiești sentimentul că prin scrierea ta dăruiești, aplanezi,
îndrepți, răspunzi, fără să aștepți neapărat răsplată. Constantin Noica ne
atrăgea atenția să nu uităm că echilibrul vieții noastre se creează dând totul
și neprimind decât ceva. (p. 72)
Valentin Marica este omul și
scriitorul care știe să dăruiască totul, dorind, la fel ca și Solomon, „ca
slava și bogăția” sa și a familiei „să fie puțină înțelepciune și pricepere”.
(p. 78)
În
liturghia ierbii este o carte de
interviuri cu Mariana Cristescu, Nicolae Băciuț, Meniuț Maximinian, Zeno Fodor,
Liliana Moldovan, Doina Dobreanu, Mișcarea literară, de fapt o carte de
confesiuni privind frământările literare și existențiale ale lui Valentin Marica,
om de litere, scriitor și jurnalist. Gîsim aici gândurile sale despre scriitor
și scriitură, despre relația scriitorului cu critica literară și cititorii,
despre bucuria scrisului și a lecturii, despre artă, literatură, teatru, despre
educația literară, despre cartea clasică și cartea electonică.
Ce sunt arta, poezia, teatrul, în viziunea lui Valentin Marica?
Scriitorul trebuie să cuprindă în
scrisul său „estențe de viață”. „Eu am scris din durere – mărturisește poetul.
Durerea aceea care se preface în cântare,
cum scria Marele Blaga. Îl citez mult, pentru că opera lui îmi este carte
sfântă (…) Cezara Codruța e în cărțile mele.” (p. 47)
„Arta este, desigur, nume al lui
Dumnezeu și nesațiu de veșnicie. Prin
artă intri în divinitatea ființei (…) te poți împotrivi răului (…), căci „lumea
nu se va schimba în bine fără înălțarea spirituală a ființei.” (p. 19) „Vreau, spune
poetul, să așez răul pe muchia Cuvântului.” (p. 47)
„Arta e text și suflet, e viață
prin care punem sufletul să vorbească despre Dumnezeu.”(p. 46)
„Poezia este civilizare prin înminunare” (p. 16) Prin poezie îmi caut timpul meu
propriu, simt infinitul, nu mai sunt
în prăpastia lumii, despic burta chitului ca Iona, altfel spus înving.” (p. 8)
Teatrul are ca finalitate
„desăvârșirea umanului”. Teatrul care dă satisfacție intelectală și
sufletească, de înaltă valoare estetică, „poate înnoi gândul”.
Actul artistic nu este facil, este
asemenea unui joc de-a v-ați ascunselea. Dar, plecând de la convingerea că stând
împreună, „împuținând lutul și lărgind cărarea duhului, stând lângă Fântâna Blanduziei”, Poetul va descoperi
„desăvârșirea și veșnicia”.
„Să tot întinerim speranțele și
iubirea, fără de care clopot dogit suntem…” Este îndemnul poetului pentru sine,
dar și pentru noi toți.
Prof. Doina Dobreanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu