Acad. Ioan-Aurel Pop,
Istoria românilor în creația poetică a lui George Coșbuc
In volumul „Sunt suflet în sufletul neamului meu...” GEORGE
COŞBUC 150, Antologie de Nicolae Băciuţ, Editura VATRA VECHE, 2016, p. 70-79
În revista „Vatra Veche”, nr. 9, 2016:
George Coșbuc
nu a văzut cu propriii ochi Marea Unire în deplinătatea sa și nici România Mare
în toată rotunjimea sa. El nu a fost nici un luptător pe baricade pentru
înfăptuirea statului unitar român, dar a făcut, poate, mult mai mult decât
atât: a transpus în versurile sale istoria națională de la daci până la Războiul
de Independență din 1877-1878 și a descifrat sufletul țăranului român prin
mijlocirea imaginilor artistice, dând la iveală un adevărat portret al
poporului nostru, prin ritm, rimă și măsură.
Coșbuc ne
trece prin fața ochilor și a minții toată istoria noastră veche, populată de
daci și romani, povestindu-ne despre „Podul lui Traian”, „Pieirea dacilor”,
„Volos, preot dac” sau cântând „Cântec barbar”. Scrie cu aceeași pasiune despre
daci și romani, deși, ca absolvent al faimosului liceu năsăudean purtător al
devizei Virtus romana rediviva,
privilegiază latinitatea și sorgintea noastră romană, pe linia Școlii Ardelene:
„Ți-ai mânat prin veacuri turmele pe plai,/ Din stejarul Romei tu, mlădiță
ruptă…” („Cântec”). Vin apoi barbarii, peste care trece în fugă, spre a poposi
mai mult asupra lumii medievale propriu-zise. Evocările încep în acest segment
cu voievodul transilvănean Gelu (Gelou), portretizat dramatic în „Moartea lui
Gelu” sau în „Și-adânc de-acum mormântul”. Vin apoi elogiul făcut Oltului („Cântecul
vechi al Oltului”), râul care ne-a apărat de tătari, alt elogiu, făcut Prutului
(„Prutul”), stavilă în fața turcilor și cazacilor, pentru a ne perinda mai
departe pe scena istoriei regi trufași, precum „Carol Robert”, cel învins de
Basarab, sau voievozi români precum Ștefan cel Mare, de dimensiuni mitice
(„Ștefan-Vodă”, „Mortul de la Putna”, „Voichița lui Ștefan”) sau „Vlad-Vodă
Călugărul” ori dregători ca pârcălabul Golia („Golia ticălosul”), trădătorul
lui Ion Vodă cel Cumplit. Din galerie nu lipsește nici principele unificator
Mihai Viteazul, „un munte”, zugrăvit în „Pașa-Hassan”.
În modul cel
mai bogat este înfățișată istoria modernă, mai apropiată de viața poetului, iar
fresca începe cu modernitatea timpurie, cu secolul al XVII-lea, considerat al
„rațiunii dominante” (Virgil Cândea). În acest cadru, sunt evocați Matei
Basarab („Sărindar”), cel ridicător de sfinte lăcașuri sau Sobieski, învins de
români la „Cetatea Neamțului”. Vin apoi momentele revoluționare din 1821
(„Oștenii lui Tudor”) și 1848-1849 („Bălcescu…”), urmate de o odă adusă
memoriei lui Timotei Cipariu, intitulată „Non omnis moriar[1]
(La mormântul lui Timotei Cipariu)”. Popasul major se face asupra marelui
război de independență, în care s-au sacrificat români din toate provinciile
noastre, adică și din afara României de atunci. Așa sunt poeziile „În șanțuri”,
„Zece Mai”, „Crăciunul în tabără (Pe câmpia Smârdanului, 1877)”, „Dorobanțul”,
„Pe dealul Plevnei”, „Osman-Pașa”, „Cântecul redutei”, „Povestea căprarului”,
„Coloană de atac”, „O scrisoare de la Muselim-Selo”, „Raport (Luarea Griviței,
la 30 august 1877)”, „Proclamarea Independenței 10 Mai 1877”, „Trei, Doamne, și
toți trei”, „Rugămintea din urmă (după Lermontov)”. George Coșbuc, ca și Vasile
Alecsandri sau Nicolae Grigorescu și alții, a simțit nevoia să fie
artist-cetățean, să lase o cronică în versuri despre suferință și victorie,
despre moarte și glorie, despre înălțarea țării prin sacrificiul de sânge. După
acest moment de referință, poetul mai face trimiteri dramatice la soarta țăranilor
răsculați în 1907 („Noi vrem pământ!”).
Sunt,
firește, în creația lui Coșbuc și epopei generale ale trecutului nostru (ca-n
„Fragment epic”) sau versuri patriotice cu trimiteri la simboluri istorice:
„Dunărea și Oltul”, „Scut și armă”, „Stema țării”, „Graiul neamului”, „De
profundis (Plevna)”, „Cântec (Țar-avem și noi sub soare)”, „Mitologie”, „Patria
română”, „Tricolorul”, „Poetul” etc. Descrierile de natură, pastelurile, cu
referiri la anotimpuri („Vara”, „Vestitorii primăverii”, „Toamna”, „Iarna pe
uliță”), la formele de relief – precum munți (Ceahlău, Retezat-Rătezat, Tâmpa),
câmpii, dealuri –, la sărbători („La Paști”, „Crăciunul în tabără”), la ape
(„Pe Bistrița”) etc., au toate câte ceva din sufletul românesc etern.
Legendele, cântecele sau povestirile pe care le transpune în versuri poetul
poartă sigiliul tradițiilor noastre, impregnate cu elemente istorice.
George
Coșbuc a fost și un reputat universalist, un cetățean al lumii întregi, pe care
a încercat să o cuprindă în știința lui, dar și în poezie sau în traducerile
poetice pe care le-a făcut. De la epopeile indiene „Mahabharata” și „Ramayana”
până la „Divina Comedie” a lui Dante, poetul s-a lăsat purtat de zborul
gândului și de imensa sa erudiție spre spații și timpuri infinite. Versiunile
date de el în românește rămân și acum modele ale genului. A cuprins în versuri
originale antichitatea greco-romană („Andromahe”, „Atletul din Argos”,
„Profeție…”), Evul Mediu occidental („Regina ostrogoților”, „Arnulf”),
societatea britanică („Lordul John”), cea germană, cea franceză, cea spaniolă,
albaneză, rusă, lumea arabă, indiană, chineză etc., în versuri curgătoare,
expresive și ușor de receptat.
Pentru
tot acest impresionant periplu, George Coșbuc a avut nevoie de o puternică
identitate românească, pe care a purtat-o în toate fibrele ființei sale. S-a
descris, de altminteri, pe sine, ca pe un poeta
vates, bard inspirat din ființa neamului său, din calitatea de învățător al
neamului său, de ghid spiritual: „Sunt suflet în sufletul neamului meu/ Și-i
cânt bucuria și amarul … Sunt inimă-n inima neamului meu/ Și-i cânt și iubirea,
și ura …” („Poetul”).
George
Coșbuc a fixat identitatea românească în origine, în limbă, în credință, în
numele etnic al poporului nostru, în teritoriu (pe care l-a cântat, deși nu a
văzut Marea Unire, în toată rotunjimea sa, „de la Nistru pân-la Tisa” și din
Carpații Păduroși la sud de Dunăre), în datini și obiceiuri, în legende și
eresuri. A pornit, sistematic, de la originea noastră daco-romană și, atipic
pentru un transilvănean obsedat de latinitate – cum ar fi trebuit să fie, după
școlile făcute –, i-a admirat sincer pe daci, mai ales de marele lor rege
Decebal, acela care i-a impresionat până și pe romani, stăpânii lumii.
În „Decebal
cătră popor”, Coșbuc înfățișează în versuri virtuțile ideale ale poporului său
român, puse pe seama dacilor, atacați de romani. Prima strofă face elogiul
vieții trăite în libertate și-i condamnă pe cuceritori (numiți „neam călău”),
pe cei ce asupresc alte popoare. Preamărirea libertății continuă și în strofa a
doua, în care se arată că este preferabilă viața scurtă trăită liber (ca un
„leu”) uneia lungi, dar „înlănțuite”. În strofa următoare, calității numite
libertate i se adaugă o alta numită hotărâre: indecizia este „murmur”, iar
„murmurul” în locul voinței de fier este „plânset în zadar”. Nici tăcerea –
spune în continuare poetul – nu este bună, fiind sinonimă cu moartea, căci „și
morții tac”. Prin urmare, „murmurul” și „tăcerea” sunt asociate cu lașitatea.
La luptă trebuie mers – după cum se vede în strofa a patra – râzând, în acord
cu sursele antice care spun că daco-geții disprețuiau moartea și mergeau veseli
la Zalmoxis (Zamolxe), adică la adevărata viață. Cei ce râd „de ce se tem mai
rău” – dușmanii lor – sunt aidoma zeilor. În continuare, este exprimată
dragostea și setea de pământ a celor atacați pe nedrept, iar pământul este
suprema valoare și acesta nu trebuie dat (cedat) nici zeilor, darămite
pământenilor romani! În strofa a șaptea este condamnată „vânzarea” (trădarea)
și frica (lașitatea), fiind exaltate din nou vitejia, hotărârea, voința de fier
(bărbații trebuie să fie „un fier și-un scut”). Ultima strofă aduce
îmbărbătarea supremă, venită din depunerea unui jurământ și din puterea proprie
a luptătorilor (aflați față în față cu inamicul), mai valoroasă decât cea dată
de zei (aflați departe). Întreg discursul lui Decebal inspiră încrederea pe
care supușii trebuie s-o aibă în conducător, dar și încrederea pe care liderul
o are în oamenii săi. O serie de stări degradante, precum viața în robie,
murmurul (cârtirea), lașitatea, frica, tăcerea (indecizia), dorința de
cotropire, trădarea (vânzarea), încrederea în alții etc. sunt puse în contrast
cu o seamă de calități necesare poporului bine condus, ca traiul în libertate,
acceptarea morții ca trecere spre viața eternă, hotărârea în luptă, încrederea
și optimismul, dragostea de propriul pământ (de țară), vitejia și forța,
încrederea în victorie, ținerea jurămintelor, fidelitatea față de neam și rege
etc.
Discursurile
puse în gura conducătorilor de către aezi, poeți și istorici vin din
antichitate, de dinainte de Tucidide și Polibiu. Marii generali și regi își
însuflețeau masele, vorbind răspicat și tare, pe înțelesul poporului și în
funcție de așteptările poporului. Cele mai multe dintre ideile exprimate aici
de George Coșbuc vin din zestrea antică, din clasicismul greco-roman și din
percepția Renașterii asupra acestui model de cultură și civilizație: setea de
libertate, disprețul în fața morții și credința în viața de dincolo,
condamnarea indeciziei și a fricii, a lașității și a trădării, exaltarea
curajului, a îndrăznelii și vitejiei. Alte caracterizări, însă, nu se potrivesc
cu acest ideal antic. De exemplu, percepția romanilor ca „neam călău” are mai
mare legătură cu epoca romantică, post-romantică și cu idealurile mișcării de
emancipare națională din secolul al XIX-lea. În perioada umanistă și apoi în
cea iluministă, romanii erau un model de civilizație, cei mai nobili (alături
de greci) dintre popoarele europene antice. Școala Ardeleană a exacerbat la noi
acest sentiment, punând, în același timp, între paranteze lumea daco-getică.
Samuil Micu, Gheorghe Șincai, Petru Maior nu i-au obturat pe daci din
ignoranță, ci din dispreț față de barbari, față de cei cu care nu aveam de ce
să ne mândrim. Atunci, în secolul luminilor, se credea și se afirma că au drept
la libertate într-o țară cei mai vechi și mai nobili locuitori ai săi, iar
românii puteau aspira la această stare de libertate tocmai fiindcă erau urmașii
romanilor și vorbeau o limbă derivată din latină, limba marilor opere literare,
a capodoperelor. Scoaterea în prim plan a dacilor este de sorginte mai mult
romantică sau post-romantică, este un produs al epocii pozitiviste, prefigurate
în unele aspecte ale sale de Bogdan Petriceicu Hasdeu, cel cu faimosul studiu
„Pierit-au dacii?”. O altă caracteristică anacronică este disprețul față de
zei. Anticii, în epoca lor de glorie, proslăveau zeii, le dedicau temple, îi
adorau și doar arareori îi sfidau. Aici, în „Decebal către popor”, zeii sunt înfruntați
de două ori: mai întâi, atunci când se spune că dacii nu le-ar da nici zeilor
lor, în frunte cu Zamolxe, pământ, iar în al doilea rând, în final, când
puterea zeilor este considerată mai puțin eficientă pe pământ, în situația
concretă evocată, decât puterea oamenilor (puterea este, în esență, în
luptătorii daci, fiindcă ei aveau de luptat efectiv cu inamicii și nu zeii,
care erau departe).
„Decebal
cătră popor” este o mostră concretă de patriotism poetic la George Coșbuc, dar
creația sa, chiar și atunci când are în atenție personaje și spații exotice,
poartă în întregime simbolurile identității românești. Această identitate se
vede și în poezia de dragoste, și în creațiile cu tentă folclorică, scrise,
multe dintre ele, după tehnica versului popular, și în pasteluri sau legende,
în meditațiile sale etc.
Coșbuc scrie
într-o epocă în care scriitorii și artiștii lirici ori cei plastici, oamenii de
cultură se aflau pe baricade și chiar se sacrificau (cum făcuse Lord Byron în
Grecia, la Missolonghi/ Mesolongion, în 1924); alții mergeau la război ca să
îmbărbăteze luptătorii cu armele lor specifice, iar alții luptau de acasă,
scriind opere mobilizatoare. De exemplu, Giuseppe Verdi, prin muzica și
libretele operelor sale, mai ales „Aida” și „Nabucco”, deși acțiunea fiecăreia
dintre aceste creații era plasată în spații exotice (Egipt, respectiv,
Mesopotamia) și timpuri revolute, se gândea la însuflețirea italienilor săi din
nord, supuși stăpânirii habsburgice. „Marșul gloriei” din „Aida” începe cu
versurile: „Cântați gloria țării, azi e sărbătoare,/ De departe vin bravi eroi
ce-au învins pe dușmani…”. La fel Coșbuc, scriind „Decebal cătră popor” în 1896
– chiar în anul sărbătoririi „mileniului ungar” (o mie de ani de la momentul
896, al stabilirii ungurilor nomazi în Câmpia Panonică) –, se gândea la
statutul de supus al poporului său și la posibilitatea eliberării sale. De
aici, apelul la curaj și demnitate în luptă, la învingerea fricii și la
condamnarea lașității, la inspirarea încrederii în sine. Discursul regelui
către armată, din „Decebal cătră popor”, este prototipul cuvântării patriotice,
de însuflețire a maselor, fixate întâmplător în antichitate, dar valabilă
pentru românii din toate timpurile și mai ales pentru cei de la cumpăna
secolelor al XIX-lea și al XX-lea, care luptau pentru libertate și unitate
națională.
George
Coșbuc a trăit între anii 1866 – abdicarea lui Cuza, venirea principelui Carol
de Hohenzollern, adoptarea Constituției României, înființarea Academiei Române
– și 1918, anul Marii Uniri, pe care, cum spuneam, nu a apucat să o vadă
înfăptuită pe deplin. La 9 mai 1918, poetul murea la București, îndurerat și
neconsolat după stingerea tragică a unicului fiu, Alexandru. „Țara pierde un
mare poet, în sufletul căruia se reflectaseră toate aspirațiile neamului nostru…”,
spunea Gheorghe Bogdan-Duică la înmormântarea ilustrului dispărut. La fel, cu
același prilej, Nicolae Iorga, cel care afirmase mai demult că „poezia lui
Coșbuc este de o virtuozitate extraordinară”, publica un necrolog pe care-l încheia
cu următoarele cuvinte: „Cel ce a cântat toate vitejiile neamului, de la Gelu
al legendei până la dorobanții din ’77, moare fără a fi văzut cu ochii sub
steag pe aceia care au onorat din nou sfântul drapel al țării. Să lăsăm ca
asupra frunții lui palide, acum liniștite, să cadă o umbră mângâietoare a
depărtatului tricolor nevăzut.” În ziarul Lumina,
din București, Liviu Rebreanu publica, la 14 mai 1918, articolul „George Coșbuc”,
afirmând printre altele: „Coșbuc e primul poet pe care-l dă Ardealul literaturii
românești. Ardelean a rămas toată viața. Până și în graiul viu păstrase o notă
ardelenească, particulară, care îi ședea bine. Aici în țară dragostea lui a
fost pentru cele șase milioane de țărani. Simțea o fraternitate profundă cu
dânșii ... A răsărit deodată, fără să-l știe nimeni, fără să facă ucenicia
cafenelelor și bisericuțelor bucureștene. Și a biruit împotriva tuturor celor
scufundați în imitații și neputințe. A adus lumină, sănătate, voioșie. Scrisul
lui Coșbuc trăiește și va trăi cât va trăi neamul românesc”.
Profeția
acestor mari bărbați s-a împlinit, fiindcă George Coșbuc trăiește, în ciuda
nimicniciei vremurilor și a detractorilor lui, spre lauda vieții sale închinate
neamului românesc. Coșbuc a iubit istoria poporului său, a înțeles-o în
profunzimile ei și a transpus-o în versuri.
Bibliografie selectivă
1. ***,Dicționarul literaturii române de la origini
până la 1900, Editura Academiei Române, București, 1979.
2. Călinescu,
George, Istoria literaturii române de la
origini până în prezent, Fundația Regală pentru Literatură și Artă,
București, 1941.
3. Cioculescu,
Șerban, Istoria literaturii române III –
Epoca marilor clasici, Editura Academiei Române, București, 1973.
4. Cordoneanu,
Maria, G. Coșbuc interpretat de..., (selecție)
Editura Eminescu, București, 1982.
5. Drăgulescu,
Radu, George Coșbuc – Mitopoetica,
Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2005.
6. Lovinescu,
Eugen, Critice, vol. III, Editura
Ancora, București, 1915.
7. Micu,
Dumitru, George Coșbuc, Editura
Tineretului, București, 1966.
8. Munteanu, Dumitru,
George Coșbuc – Dincolo de cuvinte,
vol. I, Anii de ucenicie, vol. II, Junețea poetică, Editura George Coșbuc,
Bistrița, 2008.
9. Poantă,
Petru, Poezia lui George Coșbuc,
Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1976.
10.
Sasu, Aurel, Dicționarul
biografic al literaturii române, A-L, Editura Paralela 45, 2006.
11.
Scridon, Gavril, Viața
lui George Coșbuc, Centrul de Studii Transilvane, Cluj-Napoca, 2003.
12.
Slavici, Ioan, Amintiri,
Editura Cultura națională, București, 1924.
13.
Streinu, Vladimir, Clasicii
noștri, Casa Școalelor, București, 1943.
14.
Șuluțiu, Octav, Introducere
în poezia lui George Coșbuc, Editura Minerva, București, 1970.
15.
Zaciu, Mircea, Papahagi, Marian, Sasu, Aurel, Dicționarul scriitorilor români, vol. I,
Editura Fundației Culturale Române, București, 1995.
CUPRINSUL ANTOLOGIEI
NICOLAE BĂCIUŢ, „Sunt suflet în sufletul neamului meu....”/5
Dumitru Hurubă , GEORGE COŞBUC/9
LAZĂR LĂDARIU, „Cel care a cântat toate vitejiile
neamului…”/34
Dimitrie
Poptămaș, Am fost la centenarul Coșbuc/43
ROMULUS RUSAN,
Like pentru Coşbuc/56
Mircea Daroşi, Despre actualitatea lui Coşbuc/59
MARIN IANCU,
G. Coşbuc şi „resuscitarea arhaităţii unei lumi”/63
Acad. Ioan-Aurel Pop, Istoria
românilor în creația poetică a lui George Coșbuc/70
MARIANA IANCU, Poezia de inspiraţie istorică/79
Ecaterina Ţarălungă, Semnul lui Coşbuc/83
Prof. Rozalia Truța, Un farmec și-n
izvoare?”/95
Maria-Daniela Pănăzan, George Coșbuc – poezia evenimentelor creștine ale satului transilvan/101
Prof. CODRUŢA BĂCIUŢ, Elogiul mamei, la George Coşbuc şi
Grigore Vieru/107
Mircea Daroşi, Aspecte
lingvistice în poezia lui George
Coşbuc/114
Alina-Camelia Stanciu, Nunta între tradiție și spectacol/119
Mihai Ştirbu, George Coşbuc şi Elena/125
NICOLAE BĂCIUŢ, Casa Memorială “George Coşbuc”,
Hordou/143
NICOLAE BĂCIUŢ,
150, la umbra unui Centenar falnic!/146
Afinităţi
elective – antologie poeme/148
Afişe –
Coşbuc – 150/161
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu