Laura URZICĂ, învățător emerit
(1909-1997, Subcetate)
In
memoriam
Moto:
Nu există artă mai frumoasă decât arta educației. Pictorul și sculptorul fac doar figuri fără de viață, dar educatorul creează un chip viu. Uitându-se la el, se bucură și oamenii, se bucură și Dumnezeu. (Sfântul Ioan Gură de Aur, 347-407)
Nu există artă mai frumoasă decât arta educației. Pictorul și sculptorul fac doar figuri fără de viață, dar educatorul creează un chip viu. Uitându-se la el, se bucură și oamenii, se bucură și Dumnezeu. (Sfântul Ioan Gură de Aur, 347-407)
„Învățătorul? Ce-i învățătorul? E-o lumină,
Ruptă din Rai, menită să vegheze,
În codrul ăstei lumi este un pom...
Crește copii...din prunc, el face OM!”
Ruptă din Rai, menită să vegheze,
În codrul ăstei lumi este un pom...
Crește copii...din prunc, el face OM!”
Originară din
localitatea Subcetate, Laura Urzică, la fel ca alți tineri din Subcetate -
Paulina Urzică, Lucreţia Suciu, Andrei Cotfas, Gavrilă Urzică - au plecat din
Subcetate să studieze la Şcoala Normală din Blaj, în acea atmosferă sobră şi
severă de învăţătură şi spiritualitate. Deveniți învățători, s-au întors în
localitatea natală și au fost pentru şcolarii pe care i-au călăuzit exemple de
modestie, blândeţe, generozitate, severitate afectuoasă, seriozitate,
învăţătură temeinică, calm, curaj, energie, tenacitate, altruism…
Doamna Laura Urzică a
desfăşurat întreaga activitate didactică în localitatea sa natală: o carieră de
dascăl la Subcetate,
1935-1965.
I-am regăsit chipul în câteva
fotografii de grup descoperite in localitate:
Grup de tineri (studenți, elevi ) în vacanță la Subcetate (1935, aprox.)
Laura Urzică - în rândul din față, penultima (în costum tradițional)
1931, Cerc pedagogic la Școala din satul Filpea
1964, Teatru sătesc: Cu oiștea în gard
Laura Urzică - penultima din primul rând, în costum tradițional
Pentru activitate îndelungată
și merite deosebite, precum și pentru contribuția adusă în dezvoltarea
învățământului de cultură generală și a învățământului profesional și tehnic,
se conferă doamnei Urzică Laura, învățător la Școala medie Subcetate Toplița,
titlul de Învățător Emerit al
Republicii Populare Romîne, în 1964.
A rămas în memoria celor care
au cunoscut-o astfel:
„Era învăţătoare insistentă, aparent severă, care
punea accent pe aritmetică, în special”. (2002, Sandu Ioan, învăţător şi profesor de matematică în aceeaşi
localitate în anii ’50)
„Laura Urzică mi-a rămas în memorie pentru rigoarea, dârzenia şi
corectitudinea pe care ni le-au transmis nouă, elevilor”. (Ana Dobre, inginer)
„Nu cred că greșesc dacă afirm că învățătorul
este cea mai importantă persoană în educarea copilului, el fiind cel care pune
bazele personalității elevului. De aceea, el trebuie sa fie o persoană sufletistă,
cu dragoste pentru copii, așa cum spunea savantul geograf și pedagogul creștin
Simion Mehedinți: numai un iubitor de
copii poate fi și un bun învățător.
Din
momentul în care am pășit în clasa unde, împreună cu colegii mei am cunoscut-o
pe Doamna înv. Laura Urzică/Marcu - despre care se spunea ca este un dascăl
foarte autoritar - mi-am dat seama de afecțiunea pe care o avea pentru noi, niște
mici suflețele care pătrundeau stingher în universul școlar.
De la
început ne-a explicat cât de important este ca noi să fim atenți și ascultători,
să învățăm împreună și să nu ne sfiim să întrebăm atunci când nu înțelegem ceva
din cele predate la clasă, iar în cursul anului a lucrat cu noi, uneori purtându-ne
mânuța pentru a ne forma o scriere caligrafică și corectă.
Nu
după mult timp, ne-am dat cu toții seama ca este o iubitoare a sufletului
copilului, un om bun, fără însă să renunțe la disciplina normală ce trebuia păstrată
în clasă, iar folosirea, uneori, a unui ton mai autoritar, care ne aducea cu picioarele pe pământ, nu însemna
în niciun caz o severitate excesivă.
Peste
ani, fiind elev în clase mai mari, am putut să înțeleg că a fost un dascăl
drept în apreciere, care ne-a tratat pe toți elevii din clasă cu respect, formând
din noi un mic colectiv care ne îndrăgeam învățătoarea. Acum pot spune sincer că
am avut în persoana Doamnei învățătoare Laura
Urzică/Marcu un dascăl care și-a făcut munca cu dăruire, pasiune și tact
pedagogic, care ne-a deschis cu
multă înțelepciune drumul în viață. A fost omul care a împăcat bunătatea și blândețea
din suflet cu autoritatea și corectitudinea din profesie. Pentru toate acestea, personal îi
port o sinceră amintire și o pioasă recunoștință.” (Traian-Miron Ciubucă,
magistrat)
„Învățătoarea mea
a fost o personalitate în sensul ce mai bun al cuvântului! Cu minte ageră, cu atenția
distributivă, lucra individual cu fiecare copil. Era tipul dascălului cu autoritate
constructivă, nu făcea rabat, era pedantă, organizată, punctuală, ceea ce îți
cerea și ție, ca elev. Nu pretindea mai mult decât da, era un dascăl serios în
sensul cerințelor și exemplului personal, omul pe care nu-l poți niciodată uita,
ci, dimpotrivă, respectul pentru însemnătatea ei în viața noastră a crescut pe
măsură ce ne-am maturizat și am devenit și noi părinți, unii, dascăli. Memoria ei sa fie
în Lumina veșnică, pentru devotamentul ei față de copiii pe care i-a alfabetizat
și educat!” (Leontina Mărginean,
profesor)
„Primii
ani ai mei de şcoală (1957-1961) au fost importanți pentru viitoarea mea
profesiune didactică. Anual, la 15 septembrie, am retrăit, împreună cu fiecarie
serie de şcolari veniţi în clasa I, emoţiile propriului meu început şi mi-am
amintit de învăţătoarea mea: Doamna Laura Urzică. Eram instruiți la școală să
ne adresăm dumneaei cu „tovarășa învățătoare”. În mintea noastră, tovarăș însemna egalul nostru și, ca
atare, în absența ei, îi ziceam Lăurița. De altfel, așa îi spunea tot satul.
Când auzeai acest nume știai despre cine era vorba, ea fiind singura persoană
din localitate care îl purta.
Cu
bagheta fermecată în mână, părea zâna cea bună din poveste. Ne-a călăuzit cu dragoste şi multă răbdare în palatul
fermecat al cunoaşterii şi al înţelepciunii. Am făcut parte din penultima sa
promoţie.
Ne-am adunat la şcoală, în clasa
întâi, o mulţime de fete şi băieţi, vioi şi neastâmpăraţi, dornici mai degrabă
de năzbâtii decât de învăţătură. Învăţătoarea noastră, în prag de pensionare, era
încă o femeie aprigă, energică, aspră la nevoie, consecventă în hotărârile ei
şi, după părerea noastră, nemiloasă. N-avea de ales o altă cale cu cei vreo
treizeci - patruzeci de zmei!
Eu eram hărnicuţă la carte, dar şi cu
predispoziţie pentru voie bună. Nu era nevoie să mă dojenească când mă
surprindea în toiul altor preocupări, pe care le găseam imediat ce terminam
sarcinile de lucru cerute; îi simţeam mesajul transmis din privirile insistente
cu care mă săgeta pe deasupra ochelarilor. Mă întorceam imediat la preocupările
şcolăreşti, spăşită…, până observam că atenţia şi-o îndrepta în alt colț de
clasă. Problema era că terminam repede sarcinile de lucru cerute şi, în timp ce
dumneaei trecea de la o bancă la alta, ocupându-se de fiecare şcolar în parte,
şi se repetau lucruri pentru mine de mult învăţate, eu aveam suficient timp şi
pentru alte preocupări, dar nu fără a sustrage atenţia celor din jur. Îmi dau
seama acum ce greu îi era să lucreze cu o clasă atât de numeroasă şi neomogenă.
Şi în vremea aceea nu promova şcolarul clasa a IV-a fără a cunoaşte cititul,
scrisul, socotitul, tabla înmulţirii…
Primii ani ai mei de şcoală au fost
ziditori pentru viitoarea mea profesiune şi pasiune. Mi-amintesc cu drag de
jocul de-a învăţătoarea, de după
orele de curs, când doamna Lauriţa ne încolona şi ne conducea până în curte…
Cum ne pierdea din ochi, eu şi câteva colege ne întorceam în sala de clasă şi
continuam lecţiile, aşezându-mă de
astă dată eu la catedră. Aveam un catalog al nostru, secret, carnete de elev
confecţionate de noi, în care le puneam note în urma verificărilor pe care le
făceam imitând activitatea învăţătoarei noastre. Mă visam de pe atunci la
catedră…
Mi-amintesc cu drag de lecțiile de
învățare la cele câteva obiecte studiate, dar mai ales de activitățile
recreative de la orele de desen, lucru de mână și educație fizică. La desen
eram bucuroasă să-i ajut și pe colegii mei, câștigându-le astfel prietenia,
admirația și respectul. La orele de lucru de mână eram toți în permanentă competiție
de îndemânare; etalam deprinderi deja însușite în familiile noastre și gust
estetic: fetele executau cusături decorative pe pânză (le păstrez și astăzi),
iar băieții, lângă sobă, ciopleau lemnul, modelând forme miniaturale ale obiectelor
din gospodăria țărănească: căruțe, sănii, topoare, grebluțe, scări… săbii. Așadar,
eram educați în spiritul ocupațiilor tradiționale, folosind acul și cuțitul,
sub privirile atente ale doamnei învățătoare. Cele mai așteptate erau orele de
educație fizăcă din săptămânile în care clasa noastră făcea cursurile după
amiaza, din cauza lipsei de spațiu. Eram numai noi în școală și nu deranjam pe
nimeni. Mergeam în curtea școlii, unde puteam alerga și striga în voie și unde doamna
ne permitea, sub privirea ei ocrotitoare, să ne descătușăm toate energiile abia
stăpânite în orele de matematică și limba română, în jocul nostru preferat,
de-a v-ați ascunselea.
Una din amintirile acelor ani
La vremea aceea, doamna învățătoare
avea în jur de 50 de ani. Nu o vedeam nici tânără, nici exuberantă, deși îi
străluceau ochii de bucurie când munca ei dădea roade. Bucuriile cele mai
importante erau, poate, cele profesionale. Nu realizam la vârsta aceea lipsită
de griji cu ce probleme se confrunta ea: un divorț, îngrijirea mamei sale în
vârstă, înstrăinarea copiilor, grijile familiei.
Astăzi, având experiența de a fi fost
mamă și profesor, pot afirma că nimic în lume nu este mai frumos decât chipul
şi sufletul ingenuu al copilului! Copiii sunt tot ceea ce ne oferă existenţa
aceasta efemeră mai de preţ! Ce profesiune dificilă şi responsabilă este aceea
de părinte! Şi ce misiune nobilă este aceea de dascăl! Câtă răbdare, iscusinţă
şi măiestrie se cer bunului părinte şi adevăratului dascăl pentru a lucra cu
mintea şi sufletul copiilor, pentru a modela caractere, pentru a cultiva
nestematele lor latente: puritatea, gingăşia, bunătatea, dragostea, candoarea,
sinceritatea!
Doamna Laura a fost bun părinte pentru
cei doi copii ai săi și bun educator pentru sutele de elevi.
Au trecut,
așadar 50 de ani de când s-a pensionat și s-a stabilit la Brașov, la fiica ei, unde
a și decedat. Ne-am întâlnit rareori după aceea, când revenea în sat să-și
viziteze rudele. În 1969, la absolvirea liceului, am invitat-o la
banchetul nostru. Ne-a onorat cu prezența, iar pe fața ei radioasă citeam
bucuria pentru neuitarea și recunoștința noastră, a foștilor săi elevi. Sunt
sigură că și ea trăia cu aceeaşi intensitate emoţională, ca şi mine, fiecare revedere
a noastră, fiindcă bucuria amândurora era vădită, îmbrăţişarea, sinceră, iar cuvintele,
ziditoare de iubire, de mulţumire şi recunoştinţă.
M-am întors și eu în satul meu,
Subcetate, ca tânără profesoară, poate urmându-mi destinul, dar cu încrederea
că locul meu este aici şi cu gândul să fac pentru consătenii mei ceea ce au
făcut pentru mine şi pentru toţi cei din generaţia mea profesorii şi
învăţătorii care au trecut prin şcoala din localitatea aceasta.
Alături de părinţii şi bunicii mei,
dascălii de la şcoală au fost pentru mine modele vii de viaţă, de conduită şi
de devotament şi au rămas icoane dragi, pe care le păstrez cu sfinţenie în
sufletul meu. Mi-amintesc ce mare adevăr spunea Petru Creţia despre unii oameni
care sunt mai presus de a fi modele: ei
sunt zestre şi măsură. Și doamna învățătoare Laura Urzică a fost pentru noi
zeste și măsură.
Doina Dobreanu, profesor
💢💢💢
ÎN
VIAȚA MEA A FOST O ÎNVĂȚĂTOARE
Pe drumul drept ce duce către școală,
O vezi ades trecând încet, tăcută...
Ca o crăiasă mirosind a flori de toamnă
Pășește-ncet, frumoasa noastră DOAMNĂ.
O vezi ades trecând încet, tăcută...
Ca o crăiasă mirosind a flori de toamnă
Pășește-ncet, frumoasa noastră DOAMNĂ.
Subțire, aplecată- ușor de spate,
Cu iarna-n păr și soarele-n privire,
Ea trece-ncet, salută pe oricare...
Mulți o iubesc... le-a fost învățătoare.
Cu iarna-n păr și soarele-n privire,
Ea trece-ncet, salută pe oricare...
Mulți o iubesc... le-a fost învățătoare.
Își amintesc de alte
vremuri...era toamnă,
Când a pășit întâia oară-n școală.
Pe umeri tineri ea purta codițe
și-o regăseai pierdută-ntre fetițe...
Când a pășit întâia oară-n școală.
Pe umeri tineri ea purta codițe
și-o regăseai pierdută-ntre fetițe...
Părea o zână ruptă din poveste,
Cu chipul blând, cu degete subțiri,
Iar vorba-i caldă, blândă și domoală
Umplea de prunci micuța noastră școală.
Cu chipul blând, cu degete subțiri,
Iar vorba-i caldă, blândă și domoală
Umplea de prunci micuța noastră școală.
Ea îi iubea, pe fiecare-n parte,
Îi îndruma pe căi bătătorite,
Ei culegeau din vorba sa povețe
și adorau să scrie și să-nvețe!
Îi îndruma pe căi bătătorite,
Ei culegeau din vorba sa povețe
și adorau să scrie și să-nvețe!
De unul nu-nvăța cât trebuia,
Doamna-l certa blajin, cu vorba-nceată:
„Copile, -n viață să sădești un pom
Și carte să înveți, ca să fii OM!”
Doamna-l certa blajin, cu vorba-nceată:
„Copile, -n viață să sădești un pom
Și carte să înveți, ca să fii OM!”
Și cei mai mulți acum sunt domni
cu carte,
Și de-s țărani sunt oameni de-omenie,
Când o zăresc trecând surâzătoare
Cu toții spun: „Mi-a fost învățătoare!”
Și de-s țărani sunt oameni de-omenie,
Când o zăresc trecând surâzătoare
Cu toții spun: „Mi-a fost învățătoare!”
Învățătorul?
Ce-i învățătorul? E-o lumină,
Ruptă din Rai, menită să vegheze,
În codrul ăstei lumi este un pom...
Crește copii...din prunc, el face OM!
............................................................
Pe drumul drept ce duce către școală,
Pășește-ncet, frumoasa noastră DOAMNĂ.
Când o zăresc trecând surâzătoare
Cu toții spun: „Mi-a fost învățătoare!”
Ruptă din Rai, menită să vegheze,
În codrul ăstei lumi este un pom...
Crește copii...din prunc, el face OM!
............................................................
Pe drumul drept ce duce către școală,
Pășește-ncet, frumoasa noastră DOAMNĂ.
Când o zăresc trecând surâzătoare
Cu toții spun: „Mi-a fost învățătoare!”
Munteanu
Gabriela (Sursa: facebook)
PRIMUL CLOPOȚEL E TAINĂ
Primul clopoțel e taină, a sunat și - n viața mea
Era început de toamnă, taina scolii voi afla
Am pășit timidă - n clasă, la catedră era,, Ea"
Doamna mea învățătoare, strălucea ca și o stea
Glas duios, brațe întinse, ca o mama ne - a primit
Ne - am aflat și locu-n bancă și colegul potrivit
Două cărți frumos legate, mate și abecedar
Stau pe bancă așezate și cu - n trandafir în dar
Rătăceam în clasa mare și pe tablă am zărit
Desenată o poveste, o urare de bun venit!
Prima zi a fost un vis, m-am umplut de fericire
Cum să nu cinstești așa, un om drag cu dăruire!
A urmat taina 'nvațării, taina vieții de' nceput
Cu stiloul cu peniță mâna dreaptă mi-a ținut
Și cu atâta drag în voce, ne citea și ne'nvata
Literele cum se leagă și cuvântul îl forma.
Mulțumim că existați, dragi educatori de viață
Cu iubire ne formați și cu atâta eleganță
Noi, cu stimă și respect mulțumim cu plecăciune
Sunteți darul cel de preț, vă cinstim cum se cuvine!
Elena Pascu, 05 06 2022
3 comentarii:
Profesor LUCREȚIA CHECEC:
Felicitari, Doinita ! Ne bucuri cu un frumos portret aL Doamnei Invatatoare LAURA URZICA , 30 de ani de activitate didactica in localitatea natala. Cine nu stia de D-na Laurita ? Numai cuvinte de admiratie si respect la adresa dumneaei.
"Laura Urzica mi-a ramas in memorie pentru rigoarea, darzenia si corectitudinea pe care ni le-au transmis, noua, elevilor." (Ana Dobre, ing.,fosta eleva )
Dragă Doina, mulțumesc din toată inima pentru poza cu Laura Urzică. Grație vocației de a fi dascăl! Tata îmi vorbea de multe ori despre acest dascăl vrednic. Bucuria mea este dublă: mi-ai dat bucuria să-l revăd pe tatăl meu în tinerețe....Ai mai umplut un gol in inima mea. cu drag, DOINA BUTIURCĂ
TAVI CHEBUȚ:
Am rămas deosebit de impresionat de PIOSUL OMAGIU,adus D-nei invatatoare Laura Urzica !
Trimiteți un comentariu