- Foaie pentru minte, inimă şi literatură a elevilor de la Liceul MIRON CRISTEA din Subcetate, judeţul Harghita, România ISSN 2343 – 872X; ISSN–L 2343 – 872X
duminică, 16 mai 2010
Școli pentru un viitor verde_LYCEUM, anul XIV, nr. 3 (55), mai 2010
CUPRINS:
1. Concursul Național „Școli pentru un viitor verde”, ediția I, 2010
2. Vitamina C – vitamina vieții
3. Psihologul ne sfătuiește: Atitudinea
COLECTIVUL de REDACȚIE:
Prof. Daniela Dobrean, Gabriel Suciu, Ana-Alexandra Dobrean, Andreea Natea, Vlad Tompea, Denisa Popa, Adriana Muscă, Andreea Ciubucă, Raul Buzilă, Marina Moldovan, Alexandru Lung, Ciprian Dobrean, Vlad Urzică, Petru-Daniel Mureșan, Sebastian Rotaru, Alin Marcu, Alexandru Muscă, Alin Urzică, prof. psih.Dorina Marc
Editor și coordonator: profesor Doina Dobreanu
Participanți la Concursul Național
ȘCOLI PENTRU UN VIITOR VERDE, secțiunea TERRA MAGAZIN
Am primit cu bucurie inițiativa organizării unui concurs național pentru elevii de gimnaziu și de liceu, pe probleme ecologice și, ca atare, am constituit „o echipă verde”, formată din elevi și profesori și ne-am înscris la ediția I a acestui concurs, la secțiunea TERRA MAGAZIN.
Membrii ECHIPEI VERZI: Vlad Tompea, Andreea Dobrean, Ana-Alexandra Dobrean, Marian Lung, Mădălina Țepeluș, Lavinia Bot, Bianca Urzică, Andreea Natea, Florin Bot, Cosmin Baciu, Denisa Popa, Răzvan Urzică, Daniel Mureșan, Adriana Muscă, Raul Buzilă, Gabriel Moldovan, Andreea Ciubucă, Sergiu Zămonea, Andrei Roșca, Ioana Vaidoș, Petruța Todoran, Gabriel Suciu, Tiberiu Cotfas. Coordonatorii de proiect sunt: prof. Daniela Dobrean și prof. Sanda Vodă.
Participarea la concurs presupune organizarea unor activități ecologice în perioada 5 ianuarie – 31 mai 2010, activități care vor fi prezentate în „Jurnalul verde”.
TEMELE pe care ni le-am propus pentru această ediție a concursului sunt:
- Energia – resursele și consumul de energie;
- Deșeurile – colectare selectivă, acțiuni de valorificare, refolosire, reciclare; reducerea producerii de deșeuri;
- Evenimentele verzi: Ziua Pământului, Ziua Mondială a Curățeniei, Luna Pădurii;
- Amenajarea spațiului verde din curtea școlii.
-
Echipa verde are IMNUL său propriu, interpretat pe o linie melodică compusă de Gabriel Suciu. Iată versurile acestui imn:
Refren: E echipa verde grupul ce se vede/ Să cântăm cu toții, pentru o lume verde/ Dă mâna cu noi, haide, nu te pierde/ Hoinărind mereu prin pădurea verde!
Ați fost cu noi de la-nceput/ Și lucruri bune am făcut/ Ne-am adunat ca-ntr-o poveste/ Mereu prin munți și printre creste.// Proiecte multe-am realizat/ dar și distracție am aflat/ orice probleme s-au ivit/ pe toate noi le-am depășit. // Acum pe toți noi vă-ndemnăm/ Copaci și flori hai să plantăm/ Pământului un aer vesel/Doar astfel o să-i dăm// Noi credem în prietenie/ Noi credem într-un gând curat/ Și chiar de nu vom câștiga/ Un singur lucru vom afla/ Că oriunde noi vom trăi/ Natura o vom ocroti.
DIN CALENDARUL LUNII MARTIE
Tema lunii martie - „Un stil de viață sănătos” – s-a concretizat prin următoarele activități: întâlnirea de informare și documentare privind conștientizarea conceptului de viață sănătoasă prin susținere de referate și prezentări Power point; realizarea planșelor tematice: „Piramida alimentară” și „Margareta alimentară”; ”Meniul sănătos , prietenul tuturor” – realizarea de meniuri sănătoase și calcularea aportului caloric al meniurilor propuse; ; ”Bucătăria celor mici” - activitate gastronomică; „Ce sunt vitaminele, în ce alimente se găsesc” – expoziție de desene, expoziția „Fructe și legume hazlii”, sceneta „Vitamina C”; ”Râsul – izvor de sănătate”: jocuri și concursuri distractive (crearea de ghicitori, poezii, fabule, scenete hazlii, pantomimă, pe teme gastronomice).
PROIECTUL DE PARTENERIAT EDUCAȚIONAL - ECOLOGIC
„Ocrotind natura, ne orcrotim pe noi înșine!”
A fost încheitat, printr-un acord, între Grupul Școlar „Miron Cristea” Subcetate, reprezentat prin Director –profesor Vasile Dobrean și profesorii Daniela Dobrean și Sandală Vodă, în calitate de inițiatori, coordonatori și aplicanți ai proiectului, și Primăria comunei Subcetate, reprezentată prin d-l primar, ing. Dan Cotfas, în calitate de partener.
Unul din motourile acestui proiect este un proverb chinezesc: „ Dacă te gândești la anul care urmează, ară pământul!/ Dacă te gândești la următorii 10 ani, plantează arbori!/ Dacă te gândești la următorii 100 de ani, educă copiii!”
Complementar obiectivului general al acestui proiect de parteneriat local, de formare a comportamentului ecologic adecvat prin derularea de acțiuni concrete de protecție a mediului înconjurător, proiectul prevede obiective specifice privind elevii ( lărgirea cunoștințelor referitoare la problemele de mediu specifice zonei; dezvoltarea unor atitudini, comportamente favorabile ameliorării relațiilor dintre om și mediu; cultivarea capacității de cooperare în scopul protejării mediului; formarea unei conștiințe și a unei gândiri ecologice; formarea unor deprinderi ecologice prin activități extracurriculare), ca și obiective specifice privind cadrele didactice și membrii comunității locale.
Activitățile propuse și realizate în APRILIE
- Concursul școlar și expoziția „Deșeurile – resursă pentru artă”, organizate în cadrul unui carnaval al elevilor, cu măști din materiale reciclabile;
- Amplasarea de reclame ecologice, respectiv panouri de avertizare privind păstrarea curățeniei în localitate, în clase și în curtea școlii, cu ocazia „Zilei Mondiale a Sănătății”
- Eco-Tur: Drumeție ecologică în orizontul local cu scopul identificării zonelor poluate din localitate și stabilirea unui plan de ecologizare a acestora; adunarea deșeurilor din pădurea Duda și depozitarea lor;
- Ziua Pădurii – 15 aprilie: plantare de puieți în spațiul comunal;
- Ziua Pământului – 22 aprilie: masă rotundă, dezbatere;
- „Este curat în jurul meu” – acțiuni de ecologizare în școală și în localitate, plantare de pomi și flori donate de părinți, în curtea școlii și în localitate;
Rezultatele preconizate prin organizarea acestor activități ar trebui să fie: modificarea percepției elevilor și a membrilor comunității asupra problemelor de mediu; constituirea unei comunități responsabile; creșterea interesului pentru protecția mediului; o mai bună colaborare între școală și comunitatea locală.
Toate aceste activități propuse în proiectul de parteneriat între școală și primărie fac parte din calendarul lunii aprilie al proiectului nostru „Școli pentru un viitor verde”.
OPINII ALE PARTICIPANȚILOR LA ACIVITĂȚILE ORGANIZATE
în cadrul proiectului „Școli pentru un viitor verde:
1.”Sceneta Natura, s-o iubim!, prezentată de echipa verde a școlii noastre, scoate în evidență influența negativă a poluării aerului, apei, plantelor asupra omului, dar și nepăsarea oamenilor de afaceri, interesați doar de câștig, față de viitorul Planetei.
Au participat la realizarea scenetei: Ioana Vaidoș - Raza Soarelui, Alexandra Dobrean – Soarele, Ioana Țepeluș - Ploaia, Bianca Urzică – Zâna apei, Andreea Dobrean – Zâna florilor, Denisa Popa – Poluarea, Daniel Mureșan – Industriașul, Alexandru Lung – Interlocutorul, Răzvan Urzică – Bolta cerului.
Dacă mesajul scenetei, de a păstra planeta curată, ar fi luat în seamă de fiecare cetățean, noi și urmașii noștri vom putea trăi fericiți, bucurându-ne de frumusețile și bogățiile Pământului.” (Ana-Alexandra Dobrean, clasa a V-a)
2. „Una dintre primele activități organizate în școală de către echipa verde, în cadrul acestui proiect, a fost cea legată de luminatul din școală. Am identificat sursele de iluminare și am calculat cantitatea de energie consumată zilnic, apoi cea consumată în urma înlocuirii becurilor clasice cu cele ecologice, precum și banii economisiți.
În cadrul activității „Viața sănătoasă, meniul sănătos”, am alcătuit mai multe meniuri sănătoase, calculând caloriile pentru fiecare. Apoi am ales unul pe care l-am preparat, l-am consumat, convingându-ne că este gustos și sănătos.
Am participat cu aceeași plăcere la colectarea deșeurilor adunate de pe lângă râul Mureș. Mare ne-a fost surpriza ca la sfârșit, drept recompensă, să fim serviți cu mâncare caldă, preparată de membri ai Asociației vânătorilor și pescarilor din Subcetate.
Prentru distracție, ne-am gândit să organizăm un carnaval, dar de astă dată a fost un carnaval neobișnuit, „Eco”, cu costume realizate din deșeuri și materilale reciclabile.
Echipa verde, după cum bine se poate observa din aceste activități organizate, și-a propus să învețe cum să protejeze planeta noastră, Terra.” (Andreea-Raluca Natea, clasa a VI-a)
3. „Mi-au plăcut toate activitățile echipei verzi pentru că am făcut multe lucruri împreună și chiar am învățat cât de necesar este să respectăm și să ocrotim natura și să-i îndemnăm și pe alții să facă acest lucru. Aș spune că activitățile mele preferate au fost cea de ecologizare a văii Mureșului ale cărui ape, în trecere prin localitatea noastră, lasă destule gunoaie, ca și „Carnavalul Eco”. Carnavalul a fost unul neobișnuit deoarece toți participanții s-au costumat folosind materiale reciclabile. Aș aminti pe unii dintre participanți: Primăvara și Vara, a căror ocupație este plantarea și îngrijirea florilor, Zambilele care înfrumusețează grădinile și parcurile, Norișorii care dau pământului apa necesară rodirii, Ciobanii care cresc și îngrijesc oile, de la care avem hrană ecologică, Prințul din palatul majestuos al naturii ș.a. Concursul care propunea o paradă și o prezentare a măștilor, dar și o probă de dans, a creat o ambianță plăcută, de amuzament.” (Vlad Tompea)
4. „Trăim în secolul vitezei și din acest motiv avem senzația că nu avem timp nici pentru a ne hrăni. De multe ori alegem soluții de compromis pentru că noi considerăm că un meniu sănătos este greu de preparat.
Este bine să aflăm cât mai multe informații despre alimentație, înformațiile fiind folositoare atunci când vrem să mâncăm sănătos, ajutându-ne să ne înțelegem mai bine corpul, nevoile și să ocolim capcanele unei alimentații greșite. Dacă nu aveți timp sau inspirație, iată o propunere pentru un meniu sănătos și delicios:
- Micul dejun poate conține: fructe și legume, cereale, lactate, ouă fierte, unt de arahide;
- Prânzul poate conține: supă, carne de vită fiartă, legume gătite la aburi;
- Cina poate conține pește.
Pentru calcularea aportului caloric este indicat să accesați www.csid.ro . (Denisa Popa, clasa a VII-a)
5. „Echipa verde a școlii, care se străduiește prin tot ceea ce face să convingă pe cei din jur despre împortanța protejării și respectării mediului înconjurător, și-a început activitatea prin proiectul cu tema „Reducerea consumului de energie electrică în școala noastră”. Am plecat de la ideea că mulți dintre noi irosim energia electrică folosind la iluminat becuri tradiționale de o mare putere și lăsându-le aprinse și atunci când nu mai este nevoie de ele, la fel ca și aparatele electrice din casă. Ne-am gândit că înlocuirea becurilor tradiționale cu lămpi compacte fluorescente CFL ar fi o idee eficientă, deoarece aceste lămpi oferă aceeași cantitate de lumină ca și cele tradiționale, dar folosesc doar 75 % energie și durează de zece ori mai mult. În plus, noi propunem să deconectăm de la sursa de energie televizorul, radioul, computerul și aparatele casnice când nu le folosim. Propunem de asemenea tuturor colegilor din școală să se alăture nouă, celor din Echipa verde.” (Adriana Muscă, clasa a VIII-a)
6. ” Una dintre activitățile pe care eu am agreat-o în mod deosebit a fost pregătirea expoziției „Fructe și legume hazlii”. Prin creațiile realizate cu ajutorul legumelor și fructelor, care ne-au bucurat în mod surprinzător, am dovedit spirit inventiv și imaginație. Am învățat prin această activitate că este nevoie să consumăm mai multe fructe și legume și că trebuie să uităm de mâncărurile fast-food care ne pot pune sănătatea în pericol.” (Andreea Ciubucă, clasa a VIII-a)
7. „În încercarea noastră de a ecologiza mediul înconjurător prin anumite activități, am fost sprijiniți de Primăria comunei Subcetate, reprezentată de domnul primar Dan Cotfas și de Asociația vânătorilor și pescarilor sportivi „Făgețel-Mortonca” din Subcetate, reprezentată de domnul Szas Attila. Împreună am reușit să plantăm în jur de 200 de puieți de molid pe locul numit Coasta Higi din Subcetate și să ecologizăm o parte a albiei Mureșului. Colaborarea și munca în echipă a susțint realizarea inițiativelor prevăzute în proiectul nostru cu care ne-am înscris la Concursul Național „Școli pentru un viitor verde”. Colaboratorii noștri, mulțumiți de activitatea echipei verzi, nu s-au limitat în a ne felicita, ci ne-au răsplătit cu o mâncare gustoasă pregătită de doamna Ioana Szasz: iahnie de fasole cu cârnați.” (Raul Buzilă, clasa a VIII-a)
8. „Într-o zi frumoasă de luni, Echipa verde de la școala noastră, condusă de doamnele profesoare Daniela Dobrean și Sanda Vodă, a participat la o acțiune de plantare de puieți de molid. Am luat cu noi uneltele potrivite: hârlețe, târnacoape, coape, sape. N-a lipsit nici domnul Primar Dan Cotfas. De la Domnul Szasz Attila am primit informațiile și ajutorul necesare pentru a face treaba cât mai bine, respectiv cum trebuie făcută decopertarea solului, dimensiunile gropii și fixarea puietului în pământ. Am terminat repede activitatea, apoi ne-am jucat cu mingea. Am plecat mulțumuți acasă, convinși că am făcut un lucru bun, dar nu înainte de a fi împrejmuit parcela plantată cu sârmă ghimpată. După câteva zile am mers cu bicicletele să vedem tânăra plantație. Ne-am bucurat să găsim totul în ordine. Sperăm ca peste niște ani să vedem copacii mari.
Este prima noastră activitate de acest fel la care am participat și sperăm ca această inițiativă de plantare de puieți să fie continuată în anii care urmează. Am făcut o bună ispravă și am învățat că trebuie să respectăm resursele planetei noastre, că respectând natura ne respectăm pe noi înșine.” (Alexandru Lung, Ciprian Dobrean, Vlad Urzică, Petru-Daniel Mureșan, Sebastian Rotaru, Alin Marcu, Alexandru Muscă, Alin Urzică, clasa a VII-a)
9. „Conform programului stabilit, ne-am adunat într-una din zilele lunii aprilie într-o sală de clasă, vreo 25-30 de elevi pentru a găti, cu ajutorul doamnelor profesoare, un meniu sănătos. Am adus de acasă produse alimentare ecologice, obținute în gospodăriile părinților noștri: legume, carne, cereale, lapte, pâine ș.a. Am gătit ciorbă, salată orientală și pulpe de pui, pe care le-am mâncat cu mare poftă. Am petrecut astfel împreună câteva ore relaxante. Cei din echipa verde suntem elevi din clase diferite, dar, având preocupări comune, ne simțim foarte bine împreună. Proiectul nostru se finalizează în curând, la sfârșitul lunii mai, dar aș dori să-l reluăm în anul viitor și să desfășurăm activități la fel de interesante.” (Marina Moldovan, clasa a VII-a)
PROIECTUL „Școli pentru un viitor verde”, LA FINAL
Activitățile cu caracter ecologic organizate în perioada derulării proiectului național „Școli pentru un viitor verde” au avut rolul de a sensibiliza și responsaliza elevii, cadele didactice și membrii comunității în care trăim asupra importanței ocrotirii naturii.
Ideea dezvoltării conștiinței ecologice și a comportamentului ecologic s-a regăsit în toate activitățile realizate sau aflate în curs de desfășurare. În programul pentru luna mai am inclus activități de amenajare a spațiului verde din curtea școlii și amplasarea de pancarte cu mesaje ecologice în localitate, activități la care se va adăuga la sfârșitul lunii, ca o încununare a muncii noastre, o manifestare cultural-artistică complexă, ce va fi realizată în cadrul „Zilelor școlii noastre”: prezentarea în power point a realizărilor echipei verzi, interpretarea și înregistrarea imnului acesteia și prezentarea scenică a piesei de teatru „S.O.S., Pământul!” de către membrii ai echipei verzi.
Sub deviza: „Fii deștept, fii ECO!”, elevii noștri s-au mobilizat și au desfășurat activități frumoase, educative, la care au participat cu bucurie, în ideea că și noi, locuitorii acestui frumos colț de țară, am contribuit, alături de mulțimea școlilor înscrise în această competiție, la îngrijirea și protejarea naturii.
Vom participa cu aceeași bucurie și cu același elan, cred, și la ediția următoare a acestui concurs național pe teme ecologice deoarece ne pasă de planeta noastră, deoarece suntem conștienți că Pământul este în mâinile noastre și că sănătatea noastră depinde de sănătatea lui.
Prof. Daniela Dobrean, coordonator de proiect
VITAMINA C - VITAMINA VIEȚII
O arma impotriva tuturor bolilor. Probabil cea mai geniala dintre inventiile naturii este vitamina C, sau acidul ascorbic, cum o numesc specialistii. Daca s-ar decerna medalia de aur la o olimpiada a substantelor nutritive, ea ar fi castigata, fara nici un dubiu, de Vitamina C. O substanta mai pretioasa nu se gaseste pe tot pamantul deoarece este un superantibiotic.
Animalele isi produc in general singure aceasta substanta ce le asigura imunitatea. De aceea, ele nu racesc niciodata. Cu cat este mai dinamic, un animal sau un om are nevoie de o cantitate mai mare de vitamina C. In ascensiunea pe scara progresului biologic de la animal la om, vitamina C a fost un participant tot mai activ. Fara ea, ne-ar fi imposibil sa percepem deosebirile dintre culori, sa constientizam trecerea timpului, sa traim bucuria si entuziasmul. Necesarul de vitamina C a crescut odata cu evolutia formelor de viata.
In organismul uman, vitamina C are doua mari functii: întărirea imunităţii şi echilibrarea psihicului. Ea este cel mai redutabil inamic al tuturor bolilor. In sistemul imunitar, vitamina C este dusmanul neinduplecat al oricaror agenti patogeni, al parazitilor, virusurilor, microbilor si, in primul rand, al radicalilor liberi, care fug de ea ca dracul de tamaie. Fata in fata cu moleculele de vitamina C, radicalii liberi n-au nici o sansa. Si, intrucat ei ne aduc imbatranirea si in final moartea, se poate afirma ca vitamina C este cel mai eficient aparator al tineretii. E absolut firesc sa ne trezim dimineata, intampinand noua zi cu speranta si bucurie, asa cum fac animalele. Daca un om se da jos din pat fara chef, descurajat si plin de ganduri negre, inseamna ca exista o perturbare in biochimia creierului si a nervilor sai. Un asemenea fenomen nu are voie sa se petreaca. Vitamina C joaca aici un rol considerabil, ea poate fi chiar cheia ce ne deschide calea spre o viata mai fericita.
Cu un aport consistent de vitamina C va intariti dintii si gingiile mai bine decat cu orice pasta. Mancati o lamaie pe zi si veti putea musca din mar fara grija. Acest proces de fortificare se manifesta vizibil la gingii si la alveolele maxilarului, oasele cu cel mai mare consum de calciu din corpul nostru. Calciul singur se deplaseaza prea lent pe drumul sau spre celule, atunci cand ele il asteapta in cantitati mari. Efectele se observa mai ales in aprovizionarea cu calciu a dentinei, materialul din care sunt construiti dintii. In absenta vitaminei C, eficienta calciului scade la jumatate. Acesta este un lucru extrem de important pentru toate persoanele supraponderale si obeze: vitamina C este aliatul principal al celor ce doresc sa devina supli. Interesant de remarcat este si faptul ca animalele, traind in libertate, isi mentin greutatea corporala stabila pana la sfarsitul vietii, cu ajutorul vitaminei C. Vitamina C joaca un rol preponderent in repararea si regenerarea tesutului conjunctiv. De aceea, ea este de mare ajutor la contuzii si loviri, precum si in prevenirea si tratarea diverselor traumatisme suferite de sportivi. Vitamina C nu este toxica. Eventualul surplus de vitamina se elimina prin urina, intr-un interval de 24 de ore. Potrivit unor cercetari de data recenta, este important sa consumam alimente bogate in vitamina C, distribuite in portii pe tot parcursul zilei. Deosebit de bogate in vitamina C sunt: fructele proaspete, legumele, salata, ficatul. Daca nu beţi doar sucul stors din lămâie, ci îi mancati şi pulpa, acţiunea vitaminei C va fi de 20 de ori mai puternică. Explicatia consta in prezenta bioflavonoidelor in pulpa fructului. Din acest motiv, biochimistii ne sfatuiesc insistent sa nu ne multumim cu zeama, ci sa mancam lamaia in intregime.
De unde iei vitamina C? Măceşele, afinele sau ardeiul verde sunt mult mai bogate în vitamina C decât clasicele lămâi , Măceșele au, pe suta de grame, de 20 de ori mai multă vitamina C decât lămâile.
Răcelile dese înseamnă lipsă de vitamina C.
PSIHOLOGUL NE SFĂTUIEȘTE:
Atitudinea
1. Ce înseamnă să ai o atitudine pozitivă?
Ca să înţelegem ce înseamnă o atitudine pozitivă, este bine să clarificăm ce înseamnă atitudinea. Atitudinea, conform specialiştilor în psihologie, este poziţia internă pe care o adoptăm faţă de o situaţie socială sau faţă de o persoană şi ea este cea care determină modul în care vom răspunde sau acţiona. Astfel, putem distinge atitudinea faţă de sine şi atitudinea faţă de societate. O atitudine pozitivă semnifică o poziţie optimist-realistă, atât faţă de propria persoană, cât şi faţă de ceilalţi.
2. Cât de importantă este atitudinea pozitivă în relaţia cu noi înşine şi în relaţiile cu ceilalţi?
Atitudinea faţă de sine reflectă caracteristicile imaginii de sine. Dacă ai o imagine de sine bună atunci şi atitudinea ta faţă de tine va fi pozitivă. Atitudinea este „reprezentantul” sinelui nostru, rădăcinile sale sunt interioare, însă rezultatul său este exterior. Ea poate fi cel mai bun prieten al nostru sau cel mai aprig duşman. Dacă ne formăm o atitudine deschisă, binevoitoare şi reuşim să observăm şi să evidenţiem aspectele pozitive ale vieţii, oamenii se vor simţi atraşi de noi şi vom reuşi să punem bazele unei relaţii. Cine îşi doreşte să stea în preajma unei persoane cu o atitudine posomorâtă şi pesimistă?
3. Cum poţi ajunge să ai o atitudine pozitivă?
Atitudinea necesită o permanentă ajustare, este bine să lucrăm la ea tot timpul. Iată doar câteva modalităţi pentru a ne însuşi şi menţine o atitudine pozitivă: să ne cultivăm o vorbire interioară pozitivă, să schimbăm gândurile negative, să învăţăm să identificăm aspectele pozitive ale vieţii, să fim recunoscători pentru lucrurile bune din viaţa noastră, să ne odihnim mai mult, să facem exerciţii fizice regulat, să facem complimente şi să fim politicoşi, să ne dezvoltăm simţul umorului şi să râdem cât mai mult.
4. Cum te poate ajuta o atitudine pozitivă să treci peste aspectele mai puţin plăcute ale vieţii?
Zilnic suntem influenţaţi de lucruri negative care provin din diverse surse. Pentru a putea face faţă putem exersa astfel încât să descoperim lucrurile bune din noi şi ceilalţi. În orice „problemă” există şi lucruri bune. Ce ar fi dacă am transforma o „problemă” într-o „binecuvântare”? Atitudinea şi nu realizările este cea care ne aduce fericirea. Şi să nu uităm că o atitudine pozitivă ne ajută să ne valorificăm potenţialul.
5. Care sunt riscurile la care te expui dacă ai o atitudine negativă?
Atunci când avem o atitudine negativă, avem o imagine distorsionată asupra vieţii. Tendinţa este să observăm şi să reliefăm aspectele negative şi cu cât ne concentrăm mai mult asupra lor, cu atât descoperim mai multe. Formăm un cerc vicios. Această atitudine se va reflecta atât asupra noastră, cât şi asupra relaţiilor cu ceilalţi (familie, prieteni), iar atitudinea faţă de ceilalţi determină atitudinea celorlalţi faţă de noi. Şi uite aşa întărim şi mai mult acest cerc vicios care nu ne aduce deloc beneficii.
6. Care sunt factorii care influenţează atitudinea unei persoane?
Atitudinea nu reprezintă altceva decât obişnuinţe ale gândirii, iar obişnuinţele se pot dobândi. O acţiune repetată devine o atitudine realizată. Factorii care ne pot influenţa atitudinea sunt, în primul rând, propriile noastre convingeri despre sine şi ceilalţi, familia, mediul în care ne desfăşurăm activitatea (serviciu, şcoală), cercul de prieteni şi, nu în ultimul rând, ceea ce citim şi ascultăm. (Prof. Psiholog Dorina Marc)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
3 comentarii:
Foarte frumos. Ma bucur ca Liceul din Subcetate tine pasul cu modernitatea. Succes în continuare.
Mulțumim mult. Sperăm să ne păstrăm elanul și să-l transmitem și celor care vin din urmă...
Trimiteți un comentariu